Visar inlägg med etikett Bröd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bröd. Visa alla inlägg

söndag 1 juli 2012

DINKEL-OCH VALNÖTSSCONES

Lördag morgon och total torka i skåpen här hemma med avseende på frukostmat. Det fick bli scones. Helt enkelt för att det var den snabbaste lösningen på problemet jag kunde komma på. Jag brukar göra mina scones i bullform istället för den klassiska kakformen. Det ser, enligt mig, trevligare ut och man kan dela bullarna på mitten, vilket faller mig i smaken. Dessa scones med siktat dinkelmjöl och valnötter smakar förträffligt!
























6 ST STORA BULLAR


UGN 200°


NÖDVÄNDIGHETER
4 dl dinkelmjöl
1 dl hackade valnötskärnor
3/4 msk bakpulver
1/4 tsk salt, lite drygt
1 nypa socker
50 g smör
2 dl turkisk yoghurt
1 msk mannagryn


GÖR SÅ HÄR
Ta fram smöret ur kylen så det blir rumstempererat. Blanda alla de torra ingredienserna utom mannagrynen. Tärna i smöret och jobba ihop till en grynig massa. Tillsätt yoghurten och arbeta ihop till en deg. Forma till sex stycken "runda" bullar. Lägg dessa på en bakplåtspappersklädd plåt och strö lite mannagryn på toppen av varje bulle. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter

söndag 22 april 2012

SOLROSBRÖD I FORM

Det här är ett bröd som tar lite tid att baka men som i stort sett sköter sig själv.






UGN 250° SAMT 225°


NÖDVÄNDIGHETER
1/4 pkt jäst (12,5 g)
3 1/2 dl kallt vatten
2 tsk flingsalt
1 tsk honung
1 dl solroskärnor
8 dl vetemjöl varav 1 dl till utbakning
1/2 dl majsmjöl

GÖR SÅ HÄR
Lös upp jästen i vattnet i en bunke. Tillsätt salt och honung. Rör i mjölet och solroskärnorna. Täck bunken med plastfolie och låt degen jäsa över natten i kylen.
Stjälp ut degen på mjölat bakbord och vik den dubbelt några gånger, forma därefter degen till en rund kaka.
Strö majsmjöl på en bakduk och lägg degen på denna. Strö ytterligare lite majsmjöl på degen och täck över den med en annan bakduk. Låt jäsa i rumstemperatur i 2 timmar.
Sätt ungen på 250°. Ställ in en form med löstagbar kant i ugnen i ca 15 minuter så den blir het. Ta ur formen ur ugnen och lägg i den färdigjästa degen.
Ställ in formen i nederdelen av ugnen och sänk värmen till 225°. Grädda tills brödet blir gyllene, ca 40-50 minuter.

måndag 16 april 2012

STJÄLP-UT-BRÖD

Här snackar vi enkelt bröd! Bara att röra ihop, jäsa, stjälpa ut, platta till och grädda. Ja visst! Detta brödet jäser bara en gång, men i två hela timmar. Kan ju tyckas låta obekvämt länge, men det är ganska finurligt om man har lite annat att stå i... och det har man ju lite allt som oftast.




















CA 15 ST

UGN 250°

NÖDVÄNDIGHETER
25 g jäst
6 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
1 msk honung
1 dl krossat linfrö
12-13 dl vetemjöl
sesamfrö

GÖR SÅ HÄR
Smula ner jästen i en bunke, tillsätt vattnet och rör tills jästen löst sig. Använder du torrjäst blanda denna i lite av mjölet och värm vattnet något varmare. Tillsätt salt, honung, linfrö och mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Strö lite mjöl över degen, täck med bakduk och låt jäsa i två timmar.
Smörj en långpanna med lite olja. Stjälp ut degen på långpannan och platta till den något, men tryck inte ur för mycket av luften ur degen. Skåra brödet i ca 15 rutor. Pensla med lite vatten och strö över sesamfrö. Grädda mitt i ugnen i 15-18 minuter.

måndag 9 april 2012

HAVRELIMPA


Dags att baka bröd igen. De tre sönerna äter som om de aldrig sett mat förut så en limpa räcker inte precis en evighet. Inte ens en mindre evighet. Det är bara att baka på.












