Det är knappt så man tror att det är sant, men på en vecka fixade naturen till dessa 16 cm (!) långa sockerärtor i mitt trädgårdsland. Helt fantastiskt vilken växtkraft det är i naturen bara den får lite sol och lite regn.
För mig är det verkligen sann lycka att kunna gå ut i trädgården och skörda mina egenodlade grönsaker. Riktig vardagslyx!
Sockerärtor är lättodlade och växer som hejsan bara de får ordentligt med klätterstöd. Och det bästa... ju mer sockerärtor du plockar desto mer blir det. Är det inte fenomenalt så säg. :-)
Koka ytterst kort stund och ät varma med smält smör och flingsalt (så gott!), strimla ner i woken eller använd råa i sallader av olika slag. Mumsigt värre!
Visar inlägg med etikett Grönt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Grönt. Visa alla inlägg
söndag 11 augusti 2013
onsdag 6 mars 2013
Vegetarisk lasagne
Den här lasagnen är sprängfull med vegetariska mumsigheter och mmmmmm så god! När jag gör lasagne gör jag det med råge i långpanna, lasagne fungerar ju nämligen ypperligt att frysa in till matlådor. Detta receptet är alltså anpassat för en långpanna.
UGN 225°
NÖDVÄNDIGHETER
2 aubergine
2 zucchini
olivolja
4 vitlöksklyftor
1 msk pressad citron
300 g spetskål
1 morot
1 gullök
2 nävar ruccola
salt
svartpeppar
3 paket färska lasagneplattor (à 200 g)
600 g färskost (typ philadelphia)
körsbärstomater
1 1/2 dl riven ost
25 g flagad mandel
TOMATSÅS
6 msk olivolja
9 vitlöksklyftor
3 torkade eller färska chilifrukter
3x400 g krossade tomater
6 msk tomatpuré
1 1/2 grönsaksbuljongtärning
1 nypa salt
1 nypa socker
1 förp fryst basilika
GÖR SÅ HÄR
Skala och krossa vitlöken och dela chilin i tre delar. Fräs dessa i olivoljan på låg värme under lock tills de blir gyllene. Ta upp vitlök och chili ur oljan och släng dessa. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, socker, salt, grönsaksbuljongtärning och basilika till oljan och låt såsen puttra på svag värme under lock i ca 20 minuter.
Rosta den flagade mandeln i en torr stekpanna.
Skär auberginen och zucchinin i tunna skivor. Pressa lite citron över auberginskivorna. Stek grönsakerna i olivolja i en stor stekpanna/wookpanna, pressa ner vitlöksklyftorna. Smaka av med salt och peppar. Strimmla spetskålen fint, riv moroten, skiva löken och fräs i olja i pannan, smaka av med salt och peppar. Hacka ruccolan och blanda ner denna i kålblandningen.
Skär de färska lasagneplattorna i bitar så de passar formen/långpannan. Smörj långpannan med lite flytande margarin eller olja.
Varva tomatsås, de stekta grönsakerna, klickar av färskost och lasageplattor. Börja och sluta med tomatsås. Dela tomaterna på mitten och lägg på toppen av verket. Strö över riven ost och flagad, rostad mandel.
Ställ in i ugnen 15-20 minuter.
UGN 225°
NÖDVÄNDIGHETER
2 aubergine
2 zucchini
olivolja
4 vitlöksklyftor
1 msk pressad citron
300 g spetskål
1 morot
1 gullök
2 nävar ruccola
salt
svartpeppar
3 paket färska lasagneplattor (à 200 g)
600 g färskost (typ philadelphia)
körsbärstomater
1 1/2 dl riven ost
25 g flagad mandel
TOMATSÅS
6 msk olivolja
9 vitlöksklyftor
3 torkade eller färska chilifrukter
3x400 g krossade tomater
6 msk tomatpuré
1 1/2 grönsaksbuljongtärning
1 nypa salt
1 nypa socker
1 förp fryst basilika
GÖR SÅ HÄR
Skala och krossa vitlöken och dela chilin i tre delar. Fräs dessa i olivoljan på låg värme under lock tills de blir gyllene. Ta upp vitlök och chili ur oljan och släng dessa. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, socker, salt, grönsaksbuljongtärning och basilika till oljan och låt såsen puttra på svag värme under lock i ca 20 minuter.
