Visar inlägg med etikett Fågel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fågel. Visa alla inlägg

torsdag 10 maj 2012

PAD THAI MED KYCKLING

Jag verkligen älskar Pad Thai. Det är helt otroligt hur något som ser så simpelt ut kan vara så gott! Tanken att prova på att tillaga denna delikata rätt har legat och grott i mitt huvud ett bra tag, ett så bra tag att det var lite fara på taket att den nästan skulle ruttna... Men idag har jag då äntligen testat! Detta efter att ha kikat runt och samlat lite inspiration från flera olika Pad Thai recept. Så här kommer alltså mitt eget.




















2 STORA PORTIONER

NÖDVÄNDIGHETER
1/2 paket breda risnudlar
1 kycklingbröst filé
150 gram vitkål
1 burk böngroddar
4 st vårlökar
1 ägg
1 st tamarindfrukt
1-2 st scharlottenlökar
2 st vitlöksklyftor
1/2 tsk torkad hackad chilipeppar
2-3 msk rapsolja
4 tsk fisksås
1/2 msk farinsocker
vitpeppar
1 näve torrostade jordnötter, hackade
2 citronklyftor
Soja

GÖR SÅ HÄR
Lägg risnudlarna i blöt i rumstempererat vatten, de ska ligga i blöt i ca 10 minuter. Skär kycklingen i skivor. Skölj och häll av böngroddarna. Hacka scharlottenlök och vitlök. Strimla vitkålen och vårlöken. Hetta upp oljan i en wokpanna eller en stor gryta, det ska vara ordentligt varmt.
Fräs kycklingen med lite salt tills den blir vit. Tillsätt scharlottenlök och vitlök. Fräs. Tillsätt vitkålen, bönroddarna (spara lite till servering) och vårlöken (spara lite till servering). Fräs. Krama ur nudlarna och fräs dessa med kycklingen och grönsakerna hastigt.
Skala, kärna ur och hacka tamarindfrukten. Tillsätt tamarind, chili, fisksås, farinsocker och några kvarntag vitpeppar till nudlarna och rör om. Flytta nudlarna något åt sidan och knäck i ägget. Scrambla ägget tills det nästan är färdigt och rör ner detta i nudlarna.
Rör ned de återstående böngroddarna innan servering.
Servera med hackade jordnötter, citron, vårlök och soja.

måndag 26 mars 2012

SESAM- OCH KORIANDERKYCKLING

Såhär till vardags är det sällan jag använder mig av min måttsats... eller det kanske inte bara är till vardags om jag ska vara helt ärlig. Jag brukar liksom mer köra på känsla, en liten skvätt av det ena och några nypor av det andra. Och så brukar jag vara lite mera noga och tänka på vad det är jag företar mig när jag vet att jag ska delge mina recept här på bloggen. Idag tänkte jag inte riktigt så långt, men maten blev ju så god att jag ändå tycker att ni ska få receptet. Jag ska därför försöka uppskatta måtten så väl det går, men jag ber er att ha överseende med mig OCH jag uppmuntrar er att testa att köra lite på känsla... en nypa här och en nypa där och en liten skvätt av det där!



































3-4 PORT


UGN 200° VARMLUFT

NÖDVÄNDIGHETER
4 st kycklingbröstfiléer
1 st stor torkad chilifrukt
1/2 kruka färsk koriander
2-3 msk sesamfrön
1/2 lime, saften
1-2 tsk flytande honung
3-4 msk rapsolja
2 msk kinesisk soja
2-3 tsk sesamolja
salt
svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Dela kycklingen i ca 3cm stora bitar. Häll olja i en ugnsfast form, lägg i kycklingen och vänd runt den i oljan. Salta med någon nypa salt och ta några tag med pepparkvarnen över kycklingen. Ringla över sojan, honungen och sesamoljan. Pressa över limesaften. Hacka chilin fint och strö över kycklingen. Strö på sesamfröna. Hacka till sist en halv kruka färsk koriander och strö över denna.
Tillaga mitt i ugnen i 20-30 minuter.
Servera med ris.

Tycker man att det bli för lite sky till riset kan man hälla på lite vatten på kycklingen, dock kan man då behöva öka på de övriga ingredienserna något.

fredag 9 mars 2012

MANGOKYCKLING


Väl beprövad, enkel men mycket god gammal klassiker i familjen som ändras både i ingredienser och tillagning lite nu och då efter vad som råkar finnas hemma.
I dag blev det så här...































6 port


NÖDVÄNDIGHETER
1 kg kycklingfilé
1/2 purjolök
1 stor röd paprika
3 1/2 dl grädde av valfri fetthalt (jag valde mellangrädde idag)
1 dl mango chutney
1 1/2 tsk curry
1 1/2 tsk sambal oelek
1 stor pressad vitlöksklyfta
salt och peppar efter behag

GÖR SÅ HÄR
Skär kycklingfilén i små bitar, salta och peppra och bryn i smör i en stekgryta.
Skär purjolöken och paprikan i små bitar och låt steka med kycklingen en stund utan att få färg.
Häll i curryn och låt fräsa med lite grand innan du till sist har i resterande ingredienser. Rör om och låt puttra tills kycklingen är klar. Smaka av och tillsätt eventuellt lite mer salt om det behövs.

Servera med kokt ris och en god sallad.

söndag 30 september 2007

BALSAMICOKYCKLING MED BASILIKASÅS


UGN
250°

NÖDVÄNDIGHETER; BALSAMICOKYCKLING
4 kycklingfiléer
salt
svartpeppar
honung
olivolja

3 msk balsamvinäger
3 msk olivolja
ca 10 soltorkade tomater
ca 30 basilikablad

GÖR SÅ HÄR
Lägg kycklingfiléerna i en oljad ugnsfast form. Salta, peppra och ringla över lite honung på båda sidor. Stek filéerna i ugnen i 250° tills köttsaften är klar när du sticker i dem. Låt kycklingen svalna, skär den i skivor och lägg upp på ett fat.
Hacka tomaterna och basilikan och strö över kycklingen. Blanda olivolja och balsamvinäger och häll över kycklingen, tomaterna och basilikan. Låt stå någon timma innan servering.

NÖDVÄNDIGHETER; BASILIKASÅS
2 äggulor
1 msk dijonsenap
50 blad basilika
2 msk honung
2 msk vitvinsvinäger
4 dl solrosolja
4 msk vitt vin
4 msk creme fraiche
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Mixa äggula, dijonsenap, basilika, honung och vitvinsvinäger med stavmixer. Tillsätt solrosolja och vitt vin, mixa. Tillsätt till sisst creme fraiche, salt, peppar och mixa.

Servera det hela med ugnsrostad potatis.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...