Visar inlägg med etikett Kött. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kött. Visa alla inlägg

onsdag 4 september 2013

Sweet Baby Ray Burgers

Idag blir det INTE burgare här hemma utan en annan favorit med rökig smak, nämligen Pulled Pork.
Tänkte dock tipsa om ett plättlätt tips för att få goda burgare som kanske kan passa bra till helgen. Det verkar ju bli riktigt sommarväder som det ser ut just nu iallafall och då kan väl lite grillning vara på plats kanske? Skulle det mot förmodan regna så går det ju för all del bra att steka hamburgare inomhus också. Dessa har till och med inbyggd röksmak som gör att man får lite grillkänsla även om man tillagar dem mitt i mörkaste vintern inne i stekpannan på spisen. Bra va?!

Serveras med fördel tillsammans med en god coleslaw och hamburgertillbehör efter smak och tycke.








































Stor sats ca. 20 burgare (beroende på hur stora man gör dem såklart...)

NÖDVÄNDIGHETER
1600 g nötfärs
1 1/2 dl Sweet Baby Rays bbq sås (eller annan god bbq sås)
2 1/2 tsk salt
Rejält med nymald svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Blanda alla ingredienser i en stor bunke.
Forma till hamburgare av valfri storlek.
Grilla eller stek.
Ät med valfria tillbehör.
:-)

söndag 30 september 2012

Pulled Pork


En dragen gris. Det låter väl som ett spännande söndagsrecept, men det skapar samtidigt onekligen en massa frågor. Hur dragen är grisen egentligen eller vart ska man dra den, vem drar den, varför och när ska den dras, om den nu ska dras...?

För att göra en lång och vad som skulle kunna bli en väldigt invecklad fråga lite kortare så vill jag bara slå fast en följande. Grisen ska inte vara dragen men man ska dra grisen... i bitar... efter att den tillagats.
Svårare än så behöver vi inte göra det.

Pulled pork är för dig som inte vet typ världens godaste och världens möraste kött. Tar en stund att tillaga men sköter sig exemplariskt och alldeles av sig självt efter att du satt in det i ugnen så det är typ världens enklaste att göra också, om du bara har lite tid och tålamod till övers.

Let's go, shall we?































UGN 125-150°


NÖDVÄNDIGHETER
1-1 1/2 kg benfri fläskkarré i bit
1 dl chilisås
1 msk chipotlepasta
1 1/2 tsk spiskummin
svartpeppar efter tycke och smak
2 msk japansk soya
1 msk balsamvinäger
3 msk rapsolja
1/2 tsk smoked paprika
1/2 dl vatten
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor

GÖR SÅ HÄR
Placera fläskkarrén i en ugnsfast gryta eller form.
Blanda ihop chilisås, chipotlepasta, spiskummin, svartpeppar, soya, balsamvinäger, rapsolja, och smoked paprika till en barbecuesås och bred det över köttbiten.
Hacka lök och vitlök och strö över köttet som nu är härligt ingosat i "barbecuesåsen".
Häll till sist vattnet i grytan/formen. Lägg på lock eller lägg över ugnsfolie och ställ in i ugnen som ska vara 125-150° varm. Ju lägre temperatur, ju längre tid tar det men ju godare blir det också. Vid 150° tar en köttbit i den här storleken ca 5 timmar att tillaga. Lite längre vid 125° alltså.

När det återstår ca 30-45 min. av tillagningstiden ta ut köttet och dra isär det i lite mindre bitar så alltihop kan gosa ner sig i såsen som bildats på botten av formen. Är det mycket vätska så ta av lock/folie, ställ tillbaks det i ugnen och låt gå sista stunden i ugnen o-täckt :-). Är det inte så mycket vätska struntar du i det och kör med locket på.

