Visar inlägg med etikett Pasta. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pasta. Visa alla inlägg

måndag 2 april 2012

PASTA MED SALSICCIA OCH ZUCCINI

Ett recept ur en av Arlas otaliga matbroschyrer. Och jag har BARA lagt till lite dijonsenap till receptet!

















CA 4 PORT

NÖDVÄNDIGHETER

300-400 g pasta, t ex fusilli eller penne
3 salsicciakorvar
1 zuccini
1 vitlöksklyfta
Smör att steka i
2 dl smetana
1 dl torrt vitt vin
1 dl svarta oliver
1-2 tsk dijonsenap
salt
svartpeppar
3 dl riven prästost
1 dl hackad basilika, färsk eller fryst

GÖR SÅ HÄR
Koka pastan enligt anvisning. Dela zuccinin på mitten och gröp ur kärnhuset. Skär korven och zuccinin i skivor. Hacka vitlöken. Fräs vitlök, korv och zuccini i smör i en stekpanna. Rör ner smetana, vin, dijonsenap, oliver och basilika. Låt koka i några minuter och smaka av med salt och peppar. Häll av pastan och blanda såsen och osten med denna. Servera med en god sallad.

söndag 18 mars 2012

PASTA ARRIBBIATA

Detta är en rätt som må verka anspråkslös i all sin enkelhet, och må så vara, men ack så gott! För ett lyckat resultat bör man dock använda sig av krossade tomater av riktigt god kvalitet. Jag använder mig av MUTTI krossade naturella tomater.



















CA 4 PORT


NÖDVÄNDIGHETER
1 dl olivolja
3-4 st små vitlöksklyftor, hela
1 st stor torkad chili eller 2 st små
400 g krossade tomater
2 msk tomatpuré
1/2 grönskasbuljongtärning
en nypa salt
en nypa socker
100 g smör
3-4 msk små kapris
1-2 msk hackad persilja, fryst eller färsk
500 g penne eller fusilli
riven pecorino eller parmesan och ruccola till servering

GÖR SÅ HÄR
Skala vitlöksklyftorna och krossa dem lätt. Dela chilin i tre delar, eller krossa dem lätt om du använder små chilis. Mät upp olivoljan i en kastrull och bryn viltöken och chilin långsamt under lock tills vitlöken är gyllenbrun. Ta sedan upp vitlöken och chilin ur oljan och kasta dessa.
Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, grönsaksbuljongtärning, salt och socker. Låt småputtra under lock i 20 minuter.
Hacka kaprisen lätt. Tillsätt smöret, kaprisen och persiljan till tomatsåsen och rör om tills smöret smält ner.
Koka pastan al dente. Häll av pastan och blanda denna med såsen.
Servera med nyriven pecorino eller parmesan samt lite ruccola.

tisdag 21 oktober 2008

MODIFIERAD KÖTTFÄRSSÅS Á LA BUFFÉ

Hittade ett intressant recept på köttfärssås i senaste numret av Buffé som jag testade här om dagen, men som vanligt "råkade" jag ändra om lite grann. Denna gången för att få lite mer sting på det hela. Tyckte att det behövdes så jag teskedade i lite sambal oelek och vips så blev det som jag ville ha det! Vilket lyckokast! Gott var det också så jag tänkte vara så vänlig och dela med mig av receptet.


FÖR 4 PERSONER

NÖDVÄNDIGHETER
ca 150 g rotselleri (fint riven)
2 morötter ca 150 g (grovt rivna)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
500 g nötfärs eller blandfärs
500 g passerade tomater
1 köttbuljong tärning
1 msk balsamvinäger
3-4 tsk sambal oelek (eller hur mycket man tycker att man vill ha)
salt
svartpeppar
olja till stekning

Till servering
1 dl riven parmesan
1 dl hackad persilja
rivet skal från en citron