Rosta den flagade mandeln i en torr stekpanna.
Skär auberginen och zucchinin i tunna skivor. Pressa lite citron över auberginskivorna. Stek grönsakerna i olivolja i en stor stekpanna/wookpanna, pressa ner vitlöksklyftorna. Smaka av med salt och peppar. Strimmla spetskålen fint, riv moroten, skiva löken och fräs i olja i pannan, smaka av med salt och peppar. Hacka ruccolan och blanda ner denna i kålblandningen.
Skär de färska lasagneplattorna i bitar så de passar formen/långpannan. Smörj långpannan med lite flytande margarin eller olja.
Varva tomatsås, de stekta grönsakerna, klickar av färskost och lasageplattor. Börja och sluta med tomatsås. Dela tomaterna på mitten och lägg på toppen av verket. Strö över riven ost och flagad, rostad mandel.
Ställ in i ugnen 15-20 minuter.
fredag 5 oktober 2012
Blomkålssoppa
NÖDVÄNDIGHETER
1 blomkålshuvud, ca 900 g
4 morötter
4 potatisar
4 scharlottenlökar
2 vitlöksklyftor
3/4 msk dillfrö
2 msk smör och rapsolja
1 l vatten
4 buljongtärningar, grönsak
1/4 citron, saften
1 dl vispgrädde
150 g parmesan
vitpeppar
salt
hackad persilja
GÖR SÅ HÄR
Skala morötter och potatis och skär i mindre bitar. Bryt blomkålen i mindre buketter och skölj dessa.
Hacka scharlottenlöken och pressa eller hacka vitlöken. Fräs lök, vitlök och dillfrö i smör och rapsolja. Tillsätt morot och potatis och låt detta fräsa tillsammans en stund under lock.
Tillsätt vatten, buljongtärningar och blomkålen. Låt koka under lock tills allt är mjukt.
Mixa soppan slät med stavmixer. Rör ner vispgrädde och riven parmesan. Smaka av med citronsaft, vitpeppar och salt.
Toppa med hackad persilja och lite riven parmesan.
söndag 29 juli 2012
Spenatsallad med päron och brieost
Sommarfräsch sallad som passar utmärkt till grillat. Riktigt mumsig!
4-6 port
NÖDVÄNDIGHETER
ca 70 g färsk babyspenat
200-250 g brieost
2 päron
1/2 dl solroskärnor
dressing eller citronolivolja
GÖR SÅ HÄR
Rosta solroskärnorna i torr stekpanna tills de fått lite färg och låt svalna.
Lägg upp den sköljda och väl avrunna spenaten på ett fat.
Kärna ur päronen, dela dem och skär dem i tunna skivor.
Skär upp brieosten i mindre bitar och strö den och päronskivorna över spenaten.
Strössla över solroskärnorna.
Ringla till sist över lite god vinaigrettedressing eller bara lite citronolivolja och en liten
nypa salt och grovmalen svartpeppar. Gott vilket som.
lördag 28 juli 2012
Krämig sallad med kronärtskocka, haricots verts och soltorkad tomat
Denna krämiga sallad testade vi till grillen i veckan. Enkel, jättegod, matig, mättande och lite annorlunda... Vad mer kan man begära?!
6 PORT.
NÖDVÄNDIGHETER
1 burk konserverade kronärtskockshjärtan ca. 400 g
250 g haricot verts
1 silverlök eller två mindre knipplökar
1 vitlöksklyfta
2 dl smetana eller fet creme fraiche
drygt 2 msk crème av soltorkade tomater
salt, svartpeppar
GÖR SÅ HÄR
Häll av kronärtskockorna och låt dem rinna av, dela dem i mindre bitar.