När köttet är så mört att det enkelt och utan ansträngning går att dra isär i "trådar" är det klart. Ta då två gafflar och dra isär det fint, blanda runt med såsen och servera sedan med valfria tillbehör. Vi gillar det med tortillabröd, avocado, rödlök, tomatsalsa, gräddfil och sallad. Som en superlyxig taco ungefär. Så gott!

tisdag 10 april 2012

KÖTTFÄRSSÅS man tager vad man haver


Påsklov i huset och riktigt aprilväder i bemärkelsen regnigt och kallt så här håller sig alla inne inklusive katten. Snart väntar fint besök och god fika i form av världens godaste chokladtårta och innan dess har vi grundat med spagetti och köttfärssås dagen till ära. ;-)

Det blev köttfärssås enligt formlen "man tager vad man haver" som så ofta här hemma och idag innehöll den följande:
































MÅNGA PORTIONER


NÖDVÄNDIGHETER
800 g blandfärs
2 gula lökar
2 stora vitlöksklyftor
1 morot
1 burk finkrossade tomater (av märke MUTTI - allra godaste burktomaterna.)
1 dl vatten
1 tsk chipotlepasta (märker ni att jag har en lätt "obsession" på chipotlepasta just nu måhända? ;-))
1 skvätt chilisås
1 skvätt ketchup
1 skvätt soya
1 1/2 buljongtärning
salt och peppar
Valfri krydda t.ex. basilika eller oregano
1/2 burk creme fraiche
1/2 dl grädde

GÖR SÅ HÄR
Finhacka löken och fräs i smör. Tillsätt köttfärsen och bryn den också.
I med två rivna vitlöksklyftor, salta och peppra och bryn lite till.
Finriv moroten och blanda i tillsammans med krossade tomater, vatten, chipotlepasta, chilisås, ketchup, soya, buljong och kryddor. Låt puttra på medelvärme en god stund.
Tillsätt creme fraiche och grädde. Smaka av om det eventuellt behövs lite mer kryddning och koka sedan ihop en stund.
Servera med nykokt pasta och riven parmesanost.
Funkar fint vilken tisdag som helst. :-)

CHIPOTLEMARINERAD FLÄSKFILÉ

I går gjorde jag den här goda fläskfilén och stekte den i ugnen för det var inte något direkt mysigt grillväder ute (blåst och blötsnö.) Annars tror jag att den vinner på att kolgrillas för att få fram ännu mer röksmak än vad  bara chipotlepastan ger, men att grilla eller steka i panna går naturligtvis också bra om nöden så kräver. ;-)































MARINAD TILL CA 1KG KÖTT


NÖDVÄNDIGHETER
1 dl rapsolja
3 tsk Santa Maria chipotlepasta hot (finns vid texmexsortimentet i butiken)
1 stor eller 2 mindre pressade vitlöksklyftor
1 msk soya
1 tsk paprikapulver
1 msk balsamvinäger
1 msk flytande honung
salt och peppar

GÖR SÅ HÄR
Blanda ihop ingredienserna till marinaden.
Skiva köttet och lägg det i marinaden.
Ha det gärna i dubbla plastpåsar som du försluter, då går det lätt att vända runt köttet så allt blir täckt.
Låt köttet ligga och dra i marinaden önskad tid. Gärna över natten.
Stek/grilla köttet valfri tid och på valfritt sätt.

måndag 2 april 2012

PASTA MED SALSICCIA OCH ZUCCINI

Ett recept ur en av Arlas otaliga matbroschyrer. Och jag har BARA lagt till lite dijonsenap till receptet!

















CA 4 PORT

NÖDVÄNDIGHETER

300-400 g pasta, t ex fusilli eller penne
3 salsicciakorvar
1 zuccini
1 vitlöksklyfta
Smör att steka i
2 dl smetana
1 dl torrt vitt vin
1 dl svarta oliver
1-2 tsk dijonsenap
salt
svartpeppar
3 dl riven prästost
1 dl hackad basilika, färsk eller fryst

GÖR SÅ HÄR
Koka pastan enligt anvisning. Dela zuccinin på mitten och gröp ur kärnhuset. Skär korven och zuccinin i skivor. Hacka vitlöken. Fräs vitlök, korv och zuccini i smör i en stekpanna. Rör ner smetana, vin, dijonsenap, oliver och basilika. Låt koka i några minuter och smaka av med salt och peppar. Häll av pastan och blanda såsen och osten med denna. Servera med en god sallad.

söndag 4 mars 2012

LÖVBIFFSRULADER MED TRATTKANTARELLER OCH RUCCOLA

Kött är verkligen inte min hemmaplan... jag vet egentligen inte riktigt varför, men kyckling och fisk e mycket mer avdramatiserat på något vis. Den här idén har jag dock velat testa ett tag och idag tog jag mig modet att försöka. Resultatet blev en smarrig söndagsmiddag och insikt om att en liten köttbit kanske inte är så mycket att vara rädd för trotts allt...
Jag serverade härligheten med ugnsrostad potatis och sallad.


























