Visar inlägg med etikett Buffé. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Buffé. Visa alla inlägg

söndag 11 augusti 2013

Mangoraja

Hur har grillsommaren varit hos er? Här har den varit utomordentlig måste jag faktiskt säga. En sådan solig och varm sommar som vi haft i år var det länge sedan vi såg sist och med härligt väder har också följt många härliga grillkvällar.

För att variera grillandet är olika såser ett perfekt tillbehör tycker jag. Det kan bli väldigt olika karaktär på en och samma köttbit beroende på vad man väljer för sås till. En av våra semesterfavoriter har i år varit Mangoraja. En sötstark sås som gjort succé på grillbuffén och vars recept delats ut till många under sommarens gång. Passar ypperligt till kyckling men också till en god köttbit.




































NÖDVÄNDIGHETER
2 dl majonnäs
1 dl mango chutney (mediumstark)
1/4-1/2 dl spad från konserverad ananas
1 vitlöksklyfta
1 tsk flytande honung
10 droppar hot pepper sauce (Santa Maria, finns vid texmexsortimentet)
1 1/2 tsk curry
svartpeppar
salt

GÖR SÅ HÄR
Blanda majonnäs och mango chutney i en skål.
Späd med ananasspad till önskad konsistens.
Tillsätt pressad vitlök, curry, honung och några drag på svartpepparkvarnen och blanda ihop.
Smaka sedan av med salt och hot pepper sauce till önskad sälta och styrka.
Hot pepper saucen går även att byta ut mot Sambal oelek. Prova dig i så fall fram till lagom styrka.
Låt stå och dra en stund innan servering, gärna någon timma så att smakerna får sätta sig.

söndag 24 mars 2013

Frittata med sparris och skinka

Snabbt och lätt är det att slänga ihop denna frittatan till lunchen, brunchen, buffén eller kanske efter träningen. Dessutom är den både LCHFvänlig, gluten- och laktosfri (om man använder vällagrad ost) och kan lätt göras vegetarisk. Borde passa de flesta helt enkelt!
  



















4 PORT

UGN 175°

NÖDVÄNDIGHETER
200 g fryst grön sparris
130 g rökt skinka
130 g riven smakrik ost
6 ägg
1 msk majonäs
1 tsk dijonsenap
2 msk hackad basilika
salt
svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Förväll den frysta sparrisen som hastigast i lättsaltat vatten, det ska bara koka upp. Strimmla skinkan. Lägg sparris, skinka och riven ost i den ordningen i en smord form. Vispa samman ägg, majonäs, dijonsenap och basilika och häll detta över sparrisen, skinkan och osten. Smaka av med salt och peppar. Tänk på att både skinkan och osten ger sälta!
Grädda i ugnen i ca 30 minuter. Klart!

måndag 18 mars 2013

Äpple- och spetskålsallad

En väldigt god sallad är det här och lätt att slänga ihop. Man kan variera mängden pepparrot efter tycke och smak. Jag tar mycket för jag älskar när det blir lite "riv" i det hela. Golden deliciousäpplet ger lite söttma åt det hela. Vill man ha det lite syrligare kan man välja ett granny smithäpple.


























NÖDVÄNDIGHETER
300 g spetskål
1 grönt äpple (jag använde golden delicious)
1-2 msk riven pepparrot på tub
1 dl turkisk yoghurt
1-2 msk majonäs
vitvinsvinäger
salt
svartpeppar

GÖR SÅ HÄR

Strimla spetskålen fint. Skala äpplet och riv det grovt. Blanda kål och äpple med pepparrot, yoghurt och majonäs. Smaka av med en skvätt vitvinsvinäger, salt och svartpeppar.

söndag 28 oktober 2012

Crème Brûlée


 

