Koka haricots vertsen precis mjuka i saltat vatten. Häll av dem och spola dem med
kallt vatten tills de svalnat. Låt rinna av. Skala och hacka lök och vitlök fint.
Rör ihop smetana med tomatcrèmen. Blanda i kronärtskocka, haricots verts, lök och vitlök.
Salta och peppra efter behag. Gott till t.ex. grillbuffén.
söndag 17 juni 2012
ROSTAD BLOMKÅLSSALLAD
UGN 225°
NÖDVÄNDIGHETER
Ett blomkålshuvud
1 dl mandelspån
1 näve basilika
2 tsk dijonsenap
4-5 tsk citronolja
En nypa flingsalt
GÖR SÅ HÄR
Dela blomkålen i små buketter och rosta dem gyllene i ugnen på en oljad plåt. Torrosta mandelspånen i en stekpanna. Hacka basilikan. Låt blomkålen och mandeln svalna av något och blanda sedan dessa och basilikan i en skål.
Rör ihop dijonsenap och olja och ringla detta över salladen. Strö eventuellt över en nypa flingsalt.
onsdag 25 april 2012
BROCCOLISOPPA MED ÄDELOST
Detta recept kommer ursprungligen från bloggen 56 kilo. Jag dök på det där en dag och var tvungen att testa såklart eftersom jag gillar både broccoli och ädelost, och gärna i kombination med varandra.
Och testa gjorde jag rätt i visade det sig, det var en riktigt god soppa.
Här kommer recepet i en något utökad version. Soppa på 6 dl buljong skulle nämligen aldrig räcka hemma hos oss. Här bor ju 4 hungriga killar... och en ganska hungrig tjej. Då gäller det att ta i ordentligt med mängderna. :-)
6-8 PORTIONER BEROENDE PÅ HUR HUNGRIG MAN ÄR
NÖDVÄNDIGHETER
750 g broccoli färsk eller fryst
1 gul lök
smör
1 l grönsaksbuljong
2 dl vitt vin
2 dl creme fraiche
ca. 200 g ädelost
salt och peppar
GÖR SÅ HÄR
Skala och hacka den gula löken fint. Fräs den i smör i en gryta.
När löken blivit mjuk häll på buljong och vitt vin. Låt koka upp.
Dela broccolin i lagom stora buketter, lägg i grytan och koka tills den är lagom mjuk.
(Det innebär lite olika tid beroende på om du använder färsk eller fryst broccoli.)
Mixa med mixerstav till en slät soppa.
Tillsätt creme fraiche och ädelost till soppan.
Låt osten smälta, mixa ihop soppan lätt och smaka av med salt och peppar.
Igår serverade jag soppan med vitlöksstekta krutonger som jag gjort på en halv havrelimpa som började bli lite torr och trist. Krutonger är ett perfekt sätt att pigga upp gamla brödrester på. Testa det.
söndag 15 april 2012
BROCCOLIGRATÄNG DELUXE
Receptet till den här gudomligt goda broccoligratängen hittade jag i går på Hannah Graaf Karyds blogg och jag som verkligen ÄÄÄÄLSKAR broccoligratäng kände med en gång att detta var en deluxevariant som helt säkert skulle falla mig på läppen.
Och mycket riktigt, detta är nog den godaste broccoligratäng jag ätit. Sjuttioelva plus i kanten för den.
Ända sedan igår då jag fixade matlådan har jag längtat tills i morgon då jag får äta resterna till lunch på jobbet. Naturligtvis måste jag också dela med mig av receptet till omvärlden. Må ingen broccoliälskare missa denna läckerbit. :-)
NÖDVÄNDIGHETER
400 g broccoli
2 ägg
2 dl grädde
100 g philadelphiaost
100 g keso
150 g fetaost
peppar
oregano eller basilika (jag använde Österlensk kryddblandning som består av kyndel, timjan, salvia och rosmarin)
1 dl riven smakrik ost (jag valde Västerbottenost)
GÖR SÅ HÄR
Sätt på ugnen på 200°.
