lördag 1 september 2007

SUPERSNABB KÄLLARFRANSKA

Detta är verkligen ett supersnabbt bröd. Och ett supergott. Det har hängt med ända sedan början på nittiotalet då jag fick det av en vän och det har bakats flitigt sedan dess. Det braiga med det är att det bara behöver jäsa en gång. Dessutom rullar man bara rullar som man sedan skär "frallbitar" av. Hur snabbt som helst.

Naturligtvist är brödet godast nybakt, som alltid :-) Särskilt frallor, källarfranska och liknande tycker jag gärna blir torrt snabbt, dessa inte undantagna. Baka alltså och ät på direkten eller frys snabbt in och ta bara upp så mycket ni ska äta för stunden. Så har ni alltid "färskt" bröd.





CA. 25 STYCKEN

UGN
250° 8-10 min

NÖDVÄNDIGHETER
50 g jäst
5 dl vatten
2 1/2 msk olja
1 tsk salt
1 msk socker
ca. 12-13 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR
Ljumma vattnet till fingervarmt.
Smula sönder jästen i en bunke eller assistent.
Lös jästen i vattnet.
Häll i olja, salt och socker och rör om.
Fortsätt med att hälla i mjöl lite i taget och bearbeta degen tills den blir lagom fast.
Häll upp degen på mjölat bakbord.
Knåda lätt och dela i två delar.
Rulla till längder som i sin tur skärs i bitar. (Se bild ovan)
Doppa ovansidan av bitarna i lite mjöl och platta till en aning innan de läggs på bakpappersklädd plåt.
Jäs under bakduk i 30-40 minuter.
Grädda mitt i ugnen, 8-10 min i 250°.
Låt svalna på galler.

14 kommentarer:

  1. Hur har jag missat den här bloggen??? Nu måste jag skriva ut recept! Vilken härlig och inspirerande blogg! Och sugen blir man! ;o)

    SvaraRadera
  2. Åh vad goda det var! Mums mums!

    SvaraRadera
  3. super goda!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  4. Jag har just stoppat franskorna :) i ugnen. Vilket lätt och trevligt recept!

    SvaraRadera
  5. Det här receptet rekommenderar jag starkt till er som gillar nybakat bröd, och det är jätte enkelt också:)

    Mvh / Patrik

    SvaraRadera
  6. Gjorde dubbel sats redan första gången(å det var idag) och den var tur för det blev såå lyckat och såå gott och såå enkelt!!ska genast läggas till mina favoritrecept.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du gjorde dubbelsats, dubbla du allting även jästen då?

      Radera
  7. super enkla,superbilliga o framförallt SUPERGODA/ Ann

    SvaraRadera
  8. nån som provat dom med lite grövre mjöl?

    SvaraRadera
  9. Kanon recept kommer användas flitigt

    SvaraRadera
  10. supergott! gjorde enligt detta recept igår, fast jag orkade inte göra bullar utan gjorde 2 limpor istället. 1 limpa är redan slut så jag har fått ta upp den andra ur frysen (som jag la där igår). Får väl baka igen imorrn! Tack för ett snabbt, enkelt och supergott recrpt!

    SvaraRadera
  11. Jag gjorde dessa och tillsatte riven morot och toppade med solrosfrön. Degen blev lite kladdigare men resultatet blev supersmarrigt!

    SvaraRadera
  12. Super goda tack :-D sonen sa men mamma de smakar ju som i affären ;-) bra betyg från honom !!!
    Hela familjen åt

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...