6-8 PORT

UGN VARMLUFT 95°

NÖDVÄNDIGHETER

5 dl vispgrädde
1 dl mjölk
5 äggulor
1 dl strösocker
1 vaniljstång

GÖR SÅ HÄR

Vispa samman grädde, mjölk och äggulor. Kärna ur vaniljstången och rör ut fröna i lite av strösockret. Vispa ner socker och vanilj i gräddblandningen.
Häll upp i små ugnsformar och grädda mitt i ugn i ca 2,5 timmar tills smeten stannat.
Låt svalna i rumstemperatur och gärna vila över natten i kylskåp.
Vid servering strö över lite malen kardemumma, hemmavaniljsocker, och råsocker och bränn av med gasolbrännare.
Servera med färska bär eller äppel- och plommonkompott.

söndag 29 juli 2012

Spenatsallad med päron och brieost


Sommarfräsch sallad som passar utmärkt till grillat. Riktigt mumsig!






















4-6 port


NÖDVÄNDIGHETER
ca 70 g färsk babyspenat
200-250 g brieost
2 päron
1/2 dl solroskärnor
dressing eller citronolivolja

GÖR SÅ HÄR
Rosta solroskärnorna i torr stekpanna tills de fått lite färg och låt svalna.
Lägg upp den sköljda och väl avrunna spenaten på ett fat.
Kärna ur päronen, dela dem och skär dem i tunna skivor.
Skär upp brieosten i mindre bitar och strö den och päronskivorna över spenaten.
Strössla över solroskärnorna.
Ringla till sist över lite god vinaigrettedressing eller bara lite citronolivolja och en liten
nypa salt och grovmalen svartpeppar. Gott vilket som.

lördag 28 juli 2012

Krämig sallad med kronärtskocka, haricots verts och soltorkad tomat


Denna krämiga sallad testade vi till grillen i veckan. Enkel, jättegod, matig, mättande och lite annorlunda... Vad mer kan man begära?!






















6 PORT.


NÖDVÄNDIGHETER
1 burk konserverade kronärtskockshjärtan ca. 400 g
250 g haricot verts
1 silverlök eller två mindre knipplökar
1 vitlöksklyfta
2 dl smetana eller fet creme fraiche
drygt 2 msk crème av soltorkade tomater
salt, svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Häll av kronärtskockorna och låt dem rinna av, dela dem i mindre bitar.
Koka haricots vertsen precis mjuka i saltat vatten. Häll av dem och spola dem med
kallt vatten tills de svalnat. Låt rinna av. Skala och hacka lök och vitlök fint.
Rör ihop smetana med tomatcrèmen. Blanda i kronärtskocka, haricots verts, lök och vitlök.
Salta och peppra efter behag. Gott till t.ex. grillbuffén.

söndag 22 juli 2012

BONDSALLAD

Med inspiration från ICAs underbara Buffé-tidning blev lunchen idag en bondsallad. Mycket trevligt nu när det är sommar och grönsakerna är som godast!

 

















CA 4 PORT

NÖDVÄNDIGHETER
SALLAD
2 paket bacon
4 skivor lantbröd
4 ägg
250 g vaxbönor
2 gula tomater
2 röda tomater
1 liten rödlök
50 g blandad sommarsallad
1 näve färska basilikablad
DRESSING
3/4 dl olivolja
2 tsk dijonsenap
1 liten finriven vitlöksklyfta
1/2 pressad citron
1 tsk vit balsamvinäger
1/2-1 tsk flytande honung
vitpeppar
salt


GÖR SÅ HÄR
Knaperstek baconen, låt dem svalna något och bryt dem i lagom stora bitar. Skär brödet i bitar och rosta dem i stekpannan i lite av baconfettet. Koka och klyfta äggen. Koka vaxbönorna några minuter i saltat vatten, häll av dem och låt en klick smör smälta med bönorna, dela dem sedan på hälften. Klyfta tomaterna, skiva rödlöken, riv basilkan och salladen grovt. Blanda allt i en stor skål.
Blanda alla igredienser till dressingen och rör eller skaka den väl. Smaka av med salt och peppar.
Servera bondsalladen tillsammans med dressingen.


söndag 17 juni 2012

ROSTAD BLOMKÅLSSALLAD

 


















UGN 225°


NÖDVÄNDIGHETER
Ett blomkålshuvud
1 dl mandelspån
1 näve basilika
2 tsk dijonsenap
4-5 tsk citronolja
En nypa flingsalt