GÖR SÅ HÄR
Bryn färsen i några matskedar olja. Tillsätt rotselleri, morötter, lök och pressad vitlök och låt fräsa med i några minuter.
Tillsätt passerade tomater, buljongtärning, vinäger, sambal oelek och ca 1 dl vatten. Sänk värmen något och låt sjuda i ca 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med tagliatelle. Strö över riven parmesan, rivet citronskal och hackad persilja över pastan eller rör ner det i pastan.

lördag 10 maj 2008

LASAGNE MED TRATTKANTARELLER

Nu ska jag äntligen, äntligen dela med mig av lasagnereceptet. Det kom många rätter i mellan innan jag hann hit och det är ju i och för sig alltid glädjande med recept, vilket det än vara månde, men jag förstår att ni väntat otåligt ;-)
Detta är ett recept som jag "snubblade" över i en Allerstidning som strategiskt låg placerad brevid schäslongen hemma hos min dyrbara moder. En tidning och en schäslong tillsammans måste ju betyda att man ska lägga sig en stund och läsa, tycker ni inte? Det var iallafall vad jag gjorde och då hittade jag vad jag snart ska presentera för er alla.

Eftersom vi under hösten gärna travar runt i skogen med barnen i släptåg och letar trattisar var det ju mycket lämpligt att hitta en maträtt med just trattkantareller i. Man vill ju gärna hinna tömma frysen och göra lite plats innan det blir höst igen menar jag. I orginalreceptet är det torkade trattisar, men jag orkar minsann aldrig torka mina utan jag förväller och fryser dem istället och det gick bra, för att inte säga utmärkt, att använda frysta också. Precis som jag tror att det även går alldeles utmärkt att använda någon annan sorts svamp om man nu inte skulle råka ha en frys som svämmar över av den äkta varan. Svammel svammel... här kommer receptet (ursprungligen lagat av Allers redaktionschef Inger Pettersson, bara så ni vet. :-))


4 PERS
UGN 200°

NÖDVÄNDIGHETER
2 1/2 dl torkade trattkantareller eller ca. 5 dl frysta (Jag vet inte exakt hur mycket jag tog. Det var en påse... med odokumenterad mängd i. Lagom mycket kan vi väl kalla det.)
smör till stekning och formen
salt, peppar
3-4 dl matlagningsgrädde
3 dl riven lagrad ost
2 dl crème fraiche, lätt eller standard
2,5 dl kesella
ca 12 färska lasagneplattor eller 1 1/2 paket av de där med lååånga lasagneplatte"längder" i

GÖR SÅ HÄR
Sätt på ugnen.
Blötlägg svampen i ca. 15 minuter om du använder torkad, krama ur vattnet och hacka svampen grovt. Använder du fryst svamp så hoppa över blötläggningsstadiet ;-)
Hetta upp lite smör i en stekpanna och fräs svampen. Krydda med salt och peppar.
Häll på grädden och låt koka ihop något.
Rör samman osten med crème fraichen och kesellan.
Smörj en eldfast form. Börja med att breda lite av kesellablandningen i botten på formen.
Täck med ett lager av lasagneplattor. Häll på hälften av svampsåsen.
Klicka lite av kesellablandningen över.
Lägg på ett lager av lasagneplattor. Häll på resten av svampsåsen och några klickar av kesellan.
Täck med ett sista lager lasagneplattor och bred på kesellan som är kvar. Hyvla eventuellt lite smör över.
Grädda i ugnen ca. 20 minuter.
Servera med en sallad.

lördag 23 februari 2008

PASTAGRYTA

Den här goda rätten har hängt med ända sedan jag var liten. Då var det min käre fader som stod för tillagningen och köttet i den var oftast älg (vilket det ska vara enligt orginalreceptet) som han i sitt anletes svett jagat runt i skogen för att få mat på bordet. Ja ja, lite överdrivet om svett och mat på bordet kanske det är, vi hade ju i allsindar Konsum i byn så han behövde ju inte ränna runt i skogen mer än för sitt höga nöjes skull, men erkänn att det lät ganska snyggt?! Och älg jagade han faktiskt. Så det brukade det finnas gott om i frysen.