Smörj en ugnsfast form.
Lägg broccolin i botten i ett jämt lager. (Använder du färsk broccoli måste den förvällas i ca. 5-10 min innan. Använder du fryst broccoli räcker det att skölja den under varmt vatten eller ta fram och tina den innan.)
Vispa ihop grädde och ägg, blanda i philadelphia, keso och smulad fetaost och krydda efter behag.
Häll blandningen över broccolin och strö den rivna osten över.
Grädda i 200° ca 20 minuter.
Klart!
söndag 15 mars 2009
PERSIKOSALSA

INGREDIENSER
4 konserverade persikohalvor
1 rödlök
1 msk farinsocker
rivet skal från 1 lime
saft från en 1/2 lime
1 pepparfrukt (gärna en ganska stark)
1/2 dl torkade berberrisbär
1-2 msk hackad färsk koriander
2 dl turkiskyoghurt
1 nypa salt
GÖR SÅ HÄR
Finhacka löken och lägg i en bunke.
Strö farinsockret utanpå löken.
Tillsätt rivet skal från en lime och saften från en halv lime.
Hacka pepparfrukten fint och låt gärna fröna vara kvar så det blir lite mera "sting" i salsan.
Hacka och rör i persikorna, berberrisbären, hackad koriander och yoghurten.
Smaka av med lite salt.
Servera förslagsvis till grillat, mackor och wraps.
lördag 10 maj 2008
LASAGNE MED TRATTKANTARELLER
Nu ska jag äntligen, äntligen dela med mig av lasagnereceptet. Det kom många rätter i mellan innan jag hann hit och det är ju i och för sig alltid glädjande med recept, vilket det än vara månde, men jag förstår att ni väntat otåligt ;-)
Detta är ett recept som jag "snubblade" över i en Allerstidning som strategiskt låg placerad brevid schäslongen hemma hos min dyrbara moder. En tidning och en schäslong tillsammans måste ju betyda att man ska lägga sig en stund och läsa, tycker ni inte? Det var iallafall vad jag gjorde och då hittade jag vad jag snart ska presentera för er alla.
Eftersom vi under hösten gärna travar runt i skogen med barnen i släptåg och letar trattisar var det ju mycket lämpligt att hitta en maträtt med just trattkantareller i. Man vill ju gärna hinna tömma frysen och göra lite plats innan det blir höst igen menar jag. I orginalreceptet är det torkade trattisar, men jag orkar minsann aldrig torka mina utan jag förväller och fryser dem istället och det gick bra, för att inte säga utmärkt, att använda frysta också. Precis som jag tror att det även går alldeles utmärkt att använda någon annan sorts svamp om man nu inte skulle råka ha en frys som svämmar över av den äkta varan. Svammel svammel... här kommer receptet (ursprungligen lagat av Allers redaktionschef Inger Pettersson, bara så ni vet. :-))

4 PERS
UGN 200°
NÖDVÄNDIGHETER
2 1/2 dl torkade trattkantareller eller ca. 5 dl frysta (Jag vet inte exakt hur mycket jag tog. Det var en påse... med odokumenterad mängd i. Lagom mycket kan vi väl kalla det.)
smör till stekning och formen
salt, peppar
3-4 dl matlagningsgrädde
3 dl riven lagrad ost
2 dl crème fraiche, lätt eller standard
2,5 dl kesella
ca 12 färska lasagneplattor eller 1 1/2 paket av de där med lååånga lasagneplatte"längder" i
GÖR SÅ HÄR
Sätt på ugnen.
Blötlägg svampen i ca. 15 minuter om du använder torkad, krama ur vattnet och hacka svampen grovt. Använder du fryst svamp så hoppa över blötläggningsstadiet ;-)
Hetta upp lite smör i en stekpanna och fräs svampen. Krydda med salt och peppar.
