Visar inlägg med etikett Tillbehör. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tillbehör. Visa alla inlägg

söndag 11 augusti 2013

Mangoraja

Hur har grillsommaren varit hos er? Här har den varit utomordentlig måste jag faktiskt säga. En sådan solig och varm sommar som vi haft i år var det länge sedan vi såg sist och med härligt väder har också följt många härliga grillkvällar.

För att variera grillandet är olika såser ett perfekt tillbehör tycker jag. Det kan bli väldigt olika karaktär på en och samma köttbit beroende på vad man väljer för sås till. En av våra semesterfavoriter har i år varit Mangoraja. En sötstark sås som gjort succé på grillbuffén och vars recept delats ut till många under sommarens gång. Passar ypperligt till kyckling men också till en god köttbit.




































NÖDVÄNDIGHETER
2 dl majonnäs
1 dl mango chutney (mediumstark)
1/4-1/2 dl spad från konserverad ananas
1 vitlöksklyfta
1 tsk flytande honung
10 droppar hot pepper sauce (Santa Maria, finns vid texmexsortimentet)
1 1/2 tsk curry
svartpeppar
salt

GÖR SÅ HÄR
Blanda majonnäs och mango chutney i en skål.
Späd med ananasspad till önskad konsistens.
Tillsätt pressad vitlök, curry, honung och några drag på svartpepparkvarnen och blanda ihop.
Smaka sedan av med salt och hot pepper sauce till önskad sälta och styrka.
Hot pepper saucen går även att byta ut mot Sambal oelek. Prova dig i så fall fram till lagom styrka.
Låt stå och dra en stund innan servering, gärna någon timma så att smakerna får sätta sig.

måndag 18 mars 2013

Äpple- och spetskålsallad

En väldigt god sallad är det här och lätt att slänga ihop. Man kan variera mängden pepparrot efter tycke och smak. Jag tar mycket för jag älskar när det blir lite "riv" i det hela. Golden deliciousäpplet ger lite söttma åt det hela. Vill man ha det lite syrligare kan man välja ett granny smithäpple.


























NÖDVÄNDIGHETER
300 g spetskål
1 grönt äpple (jag använde golden delicious)
1-2 msk riven pepparrot på tub
1 dl turkisk yoghurt
1-2 msk majonäs
vitvinsvinäger
salt
svartpeppar

GÖR SÅ HÄR

Strimla spetskålen fint. Skala äpplet och riv det grovt. Blanda kål och äpple med pepparrot, yoghurt och majonäs. Smaka av med en skvätt vitvinsvinäger, salt och svartpeppar.

söndag 21 oktober 2012

Äpple- och plommonkompott

 























1 BURK

NÖDVÄNDIGHETER
5 små svenska syrliga äpplen
2 stora plommon (röda eller blå)
½ msk vatten
3 msk strösocker
1 msk hemmavaniljsocker
1 liten bit ingefära
½ kanelstång
ca 20 st kardemummakärnor
1 msk calvados

GÖR SÅ HÄR
Skala och tärna äpplena grovt. Tärna plommonen men låt skalet vara kvar, färgen blir så mycket vackrare då! Koka upp frukt, vatten, kryddor och socker ("hemmavaniljsocker" är strösocker som legat tillsammans med urskrapad vaniljstång. Perfekt att göra när man använt vaniljstång!). Låt koka i 10 min. Tillsätt calvados och koka ytterligare 10 min. Låt svalna av och plocka bort kryddorna och häll upp på burk. 
Mums att servera till en crème brulee såhär på hösten eller, hör och häpna, svamprisotto.

söndag 9 januari 2011

Drömsill

Detta blir en STOR sats av den absolut godaste sillen man kan göra. Hela familjens (och den utökade familjens) förstahandsval till jul, påsk och alla andra tillfällen då man kan tänkas äta sill. Typ året om alltså... :-) Anledningen till den stora satsen är att det tar slut alldeles för fort annars. Är man ett mindre hushåll eller inte äter så mycket sill kan man naturligtvis halvera eller göra 1/3 av satsen eller så. Men varning, får man bara smak på den går det åt fortare än man kan tro...



NÖDVÄNDIGHETER
2 små rödlökar
2 vitlöksklyftor
2 1/2 dl crème fraiche
2 dl majonnäs
2 burkar mixcaviar à 80 g styck
3 fp 5minuterssill à 420 g styck
1 knippa dill
Svartpeppar och ev. salt

GÖR SÅ HÄR
Rör ihop crème fraiche och majonnäs i en bunke.
Finhacka rödlöken och tillsätt den tillsammans med pressade eller finhackade vitlöksklyftor. Rör om.
Skär den avrunna sillen i lagom stora bitar och rör ner den tillsammans med caviaren.
Till sist tillsätt finhackad dill, blanda om och smaka av med peppar och eventuellt lite salt.
Häll upp på fin burk och förvara i kylskåp.
Låt gärna sillen stå och "dra" en eller ett par dagar innan servering så smakerna hinner blanda sig.

söndag 12 december 2010

Godaste julsenapen a là Karin


Vilken Karin är jag inte helt hundra på, men jag tror att det var en gammal arbetskamrat till min och Ysters mamma. Hur som helst så gjorde denna Karin en väldigt god senap som hon också var snäll och lämnade ut receptet på. Och nu är jag lika snäll (det är ju ändå snart jul ;-)) och lämnar det vidare ut i cyberspace för den som vill ha den absolut godaste senapen till julskinkan. Stark och söt blir den. Mmmmm, testa!






































NÖDVÄNDIGHETER
2 ägg
ca 1 kkp socker (1 1/2 - 2 dl)
5 msk Colemans senapspulver
7 msk matättika (1 msk ättika 24% blandat med 6 msk vatten)

GÖR SÅ HÄR
Blanda socker och senapspulver i en kastrull.
Häll i matättikan och rör runt.
Vispa upp äggen lätt med handvisp så gulan och vitan blandar sig och rör sedan ihop med övriga ingredienser i kastrullen.
Kokas tjockt under omrörning.
Passa noga så det inte kokar för kraftigt. På gränsen mellan sjudning och kokning är bäst, annars vill äggvitan gärna koagulera om den inte är blandad tillräckligt noga med övriga ingredienser.
Häll upp på fin burk och låt svalna.
Förvara i kylskåp.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...