Nu för tiden bor fadern vid havet och inte vid skogen och såvärst mycket älg studsar inte förbi vår frysbox längre. Därför har jag bytt ut älgköttet mot fläskkött och det går faktiskt bra det också. Skulle man riktigt längta efter viltsmaken kan man leta upp ett par paket renskav (eller älgskav för den delen) i frysdisken på ICA. Det fungerar utmärkt till den här rätten. Vad säger ni? Ska vi skippa snacket nu och komma igång med allvaret? Jag tror det va... börja med att ta fram din bästa kniv och en skärbräda.



4-5 PORTIONER

NÖDVÄNDIGHETER
ca. 500 g fläskkött, t.ex skinkstek fungerar utmärkt.
1 purjolök
matfett
1 burk krossade tomater
1/2 - 1 dl vatten
1/2 dl hackad persilja
1 msk tomatpuré
salt
svartpeppar
ca. 1 tsk oregano
300 g pasta av makarontyp. Spiraler, snäckor eller något liknande.

GÖR SÅ HÄR
Sätt på pastavattnet med lite salt i så det får koka upp och lägg i pastan i lagom tid så den blir klar ungefär samtidigt som köttet.
Skär köttet i små bitar eller strimlor och fräs i matfett i en stekgryta. Krydda med salt och peppar.
Strimla purjolöken och tillsätt den till köttet. Låt fräsa någon minut tills löken blir mjuk.
Häll nu i krossade tomater, tomatpuré och vatten och låt köttet koka i denna blandning tills det blivit mört.
Tillsätt oregano mot slutet av koktiden och smaka av om du vill ha mer salt och peppar.
Eventuellt kan man under tiden grytan kokar få tillsätta lite mer vatten om man märker att det börjar "koka torrt".
När köttet är mört och pastan är färdigkokt så tar man helt enkelt och blandar ihop hela härligheten i ena eller andra grytan. Allra sist rör du i den hackade persiljan så anrättningen (snyggt ord va?!) får lite färg. Sedan är det bara att hugga in. Smaklig måltid!

fredag 28 september 2007

TORTELLINI MED RUCCOLA, TOMAT OCH BACON


CA 4 PORT

NÖDVÄNDIGHETER
500 g färsk tortellini riccotta och spenat
1 förp ruccola
3 tomater
2 pkt bacon
salt
peppar
peperoni och vitlöksolja

GÖR SÅ HÄR
Hacka ruccolan fint. Skär tomaterna i små bitar. Skär baconet i små bitar och kaperstek.
Koka totellinin. Blanda ruccola, tomat, bacon och tortelllini. Salta och peppra efter tycke och smak och ringla över lite peperoni och vitlöksolja (men ta det varligt, det är starka saker!).

tisdag 4 september 2007

TOMAT- OCH BASILIKAPASTA MED ROSTAD VITLÖKSDRESSING

Soltorkade tomater är gott. Basilika är gott. Vitlök är gott. Och pasta är aldrig fel... så äckligt kan det knappast bli!
Receptet är hämtat från tidningen Mat & Vänner, en mycket givande insprationskälla.



NÖDVÄNDIGHETER
250 g pasta
2 dl soltorkade tomater
ca 35 blad basilika
3 msk olivolja
salt och svartpeppar

Dressing
3 vitlöksklyftor
2 tsk olivolja
2 dl creme fraiche
1 msk flytande honung
2 msk olivolja
salt och svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Koka pastan. Grovhacka tomaterna och basilikan. Blanda pasta, tomater och basilika. Ringla över olivoljan och krydda med salt och peppar.

Dressing
Gnid in vitlöksklyftorna i olja. Rosta i ugnen på 225° i 15 min. Skala klyftorna och mosa dem, blanda med creme fraiche, flytande honung och olivolja. Smaka av med salt och peppar.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...