Visar inlägg med etikett Glass. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Glass. Visa alla inlägg

söndag 10 juni 2012

HALLON- OCH TOBLERONEGLASS I GLASSMASKIN

Mannen fick en tjusig glassmaskin på sin födelsedag så nu ska här exprimenteras vill jag lova! Vi har redan designat en egen "texas pecan" med lönnsirap och rostade valnötter, mums! Här kommer nu receptet på expriment nummer två. Vår fina lilla maskin heter OBH NORDICA ice cream maker och detta receptet är för två sattser glass. Säkerligen kan man använda vilken glassmaskin som helst, men kan ju tänkas att proportionerna då behöver justeras en aning.



















NÖDVÄNDIGHETER
3 1/2 dl grädde
4 äggulor
75 gram socker
1 vaniljstång
50 gram toblerone
2 dl hallon

GÖR SÅ HÄR
Vispa grädden i en egen skål. Skrapa ur fröna ur vaniljstången och vispa äggulor, socker och vanilj pösigt i en annan skål. Vänd ner äggsmeten i grädden.
Hacka tobleronen och mosa 1 1/2 dl av hallonen, låt de hela vara kvar i frysen så länge.
Gör glassen i två omgångar i glassmaskinen (om man använder samma som vi). Häll i hälften av gräddsmeten och hälften av tobleronen, hallonsåsen och de frysta hela hallonen. Kör i glassmaskinen i 10-15 minuter. Upprepa med resterande. Lägg glassen i en plastburk och frys någon timma innan servering.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...