4 LIMPOR


NÖDVÄNDIGHETER
8 dl havregryn
1 liter mjölk
100 g smör
100 g jäst
2 msk sirap
1 msk salt
1 dl krossat linfrö
ca. 17-18 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR
Lägg havregrynen i en bunke och häll hälften av mjölken över.
Låt stå och svälla i rumstemperatur en halvtimme.
Smula jästen i en assistentskål eller bunke.
Smält smöret och blanda med resten av mjölken. Värm till 37°.
Rör ut jästen i lite av degspadet och tillsätt sedan resten.
Häll i sirap, salt, linfrö och de uppblötta havregrynen. Rör om.
Tillsätt mjöl till  en smidig deg.
Låt jäsa under bakduk 40 minuter.
Dela degen i fyra delar.
Forma till limpor och lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
Jäs ytterligare 30 minuter under bakduk.
Grädda i 200-225° i ca 25-30 min.
Låt svalna på galler under bakduk.

onsdag 16 mars 2011

BRÖDMUFFINS



UGN 175°
CA 10 ST


NÖDVÄNDIGHETER
1 1/2 dl grovt dinkelmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn
1 dl solroskärnor
1/2 dl hela linfrön
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 dl naturell yoghurt
2 dl mjölk
1 msk honung
1 dl rivet äpple
1/2 dl riven morot

GÖR SÅHÄR
Rör ihop de torra ingredienserna i en bunke.
Tillsätt yoghurt, mjölk, honung, äpple och morot.
Klicka ut i smorda muffinformar.
Grädda på 175 grader i ca 25-30 min

lördag 12 mars 2011

KNAPRIGA KNÄCKEBRÖD

Här kommer ett recept på helt makalösa knäckebröd! Fabulöst goda och tokenkla att slänga ihop. Knäckebröd är ju annars ett vackert litet halvdags projekt med värkande rygg och rökdimma i hela köket som resultat ( för jag lyckas alltid bränna minst två plåtar...). Sen är det klart att de kakorna man inte bränner blir o så goda, men man orkar inte med mycket mer den dagen.
Hur som haver, det jag försöker att säga är att detta är ett enkelt och snabbt recept på knäckebröd!!! (Nu bör alla knäckebrödsbakälskare jubla av lycka).
Jag har fått receptet av Saras söta mamma, men har som vanligt ändrat om lite. Dock inte i ingredienslistan denna gång. Jag har bara justerat lite i proportionerna lite grann så jag tycker att det blir fint för ett bakplåtspapper.
Värt att nämna är att man får passa lite på de små liven när de väl är i ugnen. I alla fall om man har en oberäknelig ugn som jag, bara ett litet tips!
Så här kommer det, det lovordade knäckebröds receptet. Håll till godo!



UGN 150°

NÖDVÄNDIGHETER
3 dl dinkelmjöl fullkorn
1 1/2 dl sesamfrön
3/4 dl linfön
1 1/2 dl solrosfrön
1/2 dl raps- eller solrosolja
1-2 krm salt
3 dl kokt varmt vatten

GÖR SÅ HÄR

Rör om och bred/tryck ut den lösa degen på ett bakplåtspapper.
Nagga och skåra rutor. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40-50 min.

söndag 19 september 2010

YOGHURTLIMPA

Även detta är ett recept jag hittat i Buffe. Om jag inte minns fel kommer det från en skola som heter Annerstaskolan. Hur som haver och vad än ursprunget är så är det ett mycket snabbt och enkelt bröd att baka. Och inte att förglömma GOTT! Jättegott! Det blev mycket uppskattat här hemma på senaste födelsedagskalaset av både stora och små. Perfekt att skiva och frysa in för att sedan bara kunna ta upp det antal skivor du vill ha för stunden.

Nästa gång jag bakar det ska jag dock testa att minska mängden sirap från 2 till 1 dl. Det var liiiite väl sött tyckte jag. Det tyckte dock inte övriga familjemedlemmar så vi får väl se hur det experimentet faller ut. ;-)


GER TVÅ BRÖD
UGN 225°

NÖDVÄNDIGHETER
1 liter naturell yoghurt (3%)
2 dl sirap
4 3/4 dl vetemjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 dl rågsikt
1 1/4 dl grahamsmjöl
2 1/4 dl rågkross
1 dl vetekli
1 msk bikarbonat
1 msk brödkryddor
2 tsk salt

GÖR SÅ HÄR
Sätt på ugnen.
Blanda yoghurt och sirap i en bunke.
Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke och rör sedan ner dem i yoghurtblandningen.
Häll degblandningen i två smorda avlånga brödformar, à ca 1 1/2 liter.
Ställ i nedre delen av ugnen och grädda i 10 minuter.
Sänk värmen till 175° och grädda ytterligare 60 minuter.
Täck eventuellt över brödet med aluminiumfolie mot slutet.
Låt brödet svalna ordentligt på galler innan det skärs i skivor