GÖR SÅ HÄR
Dela blomkålen i små buketter och rosta dem gyllene i ugnen på en oljad plåt. Torrosta mandelspånen i en stekpanna. Hacka basilikan. Låt blomkålen och mandeln svalna av något och blanda sedan dessa och basilikan i en skål.
Rör ihop dijonsenap och olja och ringla detta över salladen. Strö eventuellt över en nypa flingsalt.

tisdag 24 april 2012

VÅRPAJ MED SPARRIS, SPENAT OCH RICOTTA

 





















 


UGN 225° OCH 200°


CA 8-10 PORT


NÖDVÄNDIGHETER
PAJDEG
5 dl vetemjöl
2,5 dl grahamsmjöl
300 g smör
5 msk iskallt vatten


FYLLNING
600 g fryst hackad spenat, tinad
500 g ricottaost
400 g rökt sidfläsk
1-2 dl hackad persilja
3 dl riven lagrad ost
3 vitlöksklyftor
1 citron, saften
1 msk dijonsenap
2 knippen färsk grön sparris
6 ägg
nymald svartpeppar
salt.


















GÖR SÅ HÄR
Börja med pajdegen. Blanda ihop mjölet med det rumstempererade smöret tills det blir en grynig massa. Jag brukar använda händerna då jag tycker att det är lättast. Tillsätt vattnet och arbeta samman till en deg. Tryck ut degen i en långpanna och nagga den med en gaffel. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen tills det blir gyllene, ca 10 minuter. När pajskalet är färdiggräddad sänker du ugnstemperaturen till 200°

Skär bort svålen på sidfläsket. Skär sidfläsket i tärningar och stek dem i sitt eget fett i en stekpanna tills de fått lite färg. Hacka vitlöken och fräs denna i fettet som blev över från fläsket, tillsätt spenaten och fräs några minuter. Blanda spenatröran med ricottaosten, persiljan, hälften av den rivna osten och citronsaften i en bunke. Smaka av med salt och peppar.
Skölj och ansa sparrisen. Skär bort de träiga delarna och dela varje sparris på mitten.
Bred spenat- och ostblandningen jämt i det förgräddade pajskalet. Strö över det stekta sidfläsket och lägg på sparrisen. Knäck till sist sex ägg över pajen och salta och peppra.
Grädda pajen mitt i ugnen i ca 25 minuter.

söndag 15 april 2012

BROCCOLIGRATÄNG DELUXE


Receptet till den här gudomligt goda broccoligratängen hittade jag i går på Hannah Graaf Karyds blogg och jag som verkligen ÄÄÄÄLSKAR broccoligratäng kände med en gång att detta var en deluxevariant som helt säkert skulle falla mig på läppen.

Och mycket riktigt, detta är nog den godaste broccoligratäng jag ätit. Sjuttioelva plus i kanten för den.
Ända sedan igår då jag fixade matlådan har jag längtat tills i morgon då jag får äta resterna till lunch på jobbet. Naturligtvis måste jag också dela med mig av receptet till omvärlden. Må ingen broccoliälskare missa denna läckerbit. :-)





























NÖDVÄNDIGHETER
400 g broccoli
2 ägg
2 dl grädde
100 g philadelphiaost
100 g keso
150 g fetaost
peppar
oregano eller basilika (jag använde Österlensk kryddblandning som består av kyndel, timjan, salvia och rosmarin)
1 dl riven smakrik ost (jag valde Västerbottenost)

GÖR SÅ HÄR
Sätt på ugnen på 200°.
Smörj en ugnsfast form.
Lägg broccolin i botten i ett jämt lager. (Använder du färsk broccoli måste den förvällas i ca. 5-10 min innan. Använder du fryst broccoli räcker det att skölja den under varmt vatten eller ta fram och tina den innan.)

Vispa ihop grädde och ägg, blanda i philadelphia, keso och smulad fetaost och krydda efter behag.
Häll blandningen över broccolin och strö den rivna osten över.

