tisdag 27 maj 2008

MORSDAGSBAKELSER

Nåja... jag skulle väl i och försig tro att de passar sig alldeles ypperligt vid andra tillfällen också, Midsommar till exempel. Men nu fick de heta morsdagsbakelser bara för att jag råkade skapa dem för första gången just på morsdag.
Goda blir de kan jag i alla fall lova och de är tok enkla att göra. Dessutom blir de bäst om de får stå över en natt, bättre kan det väl knappast bli?!
Jag använde blåbär och hallon i mina bakelser, men bären kan man självklart variera efter eget tycke och smak!


CA 20 ST

NÖDVÄNDIGHETER
1 pkt digestivekex
2 pkt frysta bär
1 liter grädde
1 vaniljstång
3 dl gelésocker

GÖR SÅ HÄR
Krossa digestivekexen och bred ut smulorna i en långpanna.

Töm de frysta bären över digestive bottnen.

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna.

Koka upp grädden och vaniljen under omrörning.

Häll i gelésockret i grädden och rör om.

Häll gräddblandningen över bären.

Låt svalna i minst en timma, men ännu hellre över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...