Brödet blir bara bättre av att få vila en dag!

måndag 2 mars 2009

HAVRERUTOR I LÅNGPANNA

Nu ska ni få pröva vårt favoritvardagsbröd för tillfället. Superenkelt, ganska snabbt att göra och alltid med ett lyckat resultat. Jag gillar bröd som gräddas i långpanna för det har frallornas smidighet (man kan frysa och sedan ta upp precis så många man vill) men man slipper bull-rullandet. :-)
Jag brukar grädda det den längre tiden - 30 min. för här hemma gillar vi när det blir lite skorpa på brödet. Det ger lite extra smak och blir något att "bita" i. Vill du ha det lite ljusare och "mjukare" så börja kolla efter 20 minuter om det kanske är klart.




20-24 ST
UGN 225°

NÖDVÄNDIGHETER
3 dl havregryn
3 dl mjölk
3 dl vatten
50 g jäst
1 dl neutral olja ex raps- eller solrosolja
1 msk socker
1 1/2 tsk salt
1 dl krossat linfrö
2 dl rågsikt
ca 9-11 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR
Låt havregrynen svälla i mjölken minst 30 minuter.
Smula jästen i en bunke.
Värm vattnet till fingervärme, häll över jästen och rör ut den.
Häll i olja, socker, salt, linfrö, havregryn/mjölk smeten och rågsikt och kör ihop.
Tillsätt vetemjöl till en lagom fast deg.
Jäs 30 min.
Arbeta degen lätt, platta eller kavla ut den och lägg i smord eller bakpappersklädd långpanna.
Skär degen i 20 eller 24 rutor beroende på hur stora brödbitar du vill ha.
Jäs 30 min.
Grädda i 225°, 20-30 min, mitt i ugnen.

Ps: Vill du ha en snyggare finish kan du innan du jäser bröden andra gången pensla dem med lite vatten och strö över havregryn.

torsdag 6 november 2008

MORMORS GODA BRÖD


UGN 200-225°

NÖDVÄNDIGHETER
1/2 l vatten
150 g farinsocker
2 ägg
1 kg rågsikt
1 dl vetemjöl
50 g jäst
1/2 msk salt

GÖR SÅ HÄR
Ljumma vattnet och lös jästen i det. Häll i farin, ägg och salt. Rör om och blanda i mjölet.
Jäs i bunken ca 30 min.
Baka ut till två limpor. Jäs på plåten i ca 30 min.
Grädda i 200-225 grader i 30 min.

lördag 1 september 2007

SUPERSNABB KÄLLARFRANSKA

Detta är verkligen ett supersnabbt bröd. Och ett supergott. Det har hängt med ända sedan början på nittiotalet då jag fick det av en vän och det har bakats flitigt sedan dess. Det braiga med det är att det bara behöver jäsa en gång. Dessutom rullar man bara rullar som man sedan skär "frallbitar" av. Hur snabbt som helst.

Naturligtvist är brödet godast nybakt, som alltid :-) Särskilt frallor, källarfranska och liknande tycker jag gärna blir torrt snabbt, dessa inte undantagna. Baka alltså och ät på direkten eller frys snabbt in och ta bara upp så mycket ni ska äta för stunden. Så har ni alltid "färskt" bröd.





CA. 25 STYCKEN

UGN
250° 8-10 min

NÖDVÄNDIGHETER
50 g jäst
5 dl vatten
2 1/2 msk olja
1 tsk salt
1 msk socker
ca. 12-13 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR
Ljumma vattnet till fingervarmt.
Smula sönder jästen i en bunke eller assistent.
Lös jästen i vattnet.
Häll i olja, salt och socker och rör om.
Fortsätt med att hälla i mjöl lite i taget och bearbeta degen tills den blir lagom fast.
Häll upp degen på mjölat bakbord.
Knåda lätt och dela i två delar.
Rulla till längder som i sin tur skärs i bitar. (Se bild ovan)
Doppa ovansidan av bitarna i lite mjöl och platta till en aning innan de läggs på bakpappersklädd plåt.
Jäs under bakduk i 30-40 minuter.
Grädda mitt i ugnen, 8-10 min i 250°.
Låt svalna på galler.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...