Visar inlägg med etikett Fisk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fisk. Visa alla inlägg

tisdag 1 maj 2012

PESTOBAKAD LAX MED RÅSTEKT POTATIS OCH CITRONSPARRIS



















4 PORT

UGN 180°


NÖDVÄNDIGHETER
4 portionsbitar lax
2 dl créme fraiche
6-8 msk grön pesto
4-6 msk pinjenötter
8-10 potatisar
1 förpackning fryst grön sparris eller ett knippe färsk
1/2 citron, saften
En nypa socker
Vitpeppar, nymald
Flingsalt
Smör till stekning
Rapsolja till stekning

GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 180°. Smörj en ugnsfast form med lite smör och lägg i laxbitarna med skinnsidan nedåt. Salta och peppra fisken lätt. Blanda ihop créme fraiche och pesto och smaka av med salt och peppar. Bred pestoröran över fisken och ställ in mitt i ugnen i 20 minuter.
Torrosta pinjenötterna tills de blir gyllene och lägg dem åt sidan för att strö över fisken när denna är klar.
Tvätta och skiva potatisen och råstek den i ca två omgångar i smör och rapsolja tills den får fin färg och har lite tuggmotstånd. Salta och peppra. När potatisen är färdig steker du sparrisen snabbt i smör på hög värme, strö över lite socker och salt och pressa över citronen när sparrisen är färdigstekt.
Ta ut fisken ur ugnen och strö över de rostade pinjenötterna. Servera med potatisen och sparris.

söndag 9 januari 2011

Drömsill

Detta blir en STOR sats av den absolut godaste sillen man kan göra. Hela familjens (och den utökade familjens) förstahandsval till jul, påsk och alla andra tillfällen då man kan tänkas äta sill. Typ året om alltså... :-) Anledningen till den stora satsen är att det tar slut alldeles för fort annars. Är man ett mindre hushåll eller inte äter så mycket sill kan man naturligtvis halvera eller göra 1/3 av satsen eller så. Men varning, får man bara smak på den går det åt fortare än man kan tro...



NÖDVÄNDIGHETER
2 små rödlökar
2 vitlöksklyftor
2 1/2 dl crème fraiche
2 dl majonnäs
2 burkar mixcaviar à 80 g styck
3 fp 5minuterssill à 420 g styck
1 knippa dill
Svartpeppar och ev. salt

GÖR SÅ HÄR
Rör ihop crème fraiche och majonnäs i en bunke.
Finhacka rödlöken och tillsätt den tillsammans med pressade eller finhackade vitlöksklyftor. Rör om.
Skär den avrunna sillen i lagom stora bitar och rör ner den tillsammans med caviaren.
Till sist tillsätt finhackad dill, blanda om och smaka av med peppar och eventuellt lite salt.
Häll upp på fin burk och förvara i kylskåp.
Låt gärna sillen stå och "dra" en eller ett par dagar innan servering så smakerna hinner blanda sig.

onsdag 17 juni 2009

TONFISKPAJ


UGN 225°

NÖDVÄNDIGHETER
Pajdeg
125 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
2 msk iskallt vatten

Fyllning
I burk tonfisk i vatten
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
smör till stekning
1 tsk torkad timjan
3 skivade tomater
1 burk tärnad fetaost i olja
1 mozzarella ost
2 ägg
2 dl mjölk eller matlagningsgrädde
1 tsk röd currypasta
salt och peppar

GÖR SÅ HÄR
Blanda smör, mjöl och vatten till en pajdeg. Tryck ut degen i en pajform och nagga degen med en gaffel. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 10-15 min.
Låt tonfisken rinna av. Skiva löken och hacka vitlöken. Fräs löken mjukt i stekpanna. Tillsätt timjan och tonfisk.
Lägg tonfisk- och lökröran i pajskalet. Låt fetaosten rinna av och lägg på den och skivade tomater.
Skär mozzarellan i tunna skivor och lägg överst.
Vispa ihop ägg, mjölk, röd currypasta, salt och peppar till en äggstanning.
Häll äggstanningen över pajen.
Grädda pajen mitt i ugnen i ca 25-30 min.

tisdag 29 april 2008

FISKGRYTA

Så var man hemma igen och nu ska jag börja dra mitt strå till stacken. Detta till min mors stora förtjusning. Hon behövde nämligen inte lyfta ett finger för att få en alldeles delikat, utsökt middag idag, satt bara och lapade sol ute i blåsten medan jag lagade fiskgryta.
Och om man ska tro min mor så var grytan god så det förslog... bara ros fick den, inte ett enda litet ris!
Och för er som får en sådan där liten oroskännsla i magen varje gång selleri kommer på tal tänkte jag säga nåra visa ord:
Undertryck den denna gång så ska ni få se att det sannerligen inte behöver vara så illa. Det blir ingen stark sellerismak, det har ni mitt dyra ord på. Sellerin kokar liksom ur och sätter istället en ljuvlig smak på grytan (och den ljuvliga smaken skriker INTE selleri).
Sååå, hoppas att jag lyckades övertyga er lite där!


CA 4 PORT

NÖDVÄNDIGHETER
400 g torskfilé
150 g skalade räkor
4 små potatisar
1 gullök
1 liten bit rotselleri
1 röd paprika
2 st tomater
smör
1 tsk curry
2 dl vitt vin
2 dl grönsaksbuljong (2 dl vatten+ 1/2 buljongtärning)
1 dl crème fraiche
salt
peppar
2 msk hackad dill

GÖR SÅ HÄR
Skala potatisen och skär den i sockerbitsstora tärningar. Hacka löken grovt. Skär rotsellerin i små tärningar. Skålla och skala tomaterna. Tärna tomaterna och paprikan.

