Visar inlägg med etikett Frukost. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Frukost. Visa alla inlägg

torsdag 12 september 2013

Nöt- och frömüsli

Får jag presentera... nötter och frön i en salig blandning. Rostade och knapriga, riktigt mumsiga och perfekta som topping på en tallrik krämig turkisk yoghurt med färska hallon och blåbär. Mina barn skulle däremot säkert med bestämdhet hävda att denna müsli är allra godast till en tallrik vaniljyoghurt med äppelbitar i så därmed kan vi väl konstatera att nötter och frön är gott till mycket.

Det här är ett sådant där recept som det går bra att mixa och trixa med lite som man tycker. Använd de fröer och nötter som du tycker är godast eller helt enkelt de som du råkar ha hemma i skafferiet. Gillar du kardemumma så är det gott att tillsätta och gillar du inte kanel så går det så klart bra att skippa den. Känn dig fri att experimentera. Det kan inte misslyckas så värst mycket så länge du ungefär håller dig till mängderna.




































ugn 200°   Blir drygt en liter müsli

NÖDVÄNDIGHETER
2 dl solroskärnor
2 dl pumpakärnor
5 dl blandade nötter (tex. mandel, hasselnöt, paranöt, cashewnöt, valnöt...)
2 dl kokosflingor
1 dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
1/2 dl chiafrön
2 tsk vaniljpulver
2 msk mald kanel
1/2 dl kokosolja
1/2 dl vatten

GÖR SÅ HÄR
Grovhacka nötterna och lägg dem i en långpanna tillsammans med fröer, kokos, vaniljpulver och kanel.
(Om du har valnötter med så hacka dem för sig och lägg dem åt sidan så länge. De blir lätt brända i ugnen så tillsätt dem inte till blandningen från början.)

Smält kokosoljan i en kastrull och blanda med vattnet. Häll vätskan över nöt- och fröblandningen i långpannan och rör runt så allt blir väl blandat.

Rosta i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Rör om ungefär var femte minut. (Vill du ha valnötter i din müsli, tillsätt dem och rör om när blandningen varit ca. 10 minuter i ugnen.)

Låt svalna i långpannan och förvara sedan i en lufttät burk.

söndag 17 mars 2013

Supersnabb smoothie

Snabbaste mellistipset denna veckan kommer här. Och antagligen det enklaste också. Det innehåller nämligen bara två ingredienser och en matberedare/mixer. Kan det bli lättare?
Smoothie går ju att variera i en oändlighet och just idag gjorde jag den med hallon och mango, men det går så klart precis lika bra med jordgubbar, blåbär, björnbär eller vad man råkar känna sig sugen på för stunden.




























5 stora glas

NÖDVÄNDIGHETER
1 paket (1 liter) vaniljyoghurt
1 paket (250g) fryst hallon/mango

GÖR SÅ HÄR
Häll yoghurt och bär i matberedaren/mixern.
Kör på full fart tills det blandat sig och blivit en tjock, krämig massa.
Häll upp i glas och drick med sugrör eller ät med sked.

Hur svårt var det?? ;-) Kanske världens mest okomplicerade beskrivning. :-)

Vill man använda vanlig naturell yoghurt istället för vaniljyoghurt kan det vara en bra idé att slänga i en banan i smoothien också. Då får man lite av naturens egen sötma på köpet nämligen och det kan ju vara bra eftersom naturell yoghurt är ganska mycket surare/syrligare än vaniljyoghurt. Gott gott!

onsdag 4 juli 2012

FROZEN SMOOTHIE

Har man frukt hemma som ligger och börjar bli lite förgammal är den perfekt att tärna ner, frysa in och sedan göra svalkande sommarsmoothies av!


 























2 PORT


NÖDVÄNDIGHETER
1 fryst skivad banan
1/4 fryst tärnad mango
1 dl frysta hallon
5-10 frysta havtornsbär
2 dl turkisk yoghurt
2-3 tsk flytande honung

GÖR SÅ HÄR
Ta upp frukten ur frysen och låt den tina några minuter. Blanda alla ingredienser i en mixer och kör tills smoothien är slät. I och med att frukten är frusen kan det ta emot lite i början och man kan behöva röra om lite bland frukten och yoghurten.

söndag 18 mars 2012

FATTIGA RIDDARE

En inte alls tokig helgfrukost... alternativt brunch, lite beroende på när man lyckas ta sig upp ur sängen! Denna gången blev riddarna serverade med hallon och blåbär med lite råsocker på toppen. Att addera en klick KESO till härligheten skadar inte!






















12 ST


NÖDVÄNDIGHETER
6 skivor bröd
3 ägg
1 msk mjölk
en nypa salt
råsocker
kanel
kardemumma
smör att steka i

GÖR SÅ HÄR
Dela brödskivorna på mitten. Vispa samman ägg, mjölk och salt. Vänd brödskivorna i äggsmeten. Strö råsocker, kanel och kardemumma på båda sidor av bröden och stek dem gyllenbruna i smöret.
Servera med bär och eventuellt en klick KESO.

söndag 9 januari 2011

Drömsill

Detta blir en STOR sats av den absolut godaste sillen man kan göra. Hela familjens (och den utökade familjens) förstahandsval till jul, påsk och alla andra tillfällen då man kan tänkas äta sill. Typ året om alltså... :-) Anledningen till den stora satsen är att det tar slut alldeles för fort annars. Är man ett mindre hushåll eller inte äter så mycket sill kan man naturligtvis halvera eller göra 1/3 av satsen eller så. Men varning, får man bara smak på den går det åt fortare än man kan tro...



NÖDVÄNDIGHETER
2 små rödlökar
2 vitlöksklyftor
2 1/2 dl crème fraiche
2 dl majonnäs
2 burkar mixcaviar à 80 g styck
3 fp 5minuterssill à 420 g styck
1 knippa dill
Svartpeppar och ev. salt

GÖR SÅ HÄR
Rör ihop crème fraiche och majonnäs i en bunke.
Finhacka rödlöken och tillsätt den tillsammans med pressade eller finhackade vitlöksklyftor. Rör om.
Skär den avrunna sillen i lagom stora bitar och rör ner den tillsammans med caviaren.
Till sist tillsätt finhackad dill, blanda om och smaka av med peppar och eventuellt lite salt.
Häll upp på fin burk och förvara i kylskåp.
Låt gärna sillen stå och "dra" en eller ett par dagar innan servering så smakerna hinner blanda sig.

torsdag 30 september 2010

BLÅBÄR OCH GRANATSMOOTHIE


2 PORT

NÖDVÄNDIGHETER
1 1/2 banan
100 g blåbär
1/2 granatäpple
saft från 1/2 lime
ca 3-4 dl mjölk
en skvätt flädersaft om man önskar
en klick keso som topping

GÖR SÅHÄR
Mixa ihop banan, blåbär, granatäpple, limesaft, mjölk och flädersaft med stavmixer.
Häll upp i två höga glas och toppa med keso eller kanske lite hemmagjord musli!
Mycket trevlig start på dagen!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...