Visar inlägg med etikett Mellanmål. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mellanmål. Visa alla inlägg

torsdag 12 september 2013

Nöt- och frömüsli

Får jag presentera... nötter och frön i en salig blandning. Rostade och knapriga, riktigt mumsiga och perfekta som topping på en tallrik krämig turkisk yoghurt med färska hallon och blåbär. Mina barn skulle däremot säkert med bestämdhet hävda att denna müsli är allra godast till en tallrik vaniljyoghurt med äppelbitar i så därmed kan vi väl konstatera att nötter och frön är gott till mycket.

Det här är ett sådant där recept som det går bra att mixa och trixa med lite som man tycker. Använd de fröer och nötter som du tycker är godast eller helt enkelt de som du råkar ha hemma i skafferiet. Gillar du kardemumma så är det gott att tillsätta och gillar du inte kanel så går det så klart bra att skippa den. Känn dig fri att experimentera. Det kan inte misslyckas så värst mycket så länge du ungefär håller dig till mängderna.




































ugn 200°   Blir drygt en liter müsli

NÖDVÄNDIGHETER
2 dl solroskärnor
2 dl pumpakärnor
5 dl blandade nötter (tex. mandel, hasselnöt, paranöt, cashewnöt, valnöt...)
2 dl kokosflingor
1 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
1/2 dl chiafrön
2 tsk vaniljpulver
2 msk mald kanel
1/2 dl kokosolja
1/2 dl vatten

GÖR SÅ HÄR
Grovhacka nötterna och lägg dem i en långpanna tillsammans med fröer, kokos, vaniljpulver och kanel.
(Om du har valnötter med så hacka dem för sig och lägg dem åt sidan så länge. De blir lätt brända i ugnen så tillsätt dem inte till blandningen från början.)

Smält kokosoljan i en kastrull och blanda med vattnet. Häll vätskan över nöt- och fröblandningen i långpannan och rör runt så allt blir väl blandat.

Rosta i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Rör om ungefär var femte minut. (Vill du ha valnötter i din müsli, tillsätt dem och rör om när blandningen varit ca. 10 minuter i ugnen.)

Låt svalna i långpannan och förvara sedan i en lufttät burk.

söndag 17 mars 2013

Supersnabb smoothie

Snabbaste mellistipset denna veckan kommer här. Och antagligen det enklaste också. Det innehåller nämligen bara två ingredienser och en matberedare/mixer. Kan det bli lättare?
Smoothie går ju att variera i en oändlighet och just idag gjorde jag den med hallon och mango, men det går så klart precis lika bra med jordgubbar, blåbär, björnbär eller vad man råkar känna sig sugen på för stunden.




























5 stora glas

NÖDVÄNDIGHETER
1 paket (1 liter) vaniljyoghurt
1 paket (250g) fryst hallon/mango

GÖR SÅ HÄR
Häll yoghurt och bär i matberedaren/mixern.
Kör på full fart tills det blandat sig och blivit en tjock, krämig massa.
Häll upp i glas och drick med sugrör eller ät med sked.

Hur svårt var det?? ;-) Kanske världens mest okomplicerade beskrivning. :-)

Vill man använda vanlig naturell yoghurt istället för vaniljyoghurt kan det vara en bra idé att slänga i en banan i smoothien också. Då får man lite av naturens egen sötma på köpet nämligen och det kan ju vara bra eftersom naturell yoghurt är ganska mycket surare/syrligare än vaniljyoghurt. Gott gott!

onsdag 4 juli 2012

FROZEN SMOOTHIE

Har man frukt hemma som ligger och börjar bli lite förgammal är den perfekt att tärna ner, frysa in och sedan göra svalkande sommarsmoothies av!


 























2 PORT


NÖDVÄNDIGHETER
1 fryst skivad banan
1/4 fryst tärnad mango
1 dl frysta hallon
5-10 frysta havtornsbär
2 dl turkisk yoghurt
2-3 tsk flytande honung

GÖR SÅ HÄR
Ta upp frukten ur frysen och låt den tina några minuter. Blanda alla ingredienser i en mixer och kör tills smoothien är slät. I och med att frukten är frusen kan det ta emot lite i början och man kan behöva röra om lite bland frukten och yoghurten.

söndag 1 juli 2012

DINKEL-OCH VALNÖTSSCONES

Lördag morgon och total torka i skåpen här hemma med avseende på frukostmat. Det fick bli scones. Helt enkelt för att det var den snabbaste lösningen på problemet jag kunde komma på. Jag brukar göra mina scones i bullform istället för den klassiska kakformen. Det ser, enligt mig, trevligare ut och man kan dela bullarna på mitten, vilket faller mig i smaken. Dessa scones med siktat dinkelmjöl och valnötter smakar förträffligt!
























6 ST STORA BULLAR


UGN 200°


NÖDVÄNDIGHETER
4 dl dinkelmjöl
1 dl hackade valnötskärnor
3/4 msk bakpulver
1/4 tsk salt, lite drygt
1 nypa socker
50 g smör
2 dl turkisk yoghurt
1 msk mannagryn


GÖR SÅ HÄR
Ta fram smöret ur kylen så det blir rumstempererat. Blanda alla de torra ingredienserna utom mannagrynen. Tärna i smöret och jobba ihop till en grynig massa. Tillsätt yoghurten och arbeta ihop till en deg. Forma till sex stycken "runda" bullar. Lägg dessa på en bakplåtspappersklädd plåt och strö lite mannagryn på toppen av varje bulle. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter

torsdag 30 september 2010

BLÅBÄR OCH GRANATSMOOTHIE


2 PORT

NÖDVÄNDIGHETER
1 1/2 banan
100 g blåbär
1/2 granatäpple
saft från 1/2 lime
ca 3-4 dl mjölk
en skvätt flädersaft om man önskar
en klick keso som topping

GÖR SÅHÄR
Mixa ihop banan, blåbär, granatäpple, limesaft, mjölk och flädersaft med stavmixer.
Häll upp i två höga glas och toppa med keso eller kanske lite hemmagjord musli!
Mycket trevlig start på dagen!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...