5 PORT


NÖDVÄNDIGHETER
10 skivor lövbiff
400 gram färskost
100 gram ruccola
3-4 dl förvällda trattkantareller
1-2 tsk dijonsenap
1-2 tsk pressad citron
peppar
salt
några råa spaghetti
smör att steka i
2,5 dl mellangrädde
1-2 tsk soja

GÖR SÅ HÄR
Fräs trattkantarellerna i smör, salta och peppra. Hacka trattarna i något mindre bitar. Skölj och hacka ruccolan. Rör ihop trattarna och ruccolan med färskosten, dijonsenap, citronsaft, salt och peppar.
Banka ut köttet till tunna skivor. Salta och peppra på båda sidorna och bryn dem snabbt i en panna med smör.
Lägg en ordentlig klick röra på varje lövbiff, rulla ihop och fäst med en bit rå spaghetti. Fräs på ruladerna snabbt i smör, häll sedan på grädde och soja och låt puttra i några minuter.

lördag 28 januari 2012

GULASCHSOPPA MED VITLÖKSCRÈME



Denna goda soppa åt jag första gången hos familjen Engvall för ganska många år sedan. Den har hängt med sedan dess och gjorts någon gång emellanåt, men denna vinter har den verkligen fått en reunion och vi har ätit den flera gånger bara de sista månaderna. Perfekt mysmat en kall vinterdag. Och det bästa av allt... efter soppa får man ju alltid äta efterrätt. Det är ju typ lag på det. Det visste ni väl. :-)






































4-5 PORT


NÖDVÄNDIGHETER
TILL SOPPA
500 g köttfärs
2 st kabanosskorvar
2 gula lökar
3 paprikor (gärna i olika färg)
2-3 morötter
smör
1/2 dl tomatpuré
en skvätt chilisås
1 tsk kummin
salt, peppar, lite chilipulver
drygt 1 liter köttbuljong

TILL VITLÖKSCRÈME
2 dl crème fraiche
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl hackad persilja
salt, svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Skär korven i små bitar. Skala och hacka löken. Kärna ur och hacka paprikan. Skala och riv morötterna grovt. Bryn köttfärsen i smör i en gryta så att den blir smulig. Rör i korv, lök och paprika och låt det fräsa en stund. Ner med morötterna. Krydda med salt, peppar och lite chili. Rör i tomatpuré, chilisås och kummin. Häll på buljongen. Låt soppan koka ca 15 minuter. Smaka av och krydda ev. mer om det behövs.

Under tiden soppan kokar gör du vitlökscrèmen.
Smaksätt crème fraichen med vitlök, persilja och lite salt och svartpeppar.
Låt dra i kylskåpet tills soppan är klar.

Servera soppan i stora skålar med vitlökscrème ringlad i. Knapriga knäckebröd är gott till, eller något annat bröd.

lördag 6 juni 2009

KYCKLINGWRAP MED FETAOSTCRÈME

Här kommer nu ett mycket oexakt men gott recept, eller man kanske hellre ska kalla det beskrivning, på goda wraps med kyckling, fetaostcréme och annat mumsigt. Easypeasy och praktiskt till utflykten i sommar eller bara som ett litet snack i kvällssolen på altanen kanske?!


NÖDVÄNDIGHETER
mjuka tortillabröd
stekt kycklingfilé eller färdiggrillad kyckling
fetaost
creme fraiche
salt, peppar
ruccola
salladslök
grillad, inlagd paprika (eller kanske ännu hellre egengrillad?!)