Häll på grädden och låt koka ihop något.
Rör samman osten med crème fraichen och kesellan.
Smörj en eldfast form. Börja med att breda lite av kesellablandningen i botten på formen.
Täck med ett lager av lasagneplattor. Häll på hälften av svampsåsen.
Klicka lite av kesellablandningen över.
Lägg på ett lager av lasagneplattor. Häll på resten av svampsåsen och några klickar av kesellan.
Täck med ett sista lager lasagneplattor och bred på kesellan som är kvar. Hyvla eventuellt lite smör över.
Grädda i ugnen ca. 20 minuter.
Servera med en sallad.
Detta är ett recept som jag "snubblade" över i en Allerstidning som strategiskt låg placerad brevid schäslongen hemma hos min dyrbara moder. En tidning och en schäslong tillsammans måste ju betyda att man ska lägga sig en stund och läsa, tycker ni inte? Det var iallafall vad jag gjorde och då hittade jag vad jag snart ska presentera för er alla.
Eftersom vi under hösten gärna travar runt i skogen med barnen i släptåg och letar trattisar var det ju mycket lämpligt att hitta en maträtt med just trattkantareller i. Man vill ju gärna hinna tömma frysen och göra lite plats innan det blir höst igen menar jag. I orginalreceptet är det torkade trattisar, men jag orkar minsann aldrig torka mina utan jag förväller och fryser dem istället och det gick bra, för att inte säga utmärkt, att använda frysta också. Precis som jag tror att det även går alldeles utmärkt att använda någon annan sorts svamp om man nu inte skulle råka ha en frys som svämmar över av den äkta varan. Svammel svammel... här kommer receptet (ursprungligen lagat av Allers redaktionschef Inger Pettersson, bara så ni vet. :-))

4 PERS
UGN 200°
NÖDVÄNDIGHETER
2 1/2 dl torkade trattkantareller eller ca. 5 dl frysta (Jag vet inte exakt hur mycket jag tog. Det var en påse... med odokumenterad mängd i. Lagom mycket kan vi väl kalla det.)
smör till stekning och formen
salt, peppar
3-4 dl matlagningsgrädde
3 dl riven lagrad ost
2 dl crème fraiche, lätt eller standard
2,5 dl kesella
ca 12 färska lasagneplattor eller 1 1/2 paket av de där med lååånga lasagneplatte"längder" i
GÖR SÅ HÄR
Sätt på ugnen.
Blötlägg svampen i ca. 15 minuter om du använder torkad, krama ur vattnet och hacka svampen grovt. Använder du fryst svamp så hoppa över blötläggningsstadiet ;-)
Hetta upp lite smör i en stekpanna och fräs svampen. Krydda med salt och peppar.
Häll på grädden och låt koka ihop något.
Rör samman osten med crème fraichen och kesellan.
Smörj en eldfast form. Börja med att breda lite av kesellablandningen i botten på formen.
Täck med ett lager av lasagneplattor. Häll på hälften av svampsåsen.
Klicka lite av kesellablandningen över.
Lägg på ett lager av lasagneplattor. Häll på resten av svampsåsen och några klickar av kesellan.
Täck med ett sista lager lasagneplattor och bred på kesellan som är kvar. Hyvla eventuellt lite smör över.
Grädda i ugnen ca. 20 minuter.
Servera med en sallad.
tisdag 4 september 2007
TOMAT- OCH BASILIKAPASTA MED ROSTAD VITLÖKSDRESSING
Soltorkade tomater är gott. Basilika är gott. Vitlök är gott. Och pasta är aldrig fel... så äckligt kan det knappast bli!
Receptet är hämtat från tidningen Mat & Vänner, en mycket givande insprationskälla.

Receptet är hämtat från tidningen Mat & Vänner, en mycket givande insprationskälla.

