måndag 17 september 2007

FISKPUDDING ÖRESTEN

Eftersom Lilo så snällt bönar och ber (nåja, hon frågade iallafall en gång) så ska ni idag föräras ett fiskpuddingsrecept som jag faktiskt lagt ut på min personliga blogg en gång innan. Men whatever, det förtjänar att upprepas för det är fantastiskt gott. Mina barn älskar det, min man älskar det, jag älskar det, min mamma, min syster... ja, faktiskt är jag övertygad om att även katten skulle tycka om det om hon fick smaka.

Om ni tänker fråga mig varför det heter Fiskpudding Öresten så kan ni lika gärna glömma det med en gång för det jag har verkligen ingen aning om. Receptet däremot kommer ifrån mina storköksdagar, då vi lagade det till pensionärer och dagisbarn. Dock i något större kvantiteter. Därför är receptet omarbetat och mer anpassat till en någorlunda normal familj. Vi är fem personer och det brukar räcka till oss. Kanske till sex personer också. Är ni fler får ni börja kalkylera och räkna om i era egna hjärnor. Lite jobb får ni väl göra själva. ;-)
Jag brukar baka fiskpuddingen i en ganska hög, inte så stor form. Det brukar funka bra.
Och nu... till läckerheterna.





UGN
200° ca. 45 minuter

NÖDVÄNDIGHETER
400 g torsk eller sej (ett fryst fiskblock)
3 msk margarin eller smör
4 msk mjöl
5 dl mjölk
2 stora ägg
1 knipppa gräslök eller en halv purjolök
salt
vitpeppar
ströbröd

GÖR SÅ HÄR
Sätt på ugnen.
Se till att fisken är tinad, iallafall halvtinad.
Koka fisken i vatten med lite salt och några pepparkorn, häll av vattnet och mosa fisken med en gaffel i en bunke. Låt svalna lite.
Gör en bechamelsås – smält margarinet i en gryta, rör i mjölet och häll i mjölken lite i taget under ständig omrörning. Låt koka upp, krydda med salt och vitpeppar till önskad smak och koka några minuter.
Finhacka gräslöken eller purjolöken.
Blanda mosad fisk, sås, ägg och lök i bunken.
(Krydda ev. mer om det behövs)
Häll blandningen i en smord form.
Strö över ströbröd och grädda i nedre delen av ugnen ca. 45 minuter.

Servera med kokt potatis, ärtor och lite smält smör.

3 kommentarer:

  1. Men Gu´ vad bra, just idag när jag köpt en stor laddning torsk! Hurraa! Tack för tipset!/Vic

    SvaraRadera
  2. Nu har jag lagat fiskpuddingen och den var jättegod och enkel att göra. Tack så jättemycket för receptet! :)

    SvaraRadera
  3. Ställde precis in en form med denna ljuvliga rätt i ugnen. Har gjort den flera gånger och även bjudit släkt och vänner på den. Total succé varje gång!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...