Visar inlägg med etikett efterrätt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett efterrätt. Visa alla inlägg

söndag 28 oktober 2012

Crème Brûlée


 

















6-8 PORT

UGN VARMLUFT 95°

NÖDVÄNDIGHETER

5 dl vispgrädde
1 dl mjölk
5 äggulor
1 dl strösocker
1 vaniljstång

GÖR SÅ HÄR

Vispa samman grädde, mjölk och äggulor. Kärna ur vaniljstången och rör ut fröna i lite av strösockret. Vispa ner socker och vanilj i gräddblandningen.
Häll upp i små ugnsformar och grädda mitt i ugn i ca 2,5 timmar tills smeten stannat.
Låt svalna i rumstemperatur och gärna vila över natten i kylskåp.
Vid servering strö över lite malen kardemumma, hemmavaniljsocker, och råsocker och bränn av med gasolbrännare.
Servera med färska bär eller äppel- och plommonkompott.

onsdag 4 juli 2012

FROZEN SMOOTHIE

Har man frukt hemma som ligger och börjar bli lite förgammal är den perfekt att tärna ner, frysa in och sedan göra svalkande sommarsmoothies av!


 























2 PORT


NÖDVÄNDIGHETER
1 fryst skivad banan
1/4 fryst tärnad mango
1 dl frysta hallon
5-10 frysta havtornsbär
2 dl turkisk yoghurt
2-3 tsk flytande honung

GÖR SÅ HÄR
Ta upp frukten ur frysen och låt den tina några minuter. Blanda alla ingredienser i en mixer och kör tills smoothien är slät. I och med att frukten är frusen kan det ta emot lite i början och man kan behöva röra om lite bland frukten och yoghurten.

söndag 10 juni 2012

HALLON- OCH TOBLERONEGLASS I GLASSMASKIN

Mannen fick en tjusig glassmaskin på sin födelsedag så nu ska här exprimenteras vill jag lova! Vi har redan designat en egen "texas pecan" med lönnsirap och rostade valnötter, mums! Här kommer nu receptet på expriment nummer två. Vår fina lilla maskin heter OBH NORDICA ice cream maker och detta receptet är för två sattser glass. Säkerligen kan man använda vilken glassmaskin som helst, men kan ju tänkas att proportionerna då behöver justeras en aning.



















NÖDVÄNDIGHETER
3 1/2 dl grädde
4 äggulor
75 gram socker
1 vaniljstång
50 gram toblerone
2 dl hallon

GÖR SÅ HÄR
Vispa grädden i en egen skål. Skrapa ur fröna ur vaniljstången och vispa äggulor, socker och vanilj pösigt i en annan skål. Vänd ner äggsmeten i grädden.
Hacka tobleronen och mosa 1 1/2 dl av hallonen, låt de hela vara kvar i frysen så länge.
Gör glassen i två omgångar i glassmaskinen (om man använder samma som vi). Häll i hälften av gräddsmeten och hälften av tobleronen, hallonsåsen och de frysta hela hallonen. Kör i glassmaskinen i 10-15 minuter. Upprepa med resterande. Lägg glassen i en plastburk och frys någon timma innan servering.

måndag 9 april 2012

PASSIONSFRUKTSSORBET MED KESELLA

Den här efterrätten testade vi på påskafton. En mycket fräsch och svalkande sak som jag kan tänka skulle passa utmärkt en varm sommardag.

























6 PORT

NÖDVÄNDIGHETER
8 passionsfrukter
1 dl gelésocker
1 dl vatten
2 burkar vaniljkesella
färska jordgubbar
100 g mörk choklad

GÖR SÅ HÄR
Dela och gröp ur passionsfrukterna. Blanda vatten och socker i en kastrull och koka upp. Ta bort kastrullen från värmen så fort det kokar upp. Rör om och se till att allt socker har löst sig.
Tillsätt passionsfrukten till sockerlagen. Sila vätskan och spara kärnorna. Låt sockerlagen svalna något och tillsätt kesellan. Häll upp i fina glas och ställ in i frysen och låt stå ca 1-2 timmar.
Smält chokladen i vattenbad. Häll den smälta chokladen i en sprits eller i en plastpåse som tål värme. Spritsa figurer efter eget tycke och smak på bakplåtspapper och låt dessa stelna i kylen.
Garnera med färska jordgubbar, en klick av passionsfruktskärnorna och chokladdekorationen.

måndag 25 april 2011

HALLONCITRONER



6 ST

NÖDVÄNDIGHETER
6 citroner
900 gram vanilglass
150-200 gram frysta hallon
1/2 vaniljstång

GÖR SÅ HÄR
Skär av ett "lock" på citronerna och gröp ur dem.
Mixa vaniljglass, skrapet från vaniljstången och hallonen i en matberedare. Fyll citronerna med glassen, sätt på locket och låt dem stå i frysen en stund innan servering.

söndag 20 mars 2011

MINTCHOKLADMOUSSE



8 PORT

NÖDVÄNDIGHETER

200 gram mintchoklad (förslagsvis Lindt)
4 äggulor
1-2 msk florsocker om man så önskar
5 dl mellangrädde
50-100 gram hackad choklad (mint eller vanlig)

GÖR SÅ HÄR
Smält chokladen i vattenbad. Låt den svalna något och rör sedan i äggulorna en och en, samt eventuellt florsocker.
Vispa grädden och rör ner chokladblandningen i denna. Vänd ner den krossade chokladen.
Häll upp i fina glas och låt stelna i kylen i minst en timma.
Garnera förslagsvis med myntablad, krossad choklad eller lite florsocker.

tisdag 27 maj 2008

MORSDAGSBAKELSER

Nåja... jag skulle väl i och försig tro att de passar sig alldeles ypperligt vid andra tillfällen också, Midsommar till exempel. Men nu fick de heta morsdagsbakelser bara för att jag råkade skapa dem för första gången just på morsdag.
Goda blir de kan jag i alla fall lova och de är tok enkla att göra. Dessutom blir de bäst om de får stå över en natt, bättre kan det väl knappast bli?!
Jag använde blåbär och hallon i mina bakelser, men bären kan man självklart variera efter eget tycke och smak!


CA 20 ST

NÖDVÄNDIGHETER
1 pkt digestivekex
2 pkt frysta bär
1 liter grädde
1 vaniljstång
3 dl gelésocker

GÖR SÅ HÄR
Krossa digestivekexen och bred ut smulorna i en långpanna.

Töm de frysta bären över digestive bottnen.

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna.

Koka upp grädden och vaniljen under omrörning.

Häll i gelésockret i grädden och rör om.

Häll gräddblandningen över bären.

Låt svalna i minst en timma, men ännu hellre över natten.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...