NÖDVÄNDIGHETER
250 g pasta
2 dl soltorkade tomater
ca 35 blad basilika
3 msk olivolja
salt och svartpeppar
Dressing
3 vitlöksklyftor
2 tsk olivolja
2 dl creme fraiche
1 msk flytande honung
2 msk olivolja
salt och svartpeppar
GÖR SÅ HÄR
Koka pastan. Grovhacka tomaterna och basilikan. Blanda pasta, tomater och basilika. Ringla över olivoljan och krydda med salt och peppar.
Dressing
Gnid in vitlöksklyftorna i olja. Rosta i ugnen på 225° i 15 min. Skala klyftorna och mosa dem, blanda med creme fraiche, flytande honung och olivolja. Smaka av med salt och peppar.
250 g pasta
2 dl soltorkade tomater
ca 35 blad basilika
3 msk olivolja
salt och svartpeppar
Dressing
3 vitlöksklyftor
2 tsk olivolja
2 dl creme fraiche
1 msk flytande honung
2 msk olivolja
salt och svartpeppar
GÖR SÅ HÄR
Koka pastan. Grovhacka tomaterna och basilikan. Blanda pasta, tomater och basilika. Ringla över olivoljan och krydda med salt och peppar.
Dressing
Gnid in vitlöksklyftorna i olja. Rosta i ugnen på 225° i 15 min. Skala klyftorna och mosa dem, blanda med creme fraiche, flytande honung och olivolja. Smaka av med salt och peppar.
tisdag 28 augusti 2007
LINSSOPPA
Man kan lära sig att äta det mesta, det är jag (och syster) levande bevis på. Jag har lärt mig en hel del i mina dar. För att nämna några saker i kronologisk ordning; Brödkanter (man undrar ju såhär i efterhand hur jag kunde avstå från det allra godaste på mammas hembakta bröd!), ananas (Jag vet, jag vet! Det är ju hur gott som helst. Men jag kräktes när jag åt det! Det är sant!), linser (eller det var väl snarare så att jag upptäckte att det fanns något som hette linser som man kunde äta, jag var skeptisk, provade och upptäckte att det ju var gott!) paprika (lärde jag mig äta för ca ett år sedan... mina ostsmörgåsar måste ha gråtit floder över sin egen torftighet innan detta under inträffade).
Just paprika och linser samsas om att trängas i denna soppa som är väldigt god och enormt mättande. Det är helt fantastiskt hur länge man står sig på linser! Mycket bra när man jobbar på ett jobb där lunchrasten infaller ca 11:00 (!) och man inte slutar förens 16:oo, då behöver man stå sig ett tag...

3 tsk spiskummin
1-2 msk pressad färsk citron
salt
GÖR SÅ HÄR
Dela paprikorna i halvor och rosta i ugnen i 225° tills skinnet får färg och börjar lossna. Dra av skinnet och hacka paprikorna. Hacka löken och pressa vitlöken, fräs i olja. Tillsätt linserna och den hackade paprikan och låt fräsa med i några minuter. Häll på vatten och krossade tomater. Tillsätt buljongtärningarna, tomatpuré, sambaloelek och spiskummin. Koka under lock i ca 20 min. Smaka av med salt och citronsaft.
Servera gärna med en klick creme fraiche och ett gott rostat bröd.
Just paprika och linser samsas om att trängas i denna soppa som är väldigt god och enormt mättande. Det är helt fantastiskt hur länge man står sig på linser! Mycket bra när man jobbar på ett jobb där lunchrasten infaller ca 11:00 (!) och man inte slutar förens 16:oo, då behöver man stå sig ett tag...