Hetta upp smöret i en gryta. Fräs potatis, lök och selleri i ca 5 min. Tillsätt tomaterna, paprikan och curryn och fräs i ytterligare 5 min.

Tillsätt vin och buljong. Låt sjuda en stund. Tillsätt sedan crème fraichen. Smaka av med salt och peppar och låt koka tills potatisen börjar bli lite mjuk.

Lägg i fisken skuren i ca 2 cm stora kuber. Låt koka i ca 5 min. Tillsätt räkorna och dillen och låt grytan få ett snabbt uppkok.

Färdigt att serveras!

söndag 2 mars 2008

LAXRÖRA

Solig söndag och allt så måste man ju bara lyxa till frukosten lite. Jag hade sådan tur idag att jag hade både philadelphiaost och kallrökt lax i kylen. Det blev mums på mackan, och såhär enkelt fixade jag det...




NÖDVÄNDIGHETER
200 g skivad kallrökt lax
200 g philadelphiaost naturell
lite hackad gräslök
salt, peppar

GÖR SÅ HÄR
Skär laxen i småbitar.
Blanda i en skål med philadelphiaosten och gräslöken.
Smaksätt med en nypa salt och några drag med svartpepparkvarnen.
Voilá! Klart!
Ätes med fördel i en bagel, men jag hade det på knäckebröd imorse och det var riktigt smaskens det också minsann (och kanske en aning nyttigare...)

tisdag 8 januari 2008

GOD FISK UTAN NAMN - OCH BILD

Stackars lilla blogg. Här händer det inte mycket minsann. Men du är inte alldeles bortglömd om du tror det. Idag ska du föräras ett fiskrecept. Ett gott fiskrecept.

Det här receptet har jag hittat i någon tidning någongång. Tror jag. Det är hastigt nedklottrat på en papperslapp och lite svårtytt, men blir lika gott varje gång. Ja, till och med så gott att det inte hann komma med på bild. För när jag hunnit reagera och kommit på att jag kanske borde fota då hade man och barn redan hunnit skyffla in hela härligheten. Bara lite sås och några riskorn återstod, och vem vill ha en bild på en liten såspöl? Inte jag iallafall.

Nej, så ni får klara er utan bild. Använd fantasin och föreställ er inuti huvudet istället. Visst ser det läckert ut?! Det är det också! Med lite bett av sweetchili och gott crunch av grönsakerna är det här en självklar favorit som passar lika bra till ris som till potatis. Håll till godo!

4-6 PORT.

NÖDVÄNDIGHETER
400 g fisk, torsk eller sej till exempel
1-2 vitlöksklyftor (det glömde jag idag men det var gott ändå)
3 paprikor, gärna blandade färger
2 små purjolökar
matfett
2 dl vatten
2 dl grädde, matlagnings, mellan eller vanlig
2 fiskbuljongtärningar
4 msk sweetchili sås
salt

GÖR SÅ HÄR
Hacka vitlöken fint.
Skiva purjon och dela paprikan i lagom stora bitar.
Fräs i lite matfett i en gryta.
Häll på vatten, grädde och sweetchili sås, smula i buljongtärningarna, låt koka upp.
Lägg i fisken och och låt sjuda ca. 5-7 minuter tills fisken blir fast och vit.
Smaka av med salt om det behövs.
Servera med ris eller potatis.

måndag 17 september 2007

FISKPUDDING ÖRESTEN

Eftersom Lilo så snällt bönar och ber (nåja, hon frågade iallafall en gång) så ska ni idag föräras ett fiskpuddingsrecept som jag faktiskt lagt ut på min personliga blogg en gång innan. Men whatever, det förtjänar att upprepas för det är fantastiskt gott. Mina barn älskar det, min man älskar det, jag älskar det, min mamma, min syster... ja, faktiskt är jag övertygad om att även katten skulle tycka om det om hon fick smaka.

Om ni tänker fråga mig varför det heter Fiskpudding Öresten så kan ni lika gärna glömma det med en gång för det jag har verkligen ingen aning om. Receptet däremot kommer ifrån mina storköksdagar, då vi lagade det till pensionärer och dagisbarn. Dock i något större kvantiteter. Därför är receptet omarbetat och mer anpassat till en någorlunda normal familj. Vi är fem personer och det brukar räcka till oss. Kanske till sex personer också. Är ni fler får ni börja kalkylera och räkna om i era egna hjärnor. Lite jobb får ni väl göra själva. ;-)
Jag brukar baka fiskpuddingen i en ganska hög, inte så stor form. Det brukar funka bra.
Och nu... till läckerheterna.





UGN
200° ca. 45 minuter

NÖDVÄNDIGHETER
400 g torsk eller sej (ett fryst fiskblock)
3 msk margarin eller smör
4 msk mjöl
5 dl mjölk
2 stora ägg
1 knipppa gräslök eller en halv purjolök
salt
vitpeppar
ströbröd

GÖR SÅ HÄR
Sätt på ugnen.
Se till att fisken är tinad, iallafall halvtinad.
Koka fisken i vatten med lite salt och några pepparkorn, häll av vattnet och mosa fisken med en gaffel i en bunke. Låt svalna lite.
Gör en bechamelsås – smält margarinet i en gryta, rör i mjölet och häll i mjölken lite i taget under ständig omrörning. Låt koka upp, krydda med salt och vitpeppar till önskad smak och koka några minuter.
Finhacka gräslöken eller purjolöken.
Blanda mosad fisk, sås, ägg och lök i bunken.
(Krydda ev. mer om det behövs)
Häll blandningen i en smord form.
Strö över ströbröd och grädda i nedre delen av ugnen ca. 45 minuter.

Servera med kokt potatis, ärtor och lite smält smör.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...