måndag 2 mars 2009

HAVRERUTOR I LÅNGPANNA

Nu ska ni få pröva vårt favoritvardagsbröd för tillfället. Superenkelt, ganska snabbt att göra och alltid med ett lyckat resultat. Jag gillar bröd som gräddas i långpanna för det har frallornas smidighet (man kan frysa och sedan ta upp precis så många man vill) men man slipper bull-rullandet. :-)
Jag brukar grädda det den längre tiden - 30 min. för här hemma gillar vi när det blir lite skorpa på brödet. Det ger lite extra smak och blir något att "bita" i. Vill du ha det lite ljusare och "mjukare" så börja kolla efter 20 minuter om det kanske är klart.




20-24 ST
UGN 225°

NÖDVÄNDIGHETER
3 dl havregryn
3 dl mjölk
3 dl vatten
50 g jäst
1 dl neutral olja ex raps- eller solrosolja
1 msk socker
1 1/2 tsk salt
1 dl krossat linfrö
2 dl rågsikt
ca 9-11 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR
Låt havregrynen svälla i mjölken minst 30 minuter.
Smula jästen i en bunke.
Värm vattnet till fingervärme, häll över jästen och rör ut den.
Häll i olja, socker, salt, linfrö, havregryn/mjölk smeten och rågsikt och kör ihop.
Tillsätt vetemjöl till en lagom fast deg.
Jäs 30 min.
Arbeta degen lätt, platta eller kavla ut den och lägg i smord eller bakpappersklädd långpanna.
Skär degen i 20 eller 24 rutor beroende på hur stora brödbitar du vill ha.
Jäs 30 min.
Grädda i 225°, 20-30 min, mitt i ugnen.

Ps: Vill du ha en snyggare finish kan du innan du jäser bröden andra gången pensla dem med lite vatten och strö över havregryn.

3 kommentarer:

  1. woho!!! Jag tror inte mina ögon! Ett recept!!! :)
    // Yster

    SvaraRadera
  2. Testade precis att baka ditt bröd! Mumma! Tack för receptet!

    SvaraRadera
  3. wow va goda!! ett nytt favoritrecept..ska baka det nu för andra gången :) Tack!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...