söndag 15 juni 2008

FLÄDERBLOMSAFT

Finns det något som smakar somrigare än ett glas fläderblomsaft med isbitar i? Jag har svårt att tro det. Att göra denna saft hör helt klart till ett av måstena för mig under juni månad. Sedan fryser jag in den och kan med lycka i hjärtat plocka fram en flaska sommar vid högtidliga tillfällen under resten av året. 

Har man dessutom som jag sådan tur att man har två stora fläderträd mitt utanför dörren, och då menar jag verkligen mitt utanför - som i två steg bort, så känns det ju nästan som en plikt att ta vara på iallafall en del av det naturen så generöst erbjuder en mitt framför näsan och att försöka pracka på släkt och vänner resten. :-)




NÖDVÄNDIGHETER
40 fläderblommor
2 kg socker
2 liter vatten
3 citroner
50 g citronsyra

GÖR SÅ HÄR
Skölj fläderblommorna försiktigt och lägg dem i en spann/bunke.
Tvätta citronerna, skiva dem tunt och lägg också dem i spannen.
Koka upp vattnet i en gryta som är stor nog för att också rymma sockret.
När vattnet kokat upp upp häll i sockret och rör om tills det löst sig.
Rör ut citronsyran i lite av lagen, häll tillbaks  i resten av sockerlagen.
Nu häller du sockerlagen över fläderblommorna och citronerna och rör om.
Täck över spannen och låt den stå svalt i fem dygn.
Sila bort blommorna och citronerna och häll saften på flaskor eller burkar.
Frys eller förvara svalt.

3 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg ni har, det är roligt när man upptäcker nåt nytt! Jag ska lägga till er i favoriter och titta in här fler gånger:)

    SvaraRadera
  2. Något om själva "till-lagandet" måste nämnas... Ett starkt barndomsminne är nämligen att vi satt under nämnda fläderblomsträd och skar citroner, varvade dem med blommor i alla mammas hinkar och skålar för att sedan hälla hett vatten över dem.. DET var sommar! Sedan gick vi till världens mest spindelrika matkällare och ställde hinkarna där för att saften skulle "götta till sig". Mmmm loveley! Du har tagit över stafettpinnen (läs "fläderblomms-pinnen") på ett perfekt vis kära syster!

    SvaraRadera
  3. Åh gud så ljuvligt! =) Sommar, sommar, sommar...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...