tisdag 21 oktober 2008

MODIFIERAD KÖTTFÄRSSÅS Á LA BUFFÉ

Hittade ett intressant recept på köttfärssås i senaste numret av Buffé som jag testade här om dagen, men som vanligt "råkade" jag ändra om lite grann. Denna gången för att få lite mer sting på det hela. Tyckte att det behövdes så jag teskedade i lite sambal oelek och vips så blev det som jag ville ha det! Vilket lyckokast! Gott var det också så jag tänkte vara så vänlig och dela med mig av receptet.


FÖR 4 PERSONER

NÖDVÄNDIGHETER
ca 150 g rotselleri (fint riven)
2 morötter ca 150 g (grovt rivna)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
500 g nötfärs eller blandfärs
500 g passerade tomater
1 köttbuljong tärning
1 msk balsamvinäger
3-4 tsk sambal oelek (eller hur mycket man tycker att man vill ha)
salt
svartpeppar
olja till stekning

Till servering
1 dl riven parmesan
1 dl hackad persilja
rivet skal från en citron

GÖR SÅ HÄR
Bryn färsen i några matskedar olja. Tillsätt rotselleri, morötter, lök och pressad vitlök och låt fräsa med i några minuter.
Tillsätt passerade tomater, buljongtärning, vinäger, sambal oelek och ca 1 dl vatten. Sänk värmen något och låt sjuda i ca 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med tagliatelle. Strö över riven parmesan, rivet citronskal och hackad persilja över pastan eller rör ner det i pastan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...