Visar inlägg med etikett Soppa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Soppa. Visa alla inlägg
söndag 18 november 2012
Kräftsoppa
Lätt, gott och supersnabbt recept på en soppa som hängt med sen urminnes tid. Ursprungligen från någon arbetskamrat till mamma tror jag, men som sagt det var ju urlänge sedan så minnet kan svika... Mycket god i alla fall så testa gärna. Perfekt som lunch eller varför inte som förrätt till finmiddagen.
4 port
NÖDVÄNDIGHETER
2 stora morötter, grovt rivna
2 msk smör eller margarin
2 msk mjöl
1 l vatten
2 fiskbuljongtärningar
1 burk creme fraiche (fet)
1 paket kräftost 400 g (ej light)
1 paket fryst dill eller ett knippe färsk
1 burk kräftstjärtar i lag av god kvalitet
GÖR SÅ HÄR
Fräs morötterna i smör en liten stund utan att de tar färg.
Strö över mjölet och rör om. Häll på vattnet, lite först och vispa så mjölet löser sig, häll sedan på resten.
I med fiskbuljongen och låt det hela puttra i ca 5 minuter.
Blanda sedan i creme fraiche, kräftost och dill och låt det hela koka ihop.
Sist tar du i kräftstjärtarna. De ska inte koka, bara bli varma.
Smaka av med svartpeppar och eventuellt salt.
Servera omgående så inte kräftstjärtarna blir sega.
fredag 5 oktober 2012
Blomkålssoppa
NÖDVÄNDIGHETER
1 blomkålshuvud, ca 900 g
4 morötter
4 potatisar
4 scharlottenlökar
2 vitlöksklyftor
3/4 msk dillfrö
2 msk smör och rapsolja
1 l vatten
4 buljongtärningar, grönsak
1/4 citron, saften
1 dl vispgrädde
150 g parmesan
vitpeppar
salt
hackad persilja
GÖR SÅ HÄR
Skala morötter och potatis och skär i mindre bitar. Bryt blomkålen i mindre buketter och skölj dessa.
Hacka scharlottenlöken och pressa eller hacka vitlöken. Fräs lök, vitlök och dillfrö i smör och rapsolja. Tillsätt morot och potatis och låt detta fräsa tillsammans en stund under lock.
Tillsätt vatten, buljongtärningar och blomkålen. Låt koka under lock tills allt är mjukt.
Mixa soppan slät med stavmixer. Rör ner vispgrädde och riven parmesan. Smaka av med citronsaft, vitpeppar och salt.
Toppa med hackad persilja och lite riven parmesan.
onsdag 25 april 2012
BROCCOLISOPPA MED ÄDELOST
Detta recept kommer ursprungligen från bloggen 56 kilo. Jag dök på det där en dag och var tvungen att testa såklart eftersom jag gillar både broccoli och ädelost, och gärna i kombination med varandra.
Och testa gjorde jag rätt i visade det sig, det var en riktigt god soppa.
Här kommer recepet i en något utökad version. Soppa på 6 dl buljong skulle nämligen aldrig räcka hemma hos oss. Här bor ju 4 hungriga killar... och en ganska hungrig tjej. Då gäller det att ta i ordentligt med mängderna. :-)
6-8 PORTIONER BEROENDE PÅ HUR HUNGRIG MAN ÄR
NÖDVÄNDIGHETER
750 g broccoli färsk eller fryst
1 gul lök
smör
1 l grönsaksbuljong
2 dl vitt vin
2 dl creme fraiche
ca. 200 g ädelost
salt och peppar
GÖR SÅ HÄR
Skala och hacka den gula löken fint. Fräs den i smör i en gryta.
När löken blivit mjuk häll på buljong och vitt vin. Låt koka upp.
Dela broccolin i lagom stora buketter, lägg i grytan och koka tills den är lagom mjuk.
(Det innebär lite olika tid beroende på om du använder färsk eller fryst broccoli.)
Mixa med mixerstav till en slät soppa.