GÖR SÅ HÄR
Krydda kycklingfilé på valfritt sätt och stek, skär sedan i lagom bitar. Eller dela en färdiggrillad kyckling, också detta i lagom stora bitar. Förvirrad? Nej var inte det. Kycklingfilé är ett billigare (och godare tycker jag) alternativ, men färdiggrillad kyckling är absolut det snabbaste. Välj det som passar dig bäst för stunden.

Fetaostcrémen gör du genom att mosa sönder lagom mängd (till det antal wraps du vill göra) god fetaost, vilken du sedan blandar med lagom mängd creme fraiche till en lagom geggig röra. Krydda sedan med lagom av salt (behövs nog bara liite eller inget alls) och lagom av grovmalen svartpeppar och du har en, inte lagom utan mycket god créme att breda på dina wraps.

Nu monterar du wrapsen genom att breda fetaostcréme på tortillabrödet, lägg på valfri mängd av kycklingbitar, ruccolasalad, strimlad salladslök och strimlad grillad inlagd paprika. Sedan viker du ihop brödet om härligheten och mumsar på. Jag brukar börja med att vika upp botten av tortillan och sedan vika in sidorna så det blir en liten "strut" eller "ficka" istället för att rulla wrapen. Då slipper man få all fyllning i knät. Ett annat tips är att inte ta fullt så mycket fyllning som du tycker ser lockande ut för det brukar nästan alltid sluta med en så stor hög att tortillan inte går att vika igen och det är inte bra. Gör hellre fler, men lite mindre wraps så att inte allt gottigt trillar ut innan du ska äta.

Smaklig måltid och smaska på!

tisdag 21 oktober 2008

MODIFIERAD KÖTTFÄRSSÅS Á LA BUFFÉ

Hittade ett intressant recept på köttfärssås i senaste numret av Buffé som jag testade här om dagen, men som vanligt "råkade" jag ändra om lite grann. Denna gången för att få lite mer sting på det hela. Tyckte att det behövdes så jag teskedade i lite sambal oelek och vips så blev det som jag ville ha det! Vilket lyckokast! Gott var det också så jag tänkte vara så vänlig och dela med mig av receptet.


FÖR 4 PERSONER

NÖDVÄNDIGHETER
ca 150 g rotselleri (fint riven)
2 morötter ca 150 g (grovt rivna)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
500 g nötfärs eller blandfärs
500 g passerade tomater
1 köttbuljong tärning
1 msk balsamvinäger
3-4 tsk sambal oelek (eller hur mycket man tycker att man vill ha)
salt
svartpeppar
olja till stekning

Till servering
1 dl riven parmesan
1 dl hackad persilja
rivet skal från en citron

GÖR SÅ HÄR
Bryn färsen i några matskedar olja. Tillsätt rotselleri, morötter, lök och pressad vitlök och låt fräsa med i några minuter.
Tillsätt passerade tomater, buljongtärning, vinäger, sambal oelek och ca 1 dl vatten. Sänk värmen något och låt sjuda i ca 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med tagliatelle. Strö över riven parmesan, rivet citronskal och hackad persilja över pastan eller rör ner det i pastan.

lördag 23 februari 2008

PASTAGRYTA

Den här goda rätten har hängt med ända sedan jag var liten. Då var det min käre fader som stod för tillagningen och köttet i den var oftast älg (vilket det ska vara enligt orginalreceptet) som han i sitt anletes svett jagat runt i skogen för att få mat på bordet. Ja ja, lite överdrivet om svett och mat på bordet kanske det är, vi hade ju i allsindar Konsum i byn så han behövde ju inte ränna runt i skogen mer än för sitt höga nöjes skull, men erkänn att det lät ganska snyggt?! Och älg jagade han faktiskt. Så det brukade det finnas gott om i frysen.

Nu för tiden bor fadern vid havet och inte vid skogen och såvärst mycket älg studsar inte förbi vår frysbox längre. Därför har jag bytt ut älgköttet mot fläskkött och det går faktiskt bra det också. Skulle man riktigt längta efter viltsmaken kan man leta upp ett par paket renskav (eller älgskav för den delen) i frysdisken på ICA. Det fungerar utmärkt till den här rätten. Vad säger ni? Ska vi skippa snacket nu och komma igång med allvaret? Jag tror det va... börja med att ta fram din bästa kniv och en skärbräda.