NÖDVÄNDIGHETER
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk olja
3 dl röda linser
4 st röda paprikor
2 grönsaksbuljongtärningar
1,3 liter vatten
370 g krossade tomater
10 msk tomatpuré
2 tsk sambaloelek
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk olja
3 dl röda linser
4 st röda paprikor
2 grönsaksbuljongtärningar
1,3 liter vatten
370 g krossade tomater
10 msk tomatpuré
2 tsk sambaloelek
1-2 msk pressad färsk citron
salt
GÖR SÅ HÄR
Dela paprikorna i halvor och rosta i ugnen i 225° tills skinnet får färg och börjar lossna. Dra av skinnet och hacka paprikorna. Hacka löken och pressa vitlöken, fräs i olja. Tillsätt linserna och den hackade paprikan och låt fräsa med i några minuter. Häll på vatten och krossade tomater. Tillsätt buljongtärningarna, tomatpuré, sambaloelek och spiskummin. Koka under lock i ca 20 min. Smaka av med salt och citronsaft.
Servera gärna med en klick creme fraiche och ett gott rostat bröd.
tisdag 21 augusti 2007
BÖNSALLAD
Oh, have mercy with us tänker ni säkert nu. Vilket recept att börja en receptblogg med.
Bönor, urk! De vill skrämma bort oss direkt.
Eller så tänker kanske någon (förhoppningsvis någon endaste en iallafall)... bönor, HURRA!
Förhållandet till bönor är väldigt olika, olika människor emellan. Det är svårt att halvgilla bönor. Nej antingen gillar man det eller så gillar man det inte.
Fast, man kan ju ogilla dem våldsamt och sedan börja gilla dem våldsamt. Men inte samtidigt. Aldrig samtidigt.
När jag var liten AVSKYDDE jag bönor av hela mitt hjärta, av hela min själ och av hela min kropp. Särskilt vita bönor. Fruktansvärda, barnplågande vita bönor. Och jag kan också berätta vad det var med bönorna som jag så hjärtinnerligt ogillade. Det var egentligen inte smaken så mycket. Det var konsistensen. Den mjöliga. Urrr... jag rös bara jag behövde tänka på vita bönor i tex. Chili con carne. Synd på annars god Chili con carne tyckte jag.
Men någonstans på vägen från liten till stor ändrade sig det där. Helt plötsligt fann jag att bönor inte alls var så dumt. Och den där mjöligt, mjuka, mjälla konsistensen, den var ju riktigt god! Hur det hände har jag inte den blekaste aning om. Kanske en liten god fe strödde lite bönstoff över mig (fast då borde jag kanske BLIVIT en böna?!) eller så övade jag helt enkelt upp mig?!
Idag tycker jag iallafall väldigt mycket om bönor. Stora, små, vita, röda, svarta... Utbudet är ju mycket mer varierat idag än i början på åttiotalet. Då var de enda bönor jag kände till vita, eller bruna. Idag finns de att köpa i alla möjliga färger och storlekar. Särskilt goda tycker jag bönor är kalla, med vinaigrett och kryddor. Det ska ni få smakprov på här. Bönsallad rätt och slätt.
Ps: Och var nu inte rädda att ni ska bli alldeles uppblåsta och pruttiga och rapa bönor i fem dagar. Kanske det kan bli liiite så. För vissa. Om man äter en hel skål själv. (KAN hända, för det är svårt att sluta för det är så gott.) Men mest beror det då på att ni är bön-ovana. Käka lite bönor nån gång varje vecka så har magen snart vant sig och blir jätteglad när ni föder den med alla goda fibrer och proteiner som bönorna innehåller. Nä, jag ljuger inte. Den blir glad. Tro mig! Den blir glad. Det är därför den kurrar och har sig. Om ni lyssnar noga så hör ni att den bara säger tack. Med sin snällaste röst.
PORTIONER
4
NÖDVÄNDIGHETER:
2 burkar konserverade bönor av valfri sort
1 stor rödlök
1 knippe persilja
1 1/2 - 2 msk balsamvinäger
5 msk olja, olivolja eller en neutral matolja
1 klyfta vitlök
salt, peppar, lite italiensk salladskrydda
GÖR SÅ HÄR:
Skölj bönorna i kallt vatten och låt dem rinna av i ett durkslag.