Grädda i 200° ca 20 minuter.
Klart!


måndag 22 augusti 2011

ASIATISK KYCKLINGSALLAD Á LA VICKI

Hör och häpna! Smalt OCH gott! Min fina kombo Vicki har introducerat mig för denna sallad som är överraskande god i all sin anspråkslöshet. Cred till henne och ännu ett fenomenalt recept till folket!



























3-4 PORT

NÖDVÄNDIGHETER

SALLAD
2 kokta kycklingfiléer
1 färsk gurka
2 tsk salt
2 burkar böngroddar á 280g

DRESSING

1 1/2 msk japansk soja
4 msk rapsolja
2 tsk vinäger
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 tsk sesamolja

GÖR SÅ HÄR
Finfördela den kokta kycklingen. Riv gurkan grovt på rivjärn. Salta gurkstrimlorna och låt stå en stund, krama sedan ur överflödig vätska. Spola böngroddarna i kallt vatten och låt dem rinna av väl. Blanda grönsakerna med kycklingen. Rör ihop dressingen och servera denna till salladen.

onsdag 16 mars 2011

BRÖDMUFFINS



UGN 175°
CA 10 ST


NÖDVÄNDIGHETER
1 1/2 dl grovt dinkelmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn
1 dl solroskärnor
1/2 dl hela linfrön
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 dl naturell yoghurt
2 dl mjölk
1 msk honung
1 dl rivet äpple
1/2 dl riven morot

GÖR SÅHÄR
Rör ihop de torra ingredienserna i en bunke.
Tillsätt yoghurt, mjölk, honung, äpple och morot.
Klicka ut i smorda muffinformar.
Grädda på 175 grader i ca 25-30 min

lördag 12 mars 2011

KNAPRIGA KNÄCKEBRÖD

Här kommer ett recept på helt makalösa knäckebröd! Fabulöst goda och tokenkla att slänga ihop. Knäckebröd är ju annars ett vackert litet halvdags projekt med värkande rygg och rökdimma i hela köket som resultat ( för jag lyckas alltid bränna minst två plåtar...). Sen är det klart att de kakorna man inte bränner blir o så goda, men man orkar inte med mycket mer den dagen.
Hur som haver, det jag försöker att säga är att detta är ett enkelt och snabbt recept på knäckebröd!!! (Nu bör alla knäckebrödsbakälskare jubla av lycka).
Jag har fått receptet av Saras söta mamma, men har som vanligt ändrat om lite. Dock inte i ingredienslistan denna gång. Jag har bara justerat lite i proportionerna lite grann så jag tycker att det blir fint för ett bakplåtspapper.
Värt att nämna är att man får passa lite på de små liven när de väl är i ugnen. I alla fall om man har en oberäknelig ugn som jag, bara ett litet tips!
Så här kommer det, det lovordade knäckebröds receptet. Håll till godo!



UGN 150°

NÖDVÄNDIGHETER
3 dl dinkelmjöl fullkorn
1 1/2 dl sesamfrön
3/4 dl linfön
1 1/2 dl solrosfrön
1/2 dl raps- eller solrosolja
1-2 krm salt
3 dl kokt varmt vatten

GÖR SÅ HÄR

Rör om och bred/tryck ut den lösa degen på ett bakplåtspapper.
Nagga och skåra rutor. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40-50 min.

söndag 9 januari 2011

Drömsill

Detta blir en STOR sats av den absolut godaste sillen man kan göra. Hela familjens (och den utökade familjens) förstahandsval till jul, påsk och alla andra tillfällen då man kan tänkas äta sill. Typ året om alltså... :-) Anledningen till den stora satsen är att det tar slut alldeles för fort annars. Är man ett mindre hushåll eller inte äter så mycket sill kan man naturligtvis halvera eller göra 1/3 av satsen eller så. Men varning, får man bara smak på den går det åt fortare än man kan tro...



