tisdag 28 augusti 2007

LINSSOPPA

Man kan lära sig att äta det mesta, det är jag (och syster) levande bevis på. Jag har lärt mig en hel del i mina dar. För att nämna några saker i kronologisk ordning; Brödkanter (man undrar ju såhär i efterhand hur jag kunde avstå från det allra godaste på mammas hembakta bröd!), ananas (Jag vet, jag vet! Det är ju hur gott som helst. Men jag kräktes när jag åt det! Det är sant!), linser (eller det var väl snarare så att jag upptäckte att det fanns något som hette linser som man kunde äta, jag var skeptisk, provade och upptäckte att det ju var gott!) paprika (lärde jag mig äta för ca ett år sedan... mina ostsmörgåsar måste ha gråtit floder över sin egen torftighet innan detta under inträffade).
Just paprika och linser samsas om att trängas i denna soppa som är väldigt god och enormt mättande. Det är helt fantastiskt hur länge man står sig på linser! Mycket bra när man jobbar på ett jobb där lunchrasten infaller ca 11:00 (!) och man inte slutar förens 16:oo, då behöver man stå sig ett tag...



NÖDVÄNDIGHETER
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk olja
3 dl röda linser
4 st röda paprikor
2 grönsaksbuljongtärningar
1,3 liter vatten
370 g krossade tomater
10 msk tomatpuré
2 tsk sambaloelek
3 tsk spiskummin
1-2 msk pressad färsk citron
salt

GÖR SÅ HÄR
Dela paprikorna i halvor och rosta i ugnen i 225° tills skinnet får färg och börjar lossna. Dra av skinnet och hacka paprikorna. Hacka löken och pressa vitlöken, fräs i olja. Tillsätt linserna och den hackade paprikan och låt fräsa med i några minuter. Häll på vatten och krossade tomater. Tillsätt buljongtärningarna, tomatpuré, sambaloelek och spiskummin. Koka under lock i ca 20 min. Smaka av med salt och citronsaft.

Servera gärna med en klick creme fraiche och ett gott rostat bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...