lördag 10 maj 2008

LASAGNE MED TRATTKANTARELLER

Nu ska jag äntligen, äntligen dela med mig av lasagnereceptet. Det kom många rätter i mellan innan jag hann hit och det är ju i och för sig alltid glädjande med recept, vilket det än vara månde, men jag förstår att ni väntat otåligt ;-)
Detta är ett recept som jag "snubblade" över i en Allerstidning som strategiskt låg placerad brevid schäslongen hemma hos min dyrbara moder. En tidning och en schäslong tillsammans måste ju betyda att man ska lägga sig en stund och läsa, tycker ni inte? Det var iallafall vad jag gjorde och då hittade jag vad jag snart ska presentera för er alla.

Eftersom vi under hösten gärna travar runt i skogen med barnen i släptåg och letar trattisar var det ju mycket lämpligt att hitta en maträtt med just trattkantareller i. Man vill ju gärna hinna tömma frysen och göra lite plats innan det blir höst igen menar jag. I orginalreceptet är det torkade trattisar, men jag orkar minsann aldrig torka mina utan jag förväller och fryser dem istället och det gick bra, för att inte säga utmärkt, att använda frysta också. Precis som jag tror att det även går alldeles utmärkt att använda någon annan sorts svamp om man nu inte skulle råka ha en frys som svämmar över av den äkta varan. Svammel svammel... här kommer receptet (ursprungligen lagat av Allers redaktionschef Inger Pettersson, bara så ni vet. :-))


4 PERS
UGN 200°

NÖDVÄNDIGHETER
2 1/2 dl torkade trattkantareller eller ca. 5 dl frysta (Jag vet inte exakt hur mycket jag tog. Det var en påse... med odokumenterad mängd i. Lagom mycket kan vi väl kalla det.)
smör till stekning och formen
salt, peppar
3-4 dl matlagningsgrädde
3 dl riven lagrad ost
2 dl crème fraiche, lätt eller standard
2,5 dl kesella
ca 12 färska lasagneplattor eller 1 1/2 paket av de där med lååånga lasagneplatte"längder" i

GÖR SÅ HÄR
Sätt på ugnen.
Blötlägg svampen i ca. 15 minuter om du använder torkad, krama ur vattnet och hacka svampen grovt. Använder du fryst svamp så hoppa över blötläggningsstadiet ;-)
Hetta upp lite smör i en stekpanna och fräs svampen. Krydda med salt och peppar.
Häll på grädden och låt koka ihop något.
Rör samman osten med crème fraichen och kesellan.
Smörj en eldfast form. Börja med att breda lite av kesellablandningen i botten på formen.
Täck med ett lager av lasagneplattor. Häll på hälften av svampsåsen.
Klicka lite av kesellablandningen över.
Lägg på ett lager av lasagneplattor. Häll på resten av svampsåsen och några klickar av kesellan.
Täck med ett sista lager lasagneplattor och bred på kesellan som är kvar. Hyvla eventuellt lite smör över.
Grädda i ugnen ca. 20 minuter.
Servera med en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...