Tillsätt creme fraiche och ädelost till soppan.
Låt osten smälta, mixa ihop soppan lätt och smaka av med salt och peppar.
Igår serverade jag soppan med vitlöksstekta krutonger som jag gjort på en halv havrelimpa som började bli lite torr och trist. Krutonger är ett perfekt sätt att pigga upp gamla brödrester på. Testa det.
fredag 20 april 2012
KRÄMIG TOMATSOPPA MED STING

4-6 PORT
NÖDVÄNDIGHETER
2 msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 bit torkad chili med kärnor
1-2 msk färsk timjan
1 pkt fryst basilika (30 g) eller en kruka färsk
4-6 soltorkade tomater
2-3 nypor socker
1 skvätt vitvinsvinäger
3 buljongtärningar, höns eller grönsaks (jag använde 2 höns och 1 grönsaks)
1-2 msk tomatpuré
2 burkar hela tomater av god kvalitet
1 burk krossade tomater av god kvalitet
3 dl vatten
2,5 dl grädde (jag använde mellangrädde)
nymald svartpeppar
GÖR SÅ HÄR
Hacka lök, vitlök, chili, örter och soltorkade tomater. Fräs löken tillsammans med örterna, chilin, de soltorkade tomaterna och några nypor socker i olivoljan på låg värme under lock. Tillsätt en skvätt vitvinsvinäger, de konserverade tomaterna, tomatpurén, vatten och buljongtärningar. Låt puttra i ca 20 minuter. Mixa sedan soppan med stavmixer tills den blir slät. Tillsätt grädden och smaka av med nymald svartpeppar och eventuellt salt.
Servera med lite smulad fetaost, ruccola och ett gott bröd.
lördag 28 januari 2012
GULASCHSOPPA MED VITLÖKSCRÈME
Denna goda soppa åt jag första gången hos familjen Engvall för ganska många år sedan. Den har hängt med sedan dess och gjorts någon gång emellanåt, men denna vinter har den verkligen fått en reunion och vi har ätit den flera gånger bara de sista månaderna. Perfekt mysmat en kall vinterdag. Och det bästa av allt... efter soppa får man ju alltid äta efterrätt. Det är ju typ lag på det. Det visste ni väl. :-)
4-5 PORT
NÖDVÄNDIGHETER
TILL SOPPA
500 g köttfärs
2 st kabanosskorvar
2 gula lökar
3 paprikor (gärna i olika färg)
2-3 morötter
smör
1/2 dl tomatpuré
en skvätt chilisås
1 tsk kummin
salt, peppar, lite chilipulver
drygt 1 liter köttbuljong
TILL VITLÖKSCRÈME
2 dl crème fraiche
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl hackad persilja
salt, svartpeppar
GÖR SÅ HÄR
Skär korven i små bitar. Skala och hacka löken. Kärna ur och hacka paprikan. Skala och riv morötterna grovt. Bryn köttfärsen i smör i en gryta så att den blir smulig. Rör i korv, lök och paprika och låt det fräsa en stund. Ner med morötterna. Krydda med salt, peppar och lite chili. Rör i tomatpuré, chilisås och kummin. Häll på buljongen. Låt soppan koka ca 15 minuter. Smaka av och krydda ev. mer om det behövs.
Under tiden soppan kokar gör du vitlökscrèmen.
Smaksätt crème fraichen med vitlök, persilja och lite salt och svartpeppar.
Låt dra i kylskåpet tills soppan är klar.
Servera soppan i stora skålar med vitlökscrème ringlad i. Knapriga knäckebröd är gott till, eller något annat bröd.
söndag 29 maj 2011
CHAMPINJONSOPPA MED ÄDELOST
Här kommer recept på den godaste svampsoppa jag ätit någonsin. I alla fall under det senaste året...
Hittade ett liknande recept någonstans för ett tag sedan som jag skrivit ner och nu bestämde mig för att prova.
