tisdag 29 april 2008

FISKGRYTA

Så var man hemma igen och nu ska jag börja dra mitt strå till stacken. Detta till min mors stora förtjusning. Hon behövde nämligen inte lyfta ett finger för att få en alldeles delikat, utsökt middag idag, satt bara och lapade sol ute i blåsten medan jag lagade fiskgryta.
Och om man ska tro min mor så var grytan god så det förslog... bara ros fick den, inte ett enda litet ris!
Och för er som får en sådan där liten oroskännsla i magen varje gång selleri kommer på tal tänkte jag säga nåra visa ord:
Undertryck den denna gång så ska ni få se att det sannerligen inte behöver vara så illa. Det blir ingen stark sellerismak, det har ni mitt dyra ord på. Sellerin kokar liksom ur och sätter istället en ljuvlig smak på grytan (och den ljuvliga smaken skriker INTE selleri).
Sååå, hoppas att jag lyckades övertyga er lite där!


CA 4 PORT

NÖDVÄNDIGHETER
400 g torskfilé
150 g skalade räkor
4 små potatisar
1 gullök
1 liten bit rotselleri
1 röd paprika
2 st tomater
smör
1 tsk curry
2 dl vitt vin
2 dl grönsaksbuljong (2 dl vatten+ 1/2 buljongtärning)
1 dl crème fraiche
salt
peppar
2 msk hackad dill

GÖR SÅ HÄR
Skala potatisen och skär den i sockerbitsstora tärningar. Hacka löken grovt. Skär rotsellerin i små tärningar. Skålla och skala tomaterna. Tärna tomaterna och paprikan.

Hetta upp smöret i en gryta. Fräs potatis, lök och selleri i ca 5 min. Tillsätt tomaterna, paprikan och curryn och fräs i ytterligare 5 min.

Tillsätt vin och buljong. Låt sjuda en stund. Tillsätt sedan crème fraichen. Smaka av med salt och peppar och låt koka tills potatisen börjar bli lite mjuk.

Lägg i fisken skuren i ca 2 cm stora kuber. Låt koka i ca 5 min. Tillsätt räkorna och dillen och låt grytan få ett snabbt uppkok.

Färdigt att serveras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...