NÖDVÄNDIGHETER
2 små rödlökar
2 vitlöksklyftor
2 1/2 dl crème fraiche
2 dl majonnäs
2 burkar mixcaviar à 80 g styck
3 fp 5minuterssill à 420 g styck
1 knippa dill
Svartpeppar och ev. salt

GÖR SÅ HÄR
Rör ihop crème fraiche och majonnäs i en bunke.
Finhacka rödlöken och tillsätt den tillsammans med pressade eller finhackade vitlöksklyftor. Rör om.
Skär den avrunna sillen i lagom stora bitar och rör ner den tillsammans med caviaren.
Till sist tillsätt finhackad dill, blanda om och smaka av med peppar och eventuellt lite salt.
Häll upp på fin burk och förvara i kylskåp.
Låt gärna sillen stå och "dra" en eller ett par dagar innan servering så smakerna hinner blanda sig.

torsdag 30 september 2010

BLÅBÄR OCH GRANATSMOOTHIE


2 PORT

NÖDVÄNDIGHETER
1 1/2 banan
100 g blåbär
1/2 granatäpple
saft från 1/2 lime
ca 3-4 dl mjölk
en skvätt flädersaft om man önskar
en klick keso som topping

GÖR SÅHÄR
Mixa ihop banan, blåbär, granatäpple, limesaft, mjölk och flädersaft med stavmixer.
Häll upp i två höga glas och toppa med keso eller kanske lite hemmagjord musli!
Mycket trevlig start på dagen!

söndag 15 mars 2009

PERSIKOSALSA


INGREDIENSER
4 konserverade persikohalvor
1 rödlök
1 msk farinsocker
rivet skal från 1 lime
saft från en 1/2 lime
1 pepparfrukt (gärna en ganska stark)
1/2 dl torkade berberrisbär
1-2 msk hackad färsk koriander
2 dl turkiskyoghurt
1 nypa salt

GÖR SÅ HÄR
Finhacka löken och lägg i en bunke.
Strö farinsockret utanpå löken.
Tillsätt rivet skal från en lime och saften från en halv lime.
Hacka pepparfrukten fint och låt gärna fröna vara kvar så det blir lite mera "sting" i salsan.
Hacka och rör i persikorna, berberrisbären, hackad koriander och yoghurten.
Smaka av med lite salt.

Servera förslagsvis till grillat, mackor och wraps.

söndag 2 mars 2008

LAXRÖRA

Solig söndag och allt så måste man ju bara lyxa till frukosten lite. Jag hade sådan tur idag att jag hade både philadelphiaost och kallrökt lax i kylen. Det blev mums på mackan, och såhär enkelt fixade jag det...




NÖDVÄNDIGHETER
200 g skivad kallrökt lax
200 g philadelphiaost naturell
lite hackad gräslök
salt, peppar

GÖR SÅ HÄR
Skär laxen i småbitar.
Blanda i en skål med philadelphiaosten och gräslöken.
Smaksätt med en nypa salt och några drag med svartpepparkvarnen.
Voilá! Klart!
Ätes med fördel i en bagel, men jag hade det på knäckebröd imorse och det var riktigt smaskens det också minsann (och kanske en aning nyttigare...)

söndag 30 september 2007

BALSAMICOKYCKLING MED BASILIKASÅS


UGN
250°

NÖDVÄNDIGHETER; BALSAMICOKYCKLING
4 kycklingfiléer
salt
svartpeppar
honung
olivolja

3 msk balsamvinäger
3 msk olivolja
ca 10 soltorkade tomater
ca 30 basilikablad

GÖR SÅ HÄR
Lägg kycklingfiléerna i en oljad ugnsfast form. Salta, peppra och ringla över lite honung på båda sidor. Stek filéerna i ugnen i 250° tills köttsaften är klar när du sticker i dem. Låt kycklingen svalna, skär den i skivor och lägg upp på ett fat.
Hacka tomaterna och basilikan och strö över kycklingen. Blanda olivolja och balsamvinäger och häll över kycklingen, tomaterna och basilikan. Låt stå någon timma innan servering.

