måndag 26 mars 2012

SESAM- OCH KORIANDERKYCKLING

Såhär till vardags är det sällan jag använder mig av min måttsats... eller det kanske inte bara är till vardags om jag ska vara helt ärlig. Jag brukar liksom mer köra på känsla, en liten skvätt av det ena och några nypor av det andra. Och så brukar jag vara lite mera noga och tänka på vad det är jag företar mig när jag vet att jag ska delge mina recept här på bloggen. Idag tänkte jag inte riktigt så långt, men maten blev ju så god att jag ändå tycker att ni ska få receptet. Jag ska därför försöka uppskatta måtten så väl det går, men jag ber er att ha överseende med mig OCH jag uppmuntrar er att testa att köra lite på känsla... en nypa här och en nypa där och en liten skvätt av det där!



































3-4 PORT


UGN 200° VARMLUFT

NÖDVÄNDIGHETER
4 st kycklingbröstfiléer
1 st stor torkad chilifrukt
1/2 kruka färsk koriander
2-3 msk sesamfrön
1/2 lime, saften
1-2 tsk flytande honung
3-4 msk rapsolja
2 msk kinesisk soja
2-3 tsk sesamolja
salt
svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Dela kycklingen i ca 3cm stora bitar. Häll olja i en ugnsfast form, lägg i kycklingen och vänd runt den i oljan. Salta med någon nypa salt och ta några tag med pepparkvarnen över kycklingen. Ringla över sojan, honungen och sesamoljan. Pressa över limesaften. Hacka chilin fint och strö över kycklingen. Strö på sesamfröna. Hacka till sist en halv kruka färsk koriander och strö över denna.
Tillaga mitt i ugnen i 20-30 minuter.
Servera med ris.

Tycker man att det bli för lite sky till riset kan man hälla på lite vatten på kycklingen, dock kan man då behöva öka på de övriga ingredienserna något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...