Finhacka eller skiva rödlöken tunt.
Hacka persiljan.
Blanda vinäger med pressad vitlök, vispa i oljan och krydda sedan efter behag.
Blanda bönor, lök och persilja i en skål.
Häll vinaigretten över och rör om.
Smaka av och krydda eventuellt mer.
Låt gärna stå och dra ett tag innan servering.
Serveras med fördel till stekt eller grillat kött av alla slag, eller som del av en buffé.
Bönor, urk! De vill skrämma bort oss direkt.
Eller så tänker kanske någon (förhoppningsvis någon endaste en iallafall)... bönor, HURRA!
Förhållandet till bönor är väldigt olika, olika människor emellan. Det är svårt att halvgilla bönor. Nej antingen gillar man det eller så gillar man det inte.
Fast, man kan ju ogilla dem våldsamt och sedan börja gilla dem våldsamt. Men inte samtidigt. Aldrig samtidigt.
När jag var liten AVSKYDDE jag bönor av hela mitt hjärta, av hela min själ och av hela min kropp. Särskilt vita bönor. Fruktansvärda, barnplågande vita bönor. Och jag kan också berätta vad det var med bönorna som jag så hjärtinnerligt ogillade. Det var egentligen inte smaken så mycket. Det var konsistensen. Den mjöliga. Urrr... jag rös bara jag behövde tänka på vita bönor i tex. Chili con carne. Synd på annars god Chili con carne tyckte jag.
Men någonstans på vägen från liten till stor ändrade sig det där. Helt plötsligt fann jag att bönor inte alls var så dumt. Och den där mjöligt, mjuka, mjälla konsistensen, den var ju riktigt god! Hur det hände har jag inte den blekaste aning om. Kanske en liten god fe strödde lite bönstoff över mig (fast då borde jag kanske BLIVIT en böna?!) eller så övade jag helt enkelt upp mig?!
Idag tycker jag iallafall väldigt mycket om bönor. Stora, små, vita, röda, svarta... Utbudet är ju mycket mer varierat idag än i början på åttiotalet. Då var de enda bönor jag kände till vita, eller bruna. Idag finns de att köpa i alla möjliga färger och storlekar. Särskilt goda tycker jag bönor är kalla, med vinaigrett och kryddor. Det ska ni få smakprov på här. Bönsallad rätt och slätt.
Ps: Och var nu inte rädda att ni ska bli alldeles uppblåsta och pruttiga och rapa bönor i fem dagar. Kanske det kan bli liiite så. För vissa. Om man äter en hel skål själv. (KAN hända, för det är svårt att sluta för det är så gott.) Men mest beror det då på att ni är bön-ovana. Käka lite bönor nån gång varje vecka så har magen snart vant sig och blir jätteglad när ni föder den med alla goda fibrer och proteiner som bönorna innehåller. Nä, jag ljuger inte. Den blir glad. Tro mig! Den blir glad. Det är därför den kurrar och har sig. Om ni lyssnar noga så hör ni att den bara säger tack. Med sin snällaste röst.
PORTIONER
4
NÖDVÄNDIGHETER:
2 burkar konserverade bönor av valfri sort
1 stor rödlök
1 knippe persilja
1 1/2 - 2 msk balsamvinäger
5 msk olja, olivolja eller en neutral matolja
1 klyfta vitlök
salt, peppar, lite italiensk salladskrydda
GÖR SÅ HÄR:
Skölj bönorna i kallt vatten och låt dem rinna av i ett durkslag.
Finhacka eller skiva rödlöken tunt.
Hacka persiljan.
Blanda vinäger med pressad vitlök, vispa i oljan och krydda sedan efter behag.
Blanda bönor, lök och persilja i en skål.
Häll vinaigretten över och rör om.
Smaka av och krydda eventuellt mer.
Låt gärna stå och dra ett tag innan servering.
Serveras med fördel till stekt eller grillat kött av alla slag, eller som del av en buffé.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