Naturligtvis blev det med lite modifikation, som vanligt, man tager ju vad man haver. Men det verkar inte ha gjort något för hjälp vad gott det blev.
Bild föräras ni tyvärr inte denna gång. Men jag kan ju passa på att berätta att champinjonsoppa inte är världens vackraste soppa, färgmässigt sett alltså.
Lite sådär lagom mellanlilabeige (som min svärfar skulle sagt) kände jag inte att det var läge att fota den en regning och mulen majkväll. Men... för att piffa upp anrättningen är det snyggt att toppa med lite färgglada ingredienser. Finhacka till exempel lite salladslök och en gnutta chili, eller varför inte lite persilja, och blanda med baconet till toppingen så känns det hela genast lite muntrare.
4 port
NÖDVÄNDIGHETER
ca 400 g färska champinjoner skurna i bitar
1 stor gul lök - hackad
smör eller olja
1 1/2 msk mjöl eller lite maizena redning
ca 6 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 hönsbuljongtärning
drygt 1/2 dl vitt vin eller vitt matlagningsvin
2 dl mellangrädde
1 burk creme fraiche
1 stor morot
100 g gräddädelost
salt
1/2 grillad kyckling och 1 paket bacon
GÖR SÅ HÄR
Fräs champinjonerna och löken i smör eller olja tills all vätska kokat bort.
Häll över champinjon/lökblandningen i en kastrull.
Strö över mjöl eller redning och rör om.
Tillsätt vatten, vin, buljongtärningar, grädde och créme fraiche.
Skiva sedan moroten och lägg i.
Låt allting småkoka tills morotsbitarna är mjuka.
Ta kastrullen från plattan och mixa soppan slät med en stavmixer.
Ställ soppan på spisen igen på svag värme och lägg i osten.
Låt soppan bli varm så att osten smälter men den får inte koka!
Tillsätt eventuellt lite salt om det behövs.
Dela den grillade kycklingen i småbitar.
Dela även baconet i bitar och stek det sedan lagom knaprigt.
(Blanda sedan eventuellt baconet med lite finskivad salladslök, chili eller persilja för att det ska se lite snyggare ut "på toppen".)
Lägg kycklingen i soppan en stund innan servering så den blir varm och strössla till sist över baconet precis innan soppan ska ätas.
Hittade ett liknande recept någonstans för ett tag sedan som jag skrivit ner och nu bestämde mig för att prova.
Naturligtvis blev det med lite modifikation, som vanligt, man tager ju vad man haver. Men det verkar inte ha gjort något för hjälp vad gott det blev.
Bild föräras ni tyvärr inte denna gång. Men jag kan ju passa på att berätta att champinjonsoppa inte är världens vackraste soppa, färgmässigt sett alltså.
Lite sådär lagom mellanlilabeige (som min svärfar skulle sagt) kände jag inte att det var läge att fota den en regning och mulen majkväll. Men... för att piffa upp anrättningen är det snyggt att toppa med lite färgglada ingredienser. Finhacka till exempel lite salladslök och en gnutta chili, eller varför inte lite persilja, och blanda med baconet till toppingen så känns det hela genast lite muntrare.
4 port
NÖDVÄNDIGHETER
ca 400 g färska champinjoner skurna i bitar
1 stor gul lök - hackad
smör eller olja
1 1/2 msk mjöl eller lite maizena redning
ca 6 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 hönsbuljongtärning
drygt 1/2 dl vitt vin eller vitt matlagningsvin
2 dl mellangrädde
1 burk creme fraiche
1 stor morot
100 g gräddädelost
salt
1/2 grillad kyckling och 1 paket bacon
GÖR SÅ HÄR
Fräs champinjonerna och löken i smör eller olja tills all vätska kokat bort.
Häll över champinjon/lökblandningen i en kastrull.
Strö över mjöl eller redning och rör om.
Tillsätt vatten, vin, buljongtärningar, grädde och créme fraiche.
Skiva sedan moroten och lägg i.
