måndag 4 juni 2012

NEKTARIN- OCH VINBÄRSKAKA MED STRÖSSEL


En mördegsaktig långpannekaka med sötsyrlig och krispig topping blev resultatet igår när jag bestämde mig för att baka något inför stundande sommarutflykter och oväntade och väntade fikabesök.


























MÅNGA RUTOR SMÅ... (jag är ledsen men jag glömde räkna dem!)

UGN 200°

NÖDVÄNDIGHETER
KAKA
2 dl socker
9 dl vetemjöl
2 msk bakpulver
275 g rumsvarmt smör
2 ägg
1 msk potatismjöl
2 dl röda och svarta vinbär
2 tärnade nektariner

STRÖSSEL
75 g smält smör
2 dl havregryn
1 1/3 dl råsocker
1-2 tsk vaniljsocker
1-2 tsk malen kardemumma

GÖR SÅ HÄR
Blanda de torra ingredienserna till kakan (OBS inte potatismjölet). Tärna i det rumsvarma smöret och arbeta ihop till en gryning massa. Tillsätt äggen och jobba ihop det hela till en deg. Tryck ut degen på ett bakplåtspapper i en långpanna. Pudra potatismjölet över kakan. Fördela bären och frukten jämt över kakan.
Smält smöret till strösslet och rör i detta ner havregryn, råsocker, vaniljsocker och kardemumma. Strö strösslet över kakan.
Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...