tisdag 28 augusti 2007

SARAS KASSLERLÅDA

Det här receptet har hängt med i hundra år ungefär, (för det var väl 134 år jag fyllde i våras?!) men det är fortfarande en pålitlig vän att ta till en tisdagseftermiddag när man ganska snabbt vill ha maten på bordet.

Barnen gillar det och det är ju alltid bra, även om mellansonen idag petade ut svampbitarna, vilka han för övrigt en halvtimma tidigare glatt stod och smaskade i sig när de kom rakt ur stekpannan in i hans lilla mun. (Inte exakt DE svampbitarna förstås, men deras svampkompisar.) Kan någon förklara för mig logiken i det? Nej... ni behöver inte. Svampbitar är kanske helt enkelt godare utan chilisås-sås på sig än med chilisås-sås på sig. ;-)

Detta är ett grundrecept som naturligtvis går utmärkt att modifiera efter eget tycke och smak, vilket jag nästan alltid gör med mina recept för övrigt. Idag bytte jag till exempel champinjoner mot kantareller och trattisar och någon annan dag kanske man stoppar i några andra godsaker i såsen. Tjolahopp, tjolahej, det går hur bra som helst det. Känn er fria att experimentera! Det är ju lite av glädjen i köket.

Oj, glömde ju nästan att ära den som äras bör. Receptet kommer ursprugligen från Sara, Denise´s farmor. Ja, nästan min farmor också måste jag nog få tycka. Hon är en riktig matmamma och hos henne har jag genom åren ätit så otroligt mycket gott att hälften säkert hade varit nog för magens rondör ;-) Jag längtar ständigt efter nästa besök och vad som månde serveras till middag då...



PORTIONER
4

UGN
220° ca. 20 minuter

NÖDVÄNDIGHETER
400-500 g kassler
1 1/2 dl riven ost
ca 200 g champinjoner
2 1/2 dl mellangrädde
1 rågad dl chilisås
salt, peppar
lite smör eller olja att steka i

GÖR SÅ HÄR
Strimla kasslern och lägg den i en smord ugnsform.
Bryn champinjonerna i fettet och lägg dem ovanpå kasslern.
Strö över osten.
Vispa grädden lätt och smaksätt den med chilisås, lite salt och peppar.
Bred chiligrädden över godsakerna i formen.
In i mitten av ugnen tills täcket är gyllene. Ca. 20 minuter.

Servera gärna med ris eller pressad potatis.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...