onsdag 25 april 2012

BROCCOLISOPPA MED ÄDELOST


Detta recept kommer ursprungligen från bloggen 56 kilo. Jag dök på det där en dag och var tvungen att testa såklart eftersom jag gillar både broccoli och ädelost, och gärna i kombination med varandra.
Och testa gjorde jag rätt i visade det sig, det var en riktigt god soppa.

Här kommer recepet i en något utökad version. Soppa på 6 dl buljong skulle nämligen aldrig räcka hemma hos oss. Här bor ju 4 hungriga killar... och en ganska hungrig tjej. Då gäller det att ta i ordentligt med mängderna. :-)





















6-8 PORTIONER BEROENDE PÅ HUR HUNGRIG MAN ÄR


NÖDVÄNDIGHETER
750 g broccoli färsk eller fryst
1 gul lök
smör
1 l grönsaksbuljong
2 dl vitt vin
2 dl creme fraiche
ca. 200 g ädelost
salt och peppar

GÖR SÅ HÄR
Skala och hacka den gula löken fint. Fräs den i smör i en gryta.
När löken blivit mjuk häll på buljong och vitt vin. Låt koka upp.
Dela broccolin i lagom stora buketter, lägg i grytan och koka tills den är lagom mjuk.
(Det innebär lite olika tid beroende på om du använder färsk eller fryst broccoli.)
Mixa med mixerstav till en slät soppa.
Tillsätt creme fraiche och ädelost till soppan.
Låt osten smälta, mixa ihop soppan lätt och smaka av med salt och peppar.

Igår serverade jag soppan med vitlöksstekta krutonger som jag gjort på en halv havrelimpa som började bli lite torr och trist. Krutonger är ett perfekt sätt att pigga upp gamla brödrester på. Testa det.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...