onsdag 11 april 2012

CHOCOLATE CHIP COOKIES

Igår hade vi en liten incident av lätt kalabalik panik här i hemmet. Det var jag som stod för den... Det skulle nämligen bakas, vilket normalt inte brukar vara ett problem men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Hur som haver, baka skulle jag alltså för det hör ju till att bjuda på något såhär sista veckan man har praktik. Först hade jag tänkt mig en morotskaka. Det gick inte. Var är min form med löstagbar kant??? I alla fall inte hemma hos mig. Så jag bestämde mig istället för att göra muffins. En ny sort som jag inte provat förut, för det kan ju vara roligt tänkte jag. Dumt tänkt av mig visade det sig då mina innovativa muffins inte alls levde upp till förväntningarna. De var till och med så icke goda att jag var tvungen att tänka om... IGEN! För inte tänker jag bjuda på något jag inte själv vill äta! Till sist blev det chocolate chip cookies, goda sådana. Det fina med dessa kakorna är ju att man kan variera dem i oändlighet och stoppa i lite allt möjligt efter eget tycke och smak. Godis, choklad, nötter... bara fantasin sätter gränser. Var inte för innovativa bara, man vill ju undvika kalabalik panik.



























CA 24 ST

UGN 175°

NÖDVÄNDIGHETER
225 g smör, rumstempererat
300 g råsocker
50 g ljust muscovadosocker
2 ägg
400 g mjöl
1 tsk vanilsocker
1/2 tsk salt
5 tsk bakpulver
225 g mörk choklad, grovt hackad

GÖR SÅ HÄR
Vispa samman smör och socker med en elvisp till en jämn smet. Vispa ner äggen ett i taget. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, salt och mjölet lite i taget och blanda samman till en smidig deg. Vänd ner den hackade chokladen för hand och se till att den fördelas jämt i smeten.
Rulla 24 små bollar av degen och placera sex stycken på varje bakplåtspappersklädd plåt. Platta till bollarna lite lätt.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Kakorna skall vara lite gyllene runt kanterna och ganska platta. Låt kakorna svalan något på plåten innan du lägger dem på galler för att kallna.

2 kommentarer:

  1. Jag testade göra de här åt min son som skulle bjuda å fika på jobbet, gud så goda de blev!

    SvaraRadera
  2. Chocolate chip cookies är nog en av de bästa kakorna som finns :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...