Visar inlägg med etikett Drickbart. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Drickbart. Visa alla inlägg

onsdag 28 augusti 2013

Rårörd rabarbersaft

Ja ja, jag vet att sommaren snart är över (även om solen skiner väääldigt vackert idag) men jag kände att jag bara måste få ur mig det här receptet så jag inte glömmer bort det. Det är nämligen ett recept som ni GARANTERAT vill ha till hands nästa år när rabarbern kommer igen.

Det finns många braiga saker med det här receptet.
1. Man gör saften rårörd =minimalt med stök och bök och maximalt lättgjord.
2. Man kan använda de där ganska stora rabarberstjälkarna lite senare på säsongen som man annars kanske hade ratat för att de är för stora för att använda i paj, kaka, dessert eller vad man nu brukar använda sin rabarber till.
3. Det blir SÅ GOD SAFT! Barnen (och föräldrarna) i detta huset har bälgat i sig den hela sommaren. Detta är tillsammans med flädersaft helt klart den bästa och mest läskande sommarsaften.

Ok, nog med prat, här kommer receptet. Glöm nu för allt i världen inte att bokmärka det så ni har det lätt tillgängligt nästa år när det blir dags!

















NÖDVÄNDIGHETER
3 kg rabarber i bitar
4 citroner i skivor
50 g citronsyra
kokt avsvalnat vatten så att det täcker rabarbern (ca 5 liter brukar bli lagom)
3/4 kg socker till varje liter färdig saft

GÖR SÅ HÄR
Koka upp vattnet och låt det stå och svalna av. Det behöver inte vara helt kallt men låt det stå en stund så det inte är kokhett.
Tvätta rabarbern (skala behöver du bara göra om skalet är fult) och skär den i bitar.
Tvätta citronerna noga (använd gärna ekologiska) och skiva dem.
Lägg rabarber och citroner i ett kärl stort nog att rymma rabarber, citroner och allt vatten. Jag brukar använda en tioliters spann, det är precis lagom till den här mängden.
Lös upp citronsyran i lite av vattnet och häll blandningen i kärlet.
Häll nu över vatten så det täcker rabarbern.

Täck kärlet med ett lock eller tex. en handduk. Låt stå svalt 2-3 dygn och sila sedan av saften.
Jag brukar göra det med ett durkslag som jag lägger en ren kökshandduk i och ställer över en spann men en saftsil är ju så klart ett smart alternativ. :)

Mät upp hur många liter saft du har och tillsätt 3/4 kg socker till varje liter saft. Rör om tills sockret har löst sig. Häll upp på rena flaskor. Frys saften eller förvara den svalt. I frysen håller den sig längst.


söndag 17 mars 2013

Supersnabb smoothie

Snabbaste mellistipset denna veckan kommer här. Och antagligen det enklaste också. Det innehåller nämligen bara två ingredienser och en matberedare/mixer. Kan det bli lättare?
Smoothie går ju att variera i en oändlighet och just idag gjorde jag den med hallon och mango, men det går så klart precis lika bra med jordgubbar, blåbär, björnbär eller vad man råkar känna sig sugen på för stunden.




























5 stora glas

NÖDVÄNDIGHETER
1 paket (1 liter) vaniljyoghurt
1 paket (250g) fryst hallon/mango

GÖR SÅ HÄR
Häll yoghurt och bär i matberedaren/mixern.
Kör på full fart tills det blandat sig och blivit en tjock, krämig massa.
Häll upp i glas och drick med sugrör eller ät med sked.

Hur svårt var det?? ;-) Kanske världens mest okomplicerade beskrivning. :-)

Vill man använda vanlig naturell yoghurt istället för vaniljyoghurt kan det vara en bra idé att slänga i en banan i smoothien också. Då får man lite av naturens egen sötma på köpet nämligen och det kan ju vara bra eftersom naturell yoghurt är ganska mycket surare/syrligare än vaniljyoghurt. Gott gott!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...