4-5 PORTIONER

NÖDVÄNDIGHETER
ca. 500 g fläskkött, t.ex skinkstek fungerar utmärkt.
1 purjolök
matfett
1 burk krossade tomater
1/2 - 1 dl vatten
1/2 dl hackad persilja
1 msk tomatpuré
salt
svartpeppar
ca. 1 tsk oregano
300 g pasta av makarontyp. Spiraler, snäckor eller något liknande.

GÖR SÅ HÄR
Sätt på pastavattnet med lite salt i så det får koka upp och lägg i pastan i lagom tid så den blir klar ungefär samtidigt som köttet.
Skär köttet i små bitar eller strimlor och fräs i matfett i en stekgryta. Krydda med salt och peppar.
Strimla purjolöken och tillsätt den till köttet. Låt fräsa någon minut tills löken blir mjuk.
Häll nu i krossade tomater, tomatpuré och vatten och låt köttet koka i denna blandning tills det blivit mört.
Tillsätt oregano mot slutet av koktiden och smaka av om du vill ha mer salt och peppar.
Eventuellt kan man under tiden grytan kokar få tillsätta lite mer vatten om man märker att det börjar "koka torrt".
När köttet är mört och pastan är färdigkokt så tar man helt enkelt och blandar ihop hela härligheten i ena eller andra grytan. Allra sist rör du i den hackade persiljan så anrättningen (snyggt ord va?!) får lite färg. Sedan är det bara att hugga in. Smaklig måltid!

tisdag 28 augusti 2007

SARAS KASSLERLÅDA

Det här receptet har hängt med i hundra år ungefär, (för det var väl 134 år jag fyllde i våras?!) men det är fortfarande en pålitlig vän att ta till en tisdagseftermiddag när man ganska snabbt vill ha maten på bordet.

Barnen gillar det och det är ju alltid bra, även om mellansonen idag petade ut svampbitarna, vilka han för övrigt en halvtimma tidigare glatt stod och smaskade i sig när de kom rakt ur stekpannan in i hans lilla mun. (Inte exakt DE svampbitarna förstås, men deras svampkompisar.) Kan någon förklara för mig logiken i det? Nej... ni behöver inte. Svampbitar är kanske helt enkelt godare utan chilisås-sås på sig än med chilisås-sås på sig. ;-)

Detta är ett grundrecept som naturligtvis går utmärkt att modifiera efter eget tycke och smak, vilket jag nästan alltid gör med mina recept för övrigt. Idag bytte jag till exempel champinjoner mot kantareller och trattisar och någon annan dag kanske man stoppar i några andra godsaker i såsen. Tjolahopp, tjolahej, det går hur bra som helst det. Känn er fria att experimentera! Det är ju lite av glädjen i köket.

Oj, glömde ju nästan att ära den som äras bör. Receptet kommer ursprugligen från Sara, Denise´s farmor. Ja, nästan min farmor också måste jag nog få tycka. Hon är en riktig matmamma och hos henne har jag genom åren ätit så otroligt mycket gott att hälften säkert hade varit nog för magens rondör ;-) Jag längtar ständigt efter nästa besök och vad som månde serveras till middag då...



PORTIONER
4

UGN
220° ca. 20 minuter

NÖDVÄNDIGHETER
400-500 g kassler
1 1/2 dl riven ost
ca 200 g champinjoner
2 1/2 dl mellangrädde
1 rågad dl chilisås
salt, peppar
lite smör eller olja att steka i

GÖR SÅ HÄR
Strimla kasslern och lägg den i en smord ugnsform.
Bryn champinjonerna i fettet och lägg dem ovanpå kasslern.
Strö över osten.
Vispa grädden lätt och smaksätt den med chilisås, lite salt och peppar.
Bred chiligrädden över godsakerna i formen.
In i mitten av ugnen tills täcket är gyllene. Ca. 20 minuter.

Servera gärna med ris eller pressad potatis.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...