Låt allting småkoka tills morotsbitarna är mjuka.
Ta kastrullen från plattan och mixa soppan slät med en stavmixer.
Ställ soppan på spisen igen på svag värme och lägg i osten.
Låt soppan bli varm så att osten smälter men den får inte koka!
Tillsätt eventuellt lite salt om det behövs.
Dela den grillade kycklingen i småbitar.
Dela även baconet i bitar och stek det sedan lagom knaprigt.
(Blanda sedan eventuellt baconet med lite finskivad salladslök, chili eller persilja för att det ska se lite snyggare ut "på toppen".)
Lägg kycklingen i soppan en stund innan servering så den blir varm och strössla till sist över baconet precis innan soppan ska ätas.
tisdag 28 augusti 2007
LINSSOPPA
Man kan lära sig att äta det mesta, det är jag (och syster) levande bevis på. Jag har lärt mig en hel del i mina dar. För att nämna några saker i kronologisk ordning; Brödkanter (man undrar ju såhär i efterhand hur jag kunde avstå från det allra godaste på mammas hembakta bröd!), ananas (Jag vet, jag vet! Det är ju hur gott som helst. Men jag kräktes när jag åt det! Det är sant!), linser (eller det var väl snarare så att jag upptäckte att det fanns något som hette linser som man kunde äta, jag var skeptisk, provade och upptäckte att det ju var gott!) paprika (lärde jag mig äta för ca ett år sedan... mina ostsmörgåsar måste ha gråtit floder över sin egen torftighet innan detta under inträffade).
Just paprika och linser samsas om att trängas i denna soppa som är väldigt god och enormt mättande. Det är helt fantastiskt hur länge man står sig på linser! Mycket bra när man jobbar på ett jobb där lunchrasten infaller ca 11:00 (!) och man inte slutar förens 16:oo, då behöver man stå sig ett tag...

3 tsk spiskummin
1-2 msk pressad färsk citron
salt
GÖR SÅ HÄR
Dela paprikorna i halvor och rosta i ugnen i 225° tills skinnet får färg och börjar lossna. Dra av skinnet och hacka paprikorna. Hacka löken och pressa vitlöken, fräs i olja. Tillsätt linserna och den hackade paprikan och låt fräsa med i några minuter. Häll på vatten och krossade tomater. Tillsätt buljongtärningarna, tomatpuré, sambaloelek och spiskummin. Koka under lock i ca 20 min. Smaka av med salt och citronsaft.
Servera gärna med en klick creme fraiche och ett gott rostat bröd.
Just paprika och linser samsas om att trängas i denna soppa som är väldigt god och enormt mättande. Det är helt fantastiskt hur länge man står sig på linser! Mycket bra när man jobbar på ett jobb där lunchrasten infaller ca 11:00 (!) och man inte slutar förens 16:oo, då behöver man stå sig ett tag...

NÖDVÄNDIGHETER
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk olja
3 dl röda linser
4 st röda paprikor
2 grönsaksbuljongtärningar
1,3 liter vatten
370 g krossade tomater
10 msk tomatpuré
2 tsk sambaloelek
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk olja
3 dl röda linser
4 st röda paprikor
2 grönsaksbuljongtärningar
1,3 liter vatten
370 g krossade tomater
10 msk tomatpuré
2 tsk sambaloelek
1-2 msk pressad färsk citron
salt
GÖR SÅ HÄR
Dela paprikorna i halvor och rosta i ugnen i 225° tills skinnet får färg och börjar lossna. Dra av skinnet och hacka paprikorna. Hacka löken och pressa vitlöken, fräs i olja. Tillsätt linserna och den hackade paprikan och låt fräsa med i några minuter. Häll på vatten och krossade tomater. Tillsätt buljongtärningarna, tomatpuré, sambaloelek och spiskummin. Koka under lock i ca 20 min. Smaka av med salt och citronsaft.
Servera gärna med en klick creme fraiche och ett gott rostat bröd.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


