Visar inlägg med etikett LCHF. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett LCHF. Visa alla inlägg

söndag 24 mars 2013

Frittata med sparris och skinka

Snabbt och lätt är det att slänga ihop denna frittatan till lunchen, brunchen, buffén eller kanske efter träningen. Dessutom är den både LCHFvänlig, gluten- och laktosfri (om man använder vällagrad ost) och kan lätt göras vegetarisk. Borde passa de flesta helt enkelt!
  



















4 PORT

UGN 175°

NÖDVÄNDIGHETER
200 g fryst grön sparris
130 g rökt skinka
130 g riven smakrik ost
6 ägg
1 msk majonäs
1 tsk dijonsenap
2 msk hackad basilika
salt
svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Förväll den frysta sparrisen som hastigast i lättsaltat vatten, det ska bara koka upp. Strimmla skinkan. Lägg sparris, skinka och riven ost i den ordningen i en smord form. Vispa samman ägg, majonäs, dijonsenap och basilika och häll detta över sparrisen, skinkan och osten. Smaka av med salt och peppar. Tänk på att både skinkan och osten ger sälta!
Grädda i ugnen i ca 30 minuter. Klart!

söndag 13 maj 2012

PIZZA LCHF/GLUTENFRI


I fredags blev det sedvanlig fredagspizza. Eller sedvanlig och sedvanlig. Vi kör ju fredagstacos också, och fredagspasta och fredagshamburgare... men emellanåt blir det alltså fredagspizza.

Maken gjorde en kanondeg som blev perfekta pizzabottnar, men jag testade också något nytt, pizzabotten utan mjöl. Ett recept som jag hittade hos Åse på 56 kilo och som jag bara var tvungen att testa.

Helt ok smak lyder min dom. Det smakar ju inte samma som pizzabotten gjord på vetemjöl men var ändå god och ett bra alternativ om man vill eller behöver undvika mjöl. Tänk bara på att försöka få den så tunn som det bara gå så den blir lite "knaprig". Då är den allra godast tycker jag.























1 PLÅT
225°

NÖDVÄNDIGHETER
5 dl mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 1/2 dl vatten
1 ägg
2 dl riven ost

GÖR SÅ HÄR
Blanda alla ingredienser och låt svälla ca. 10 minuter.
Smeta ut degen på bakpappersklädd plåt. Jag tycker det gick lättast när jag vätte
händerna med vatten, då fastnade inte degen på fingrarna så väldigt.
Grädda i 225° ca. 10 minuter tag sedan ut den och lägg på valfri fyllning och baka
färdigt i ugn tills osten smält och pizzan fått fin färg.

söndag 15 april 2012

BROCCOLIGRATÄNG DELUXE


Receptet till den här gudomligt goda broccoligratängen hittade jag i går på Hannah Graaf Karyds blogg och jag som verkligen ÄÄÄÄLSKAR broccoligratäng kände med en gång att detta var en deluxevariant som helt säkert skulle falla mig på läppen.

Och mycket riktigt, detta är nog den godaste broccoligratäng jag ätit. Sjuttioelva plus i kanten för den.
Ända sedan igår då jag fixade matlådan har jag längtat tills i morgon då jag får äta resterna till lunch på jobbet. Naturligtvis måste jag också dela med mig av receptet till omvärlden. Må ingen broccoliälskare missa denna läckerbit. :-)





























NÖDVÄNDIGHETER
400 g broccoli
2 ägg
2 dl grädde
100 g philadelphiaost
100 g keso
150 g fetaost
peppar
oregano eller basilika (jag använde Österlensk kryddblandning som består av kyndel, timjan, salvia och rosmarin)
1 dl riven smakrik ost (jag valde Västerbottenost)

GÖR SÅ HÄR
Sätt på ugnen på 200°.
Smörj en ugnsfast form.
Lägg broccolin i botten i ett jämt lager. (Använder du färsk broccoli måste den förvällas i ca. 5-10 min innan. Använder du fryst broccoli räcker det att skölja den under varmt vatten eller ta fram och tina den innan.)

Vispa ihop grädde och ägg, blanda i philadelphia, keso och smulad fetaost och krydda efter behag.
Häll blandningen över broccolin och strö den rivna osten över.

Grädda i 200° ca 20 minuter.
Klart!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...