NÖDVÄNDIGHETER; BASILIKASÅS
2 äggulor
1 msk dijonsenap
50 blad basilika
2 msk honung
2 msk vitvinsvinäger
4 dl solrosolja
4 msk vitt vin
4 msk creme fraiche
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Mixa äggula, dijonsenap, basilika, honung och vitvinsvinäger med stavmixer. Tillsätt solrosolja och vitt vin, mixa. Tillsätt till sisst creme fraiche, salt, peppar och mixa.

Servera det hela med ugnsrostad potatis.

tisdag 21 augusti 2007

BÖNSALLAD

Oh, have mercy with us tänker ni säkert nu. Vilket recept att börja en receptblogg med.
Bönor, urk! De vill skrämma bort oss direkt.
Eller så tänker kanske någon (förhoppningsvis någon endaste en iallafall)... bönor, HURRA!

Förhållandet till bönor är väldigt olika, olika människor emellan. Det är svårt att halvgilla bönor. Nej antingen gillar man det eller så gillar man det inte.
Fast, man kan ju ogilla dem våldsamt och sedan börja gilla dem våldsamt. Men inte samtidigt. Aldrig samtidigt.

När jag var liten AVSKYDDE jag bönor av hela mitt hjärta, av hela min själ och av hela min kropp. Särskilt vita bönor. Fruktansvärda, barnplågande vita bönor. Och jag kan också berätta vad det var med bönorna som jag så hjärtinnerligt ogillade. Det var egentligen inte smaken så mycket. Det var konsistensen. Den mjöliga. Urrr... jag rös bara jag behövde tänka på vita bönor i tex. Chili con carne. Synd på annars god Chili con carne tyckte jag.

Men någonstans på vägen från liten till stor ändrade sig det där. Helt plötsligt fann jag att bönor inte alls var så dumt. Och den där mjöligt, mjuka, mjälla konsistensen, den var ju riktigt god! Hur det hände har jag inte den blekaste aning om. Kanske en liten god fe strödde lite bönstoff över mig (fast då borde jag kanske BLIVIT en böna?!) eller så övade jag helt enkelt upp mig?!

Idag tycker jag iallafall väldigt mycket om bönor. Stora, små, vita, röda, svarta... Utbudet är ju mycket mer varierat idag än i början på åttiotalet. Då var de enda bönor jag kände till vita, eller bruna. Idag finns de att köpa i alla möjliga färger och storlekar. Särskilt goda tycker jag bönor är kalla, med vinaigrett och kryddor. Det ska ni få smakprov på här. Bönsallad rätt och slätt.

Ps: Och var nu inte rädda att ni ska bli alldeles uppblåsta och pruttiga och rapa bönor i fem dagar. Kanske det kan bli liiite så. För vissa. Om man äter en hel skål själv. (KAN hända, för det är svårt att sluta för det är så gott.) Men mest beror det då på att ni är bön-ovana. Käka lite bönor nån gång varje vecka så har magen snart vant sig och blir jätteglad när ni föder den med alla goda fibrer och proteiner som bönorna innehåller. Nä, jag ljuger inte. Den blir glad. Tro mig! Den blir glad. Det är därför den kurrar och har sig. Om ni lyssnar noga så hör ni att den bara säger tack. Med sin snällaste röst.



PORTIONER
4

NÖDVÄNDIGHETER:
2 burkar konserverade bönor av valfri sort
1 stor rödlök
1 knippe persilja
1 1/2 - 2 msk balsamvinäger
5 msk olja, olivolja eller en neutral matolja
1 klyfta vitlök
salt, peppar, lite italiensk salladskrydda

GÖR SÅ HÄR:
Skölj bönorna i kallt vatten och låt dem rinna av i ett durkslag.
Finhacka eller skiva rödlöken tunt.
Hacka persiljan.
Blanda vinäger med pressad vitlök, vispa i oljan och krydda sedan efter behag.
Blanda bönor, lök och persilja i en skål.
Häll vinaigretten över och rör om.
Smaka av och krydda eventuellt mer.
Låt gärna stå och dra ett tag innan servering.

Serveras med fördel till stekt eller grillat kött av alla slag, eller som del av en buffé.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...