Visar inlägg med etikett Syltat och saftat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Syltat och saftat. Visa alla inlägg

onsdag 28 augusti 2013

Rårörd rabarbersaft

Ja ja, jag vet att sommaren snart är över (även om solen skiner väääldigt vackert idag) men jag kände att jag bara måste få ur mig det här receptet så jag inte glömmer bort det. Det är nämligen ett recept som ni GARANTERAT vill ha till hands nästa år när rabarbern kommer igen.

Det finns många braiga saker med det här receptet.
1. Man gör saften rårörd =minimalt med stök och bök och maximalt lättgjord.
2. Man kan använda de där ganska stora rabarberstjälkarna lite senare på säsongen som man annars kanske hade ratat för att de är för stora för att använda i paj, kaka, dessert eller vad man nu brukar använda sin rabarber till.
3. Det blir SÅ GOD SAFT! Barnen (och föräldrarna) i detta huset har bälgat i sig den hela sommaren. Detta är tillsammans med flädersaft helt klart den bästa och mest läskande sommarsaften.

Ok, nog med prat, här kommer receptet. Glöm nu för allt i världen inte att bokmärka det så ni har det lätt tillgängligt nästa år när det blir dags!

















NÖDVÄNDIGHETER
3 kg rabarber i bitar
4 citroner i skivor
50 g citronsyra
kokt avsvalnat vatten så att det täcker rabarbern (ca 5 liter brukar bli lagom)
3/4 kg socker till varje liter färdig saft

GÖR SÅ HÄR
Koka upp vattnet och låt det stå och svalna av. Det behöver inte vara helt kallt men låt det stå en stund så det inte är kokhett.
Tvätta rabarbern (skala behöver du bara göra om skalet är fult) och skär den i bitar.
Tvätta citronerna noga (använd gärna ekologiska) och skiva dem.
Lägg rabarber och citroner i ett kärl stort nog att rymma rabarber, citroner och allt vatten. Jag brukar använda en tioliters spann, det är precis lagom till den här mängden.
Lös upp citronsyran i lite av vattnet och häll blandningen i kärlet.
Häll nu över vatten så det täcker rabarbern.

Täck kärlet med ett lock eller tex. en handduk. Låt stå svalt 2-3 dygn och sila sedan av saften.
Jag brukar göra det med ett durkslag som jag lägger en ren kökshandduk i och ställer över en spann men en saftsil är ju så klart ett smart alternativ. :)

Mät upp hur många liter saft du har och tillsätt 3/4 kg socker till varje liter saft. Rör om tills sockret har löst sig. Häll upp på rena flaskor. Frys saften eller förvara den svalt. I frysen håller den sig längst.


söndag 21 oktober 2012

Äpple- och plommonkompott

 























1 BURK

NÖDVÄNDIGHETER
5 små svenska syrliga äpplen
2 stora plommon (röda eller blå)
½ msk vatten
3 msk strösocker
1 msk hemmavaniljsocker
1 liten bit ingefära
½ kanelstång
ca 20 st kardemummakärnor
1 msk calvados

GÖR SÅ HÄR
Skala och tärna äpplena grovt. Tärna plommonen men låt skalet vara kvar, färgen blir så mycket vackrare då! Koka upp frukt, vatten, kryddor och socker ("hemmavaniljsocker" är strösocker som legat tillsammans med urskrapad vaniljstång. Perfekt att göra när man använt vaniljstång!). Låt koka i 10 min. Tillsätt calvados och koka ytterligare 10 min. Låt svalna av och plocka bort kryddorna och häll upp på burk. 
Mums att servera till en crème brulee såhär på hösten eller, hör och häpna, svamprisotto.

söndag 19 september 2010

MOROTSMARMELAD MED CITRON OCH KANEL

Hösten smyger sig på och med den följer osökt en längtan att boa, mysa, sylta, safta och göra långkok. I alla fall hos mig.
Och mitt i den värsta syltningsivern kom lägligt förr förra numret av Buffé. Där hade de med det här magnifikt goda och superenkla receptet på morotsmarmelad. Mitt första försök att göra just morotsmarmelad men definitivt inte den sista. Det kan ni skriva upp.


GER CIRKA EN LITER

NÖDVÄNDIGHETER
500 g morötter
2 citroner
2 kanelstänger
4 dl vatten
1 kg syltsocker

GÖR SÅ HÄR
Skala och finriv morötterna.
Blanda morötter, finrivet skal och saft av citronerna, kanelstänger, vatten och syltsocker i en kastrull.
Koka utan lock i ca 10 minuter. Skumma av under tiden.
Häll marmeladen i varma, väl rengjorda glasburkar.
Förslut och förvara i kylen.

Jag mixade även marmeladen lite med stavmixer i grytan innan jag hällde upp den på burkar för jag tyckte morotsstrimlorna var lite för långa.






söndag 15 juni 2008

FLÄDERBLOMSAFT

Finns det något som smakar somrigare än ett glas fläderblomsaft med isbitar i? Jag har svårt att tro det. Att göra denna saft hör helt klart till ett av måstena för mig under juni månad. Sedan fryser jag in den och kan med lycka i hjärtat plocka fram en flaska sommar vid högtidliga tillfällen under resten av året. 

Har man dessutom som jag sådan tur att man har två stora fläderträd mitt utanför dörren, och då menar jag verkligen mitt utanför - som i två steg bort, så känns det ju nästan som en plikt att ta vara på iallafall en del av det naturen så generöst erbjuder en mitt framför näsan och att försöka pracka på släkt och vänner resten. :-)




NÖDVÄNDIGHETER
40 fläderblommor
2 kg socker
2 liter vatten
3 citroner
50 g citronsyra

GÖR SÅ HÄR
Skölj fläderblommorna försiktigt och lägg dem i en spann/bunke.
Tvätta citronerna, skiva dem tunt och lägg också dem i spannen.
Koka upp vattnet i en gryta som är stor nog för att också rymma sockret.
När vattnet kokat upp upp häll i sockret och rör om tills det löst sig.
Rör ut citronsyran i lite av lagen, häll tillbaks  i resten av sockerlagen.
Nu häller du sockerlagen över fläderblommorna och citronerna och rör om.
Täck över spannen och låt den stå svalt i fem dygn.
Sila bort blommorna och citronerna och häll saften på flaskor eller burkar.
Frys eller förvara svalt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...