Visar inlägg med etikett Röror. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Röror. Visa alla inlägg

onsdag 11 september 2013

Klassisk hamburgerdressing

Well, det här får bli ett inlägg utan bild, då bilden som knäppts av med mobilen i ett hetsigt ögonblick av "men nu har jag ju glömt att fotografera eländet" också blev därefter i kvalitet. Hade ni fått se den (nästan tom, kladdig skål i solglis) så hade ni inte velat prova den här goda hamburgerdressingen och det mina vänner vore ju förfärligt synd tycker jag. Föreställ er istället den nylagad och god i en trevlig skål eller tillbringare som ännu inte sett röken av några kladdiga fingrar eller dressingspill så blir det mycket bättre.

NÖDÄNDIGHETER
2 äggulor
knappt 1 msk dijonsenap
3 dl rapsolja
1 tsk tomatpuré
1 tsk vitvinsvinäger
2 tsk chilisås
1 tsk ketchup
1/2 tsk senap (vanlig slotts)
5 msk bostongurka
peppar, salt

GÖR SÅ HÄR
Se först och främst till att alla dina ingredienser till dressingen har ungefär samma temperatur. Det gör chansen att lyckas med detta experiment lite större. Blanda sedan ihop äggulor, dijonsenap, tomatpuré, vinäger, chilisås, ketchup och vanlig senap i en hög, ganska smal bunke. Vispa i oljan (för hand eller med elvisp - elvisp är klart lättare) i en tunn stråle. Dressingen tjocknar efter ett litet tag och kan mot slutet nästan kännas för tjock men vispa i all olja ändå. Tjockleken justerar vi mot slutet.
Blanda i bostongurka och smaka av med salt och peppar. Späd till sist med vatten till önskad konsistens.

Den här hamburgerdressingen blir inte lika söt som köpt dressing eftersom jag gillar den sådan.
Om du skulle vilja ha den sötare, tillsätt då bara lite mer ketchup så ordnar det sig direkt.

lördag 28 juli 2012

Krämig sallad med kronärtskocka, haricots verts och soltorkad tomat


Denna krämiga sallad testade vi till grillen i veckan. Enkel, jättegod, matig, mättande och lite annorlunda... Vad mer kan man begära?!






















6 PORT.


NÖDVÄNDIGHETER
1 burk konserverade kronärtskockshjärtan ca. 400 g
250 g haricot verts
1 silverlök eller två mindre knipplökar
1 vitlöksklyfta
2 dl smetana eller fet creme fraiche
drygt 2 msk crème av soltorkade tomater
salt, svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Häll av kronärtskockorna och låt dem rinna av, dela dem i mindre bitar.
Koka haricots vertsen precis mjuka i saltat vatten. Häll av dem och spola dem med
kallt vatten tills de svalnat. Låt rinna av. Skala och hacka lök och vitlök fint.
Rör ihop smetana med tomatcrèmen. Blanda i kronärtskocka, haricots verts, lök och vitlök.
Salta och peppra efter behag. Gott till t.ex. grillbuffén.

lördag 6 juni 2009

KYCKLINGWRAP MED FETAOSTCRÈME

Här kommer nu ett mycket oexakt men gott recept, eller man kanske hellre ska kalla det beskrivning, på goda wraps med kyckling, fetaostcréme och annat mumsigt. Easypeasy och praktiskt till utflykten i sommar eller bara som ett litet snack i kvällssolen på altanen kanske?!


NÖDVÄNDIGHETER
mjuka tortillabröd
stekt kycklingfilé eller färdiggrillad kyckling
fetaost
creme fraiche
salt, peppar
ruccola
salladslök
grillad, inlagd paprika (eller kanske ännu hellre egengrillad?!)

GÖR SÅ HÄR
Krydda kycklingfilé på valfritt sätt och stek, skär sedan i lagom bitar. Eller dela en färdiggrillad kyckling, också detta i lagom stora bitar. Förvirrad? Nej var inte det. Kycklingfilé är ett billigare (och godare tycker jag) alternativ, men färdiggrillad kyckling är absolut det snabbaste. Välj det som passar dig bäst för stunden.

Fetaostcrémen gör du genom att mosa sönder lagom mängd (till det antal wraps du vill göra) god fetaost, vilken du sedan blandar med lagom mängd creme fraiche till en lagom geggig röra. Krydda sedan med lagom av salt (behövs nog bara liite eller inget alls) och lagom av grovmalen svartpeppar och du har en, inte lagom utan mycket god créme att breda på dina wraps.

Nu monterar du wrapsen genom att breda fetaostcréme på tortillabrödet, lägg på valfri mängd av kycklingbitar, ruccolasalad, strimlad salladslök och strimlad grillad inlagd paprika. Sedan viker du ihop brödet om härligheten och mumsar på. Jag brukar börja med att vika upp botten av tortillan och sedan vika in sidorna så det blir en liten "strut" eller "ficka" istället för att rulla wrapen. Då slipper man få all fyllning i knät. Ett annat tips är att inte ta fullt så mycket fyllning som du tycker ser lockande ut för det brukar nästan alltid sluta med en så stor hög att tortillan inte går att vika igen och det är inte bra. Gör hellre fler, men lite mindre wraps så att inte allt gottigt trillar ut innan du ska äta.

Smaklig måltid och smaska på!

söndag 15 mars 2009

PERSIKOSALSA


INGREDIENSER
4 konserverade persikohalvor
1 rödlök
1 msk farinsocker
rivet skal från 1 lime
saft från en 1/2 lime
1 pepparfrukt (gärna en ganska stark)
1/2 dl torkade berberrisbär
1-2 msk hackad färsk koriander
2 dl turkiskyoghurt
1 nypa salt

GÖR SÅ HÄR
Finhacka löken och lägg i en bunke.
Strö farinsockret utanpå löken.
Tillsätt rivet skal från en lime och saften från en halv lime.
Hacka pepparfrukten fint och låt gärna fröna vara kvar så det blir lite mera "sting" i salsan.
Hacka och rör i persikorna, berberrisbären, hackad koriander och yoghurten.
Smaka av med lite salt.

Servera förslagsvis till grillat, mackor och wraps.

söndag 2 mars 2008

LAXRÖRA

Solig söndag och allt så måste man ju bara lyxa till frukosten lite. Jag hade sådan tur idag att jag hade både philadelphiaost och kallrökt lax i kylen. Det blev mums på mackan, och såhär enkelt fixade jag det...




NÖDVÄNDIGHETER
200 g skivad kallrökt lax
200 g philadelphiaost naturell
lite hackad gräslök
salt, peppar

GÖR SÅ HÄR
Skär laxen i småbitar.
Blanda i en skål med philadelphiaosten och gräslöken.
Smaksätt med en nypa salt och några drag med svartpepparkvarnen.
Voilá! Klart!
Ätes med fördel i en bagel, men jag hade det på knäckebröd imorse och det var riktigt smaskens det också minsann (och kanske en aning nyttigare...)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...