Well, det här får bli ett inlägg utan bild, då bilden som knäppts av med mobilen i ett hetsigt ögonblick av "men nu har jag ju glömt att fotografera eländet" också blev därefter i kvalitet. Hade ni fått se den (nästan tom, kladdig skål i solglis) så hade ni inte velat prova den här goda hamburgerdressingen och det mina vänner vore ju förfärligt synd tycker jag. Föreställ er istället den nylagad och god i en trevlig skål eller tillbringare som ännu inte sett röken av några kladdiga fingrar eller dressingspill så blir det mycket bättre.
NÖDÄNDIGHETER
2 äggulor
knappt 1 msk dijonsenap
3 dl rapsolja
1 tsk tomatpuré
1 tsk vitvinsvinäger
2 tsk chilisås
1 tsk ketchup
1/2 tsk senap (vanlig slotts)
5 msk bostongurka
peppar, salt
GÖR SÅ HÄR
Se först och främst till att alla dina ingredienser till dressingen har ungefär samma temperatur. Det gör chansen att lyckas med detta experiment lite större. Blanda sedan ihop äggulor, dijonsenap, tomatpuré, vinäger, chilisås, ketchup och vanlig senap i en hög, ganska smal bunke. Vispa i oljan (för hand eller med elvisp - elvisp är klart lättare) i en tunn stråle. Dressingen tjocknar efter ett litet tag och kan mot slutet nästan kännas för tjock men vispa i all olja ändå. Tjockleken justerar vi mot slutet.
Blanda i bostongurka och smaka av med salt och peppar. Späd till sist med vatten till önskad konsistens.
Den här hamburgerdressingen blir inte lika söt som köpt dressing eftersom jag gillar den sådan.
Om du skulle vilja ha den sötare, tillsätt då bara lite mer ketchup så ordnar det sig direkt.
Visar inlägg med etikett Laktosfritt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Laktosfritt. Visa alla inlägg
onsdag 11 september 2013
söndag 11 augusti 2013
Mangoraja
Hur har grillsommaren varit hos er? Här har den varit utomordentlig måste jag faktiskt säga. En sådan solig och varm sommar som vi haft i år var det länge sedan vi såg sist och med härligt väder har också följt många härliga grillkvällar.
För att variera grillandet är olika såser ett perfekt tillbehör tycker jag. Det kan bli väldigt olika karaktär på en och samma köttbit beroende på vad man väljer för sås till. En av våra semesterfavoriter har i år varit Mangoraja. En sötstark sås som gjort succé på grillbuffén och vars recept delats ut till många under sommarens gång. Passar ypperligt till kyckling men också till en god köttbit.
NÖDVÄNDIGHETER
2 dl majonnäs
1 dl mango chutney (mediumstark)
1/4-1/2 dl spad från konserverad ananas
1 vitlöksklyfta
1 tsk flytande honung
10 droppar hot pepper sauce (Santa Maria, finns vid texmexsortimentet)
1 1/2 tsk curry
svartpeppar
salt
GÖR SÅ HÄR
Blanda majonnäs och mango chutney i en skål.
Späd med ananasspad till önskad konsistens.
Tillsätt pressad vitlök, curry, honung och några drag på svartpepparkvarnen och blanda ihop.
Smaka sedan av med salt och hot pepper sauce till önskad sälta och styrka.
Hot pepper saucen går även att byta ut mot Sambal oelek. Prova dig i så fall fram till lagom styrka.
Låt stå och dra en stund innan servering, gärna någon timma så att smakerna får sätta sig.
För att variera grillandet är olika såser ett perfekt tillbehör tycker jag. Det kan bli väldigt olika karaktär på en och samma köttbit beroende på vad man väljer för sås till. En av våra semesterfavoriter har i år varit Mangoraja. En sötstark sås som gjort succé på grillbuffén och vars recept delats ut till många under sommarens gång. Passar ypperligt till kyckling men också till en god köttbit.
NÖDVÄNDIGHETER
2 dl majonnäs
1 dl mango chutney (mediumstark)
1/4-1/2 dl spad från konserverad ananas
1 vitlöksklyfta
1 tsk flytande honung
10 droppar hot pepper sauce (Santa Maria, finns vid texmexsortimentet)
1 1/2 tsk curry
svartpeppar
salt
GÖR SÅ HÄR
Blanda majonnäs och mango chutney i en skål.
Späd med ananasspad till önskad konsistens.
Tillsätt pressad vitlök, curry, honung och några drag på svartpepparkvarnen och blanda ihop.
Smaka sedan av med salt och hot pepper sauce till önskad sälta och styrka.
Hot pepper saucen går även att byta ut mot Sambal oelek. Prova dig i så fall fram till lagom styrka.
Låt stå och dra en stund innan servering, gärna någon timma så att smakerna får sätta sig.
söndag 24 mars 2013
Frittata med sparris och skinka
4 PORT
UGN 175°
NÖDVÄNDIGHETER
200 g fryst grön sparris
130 g rökt skinka
130 g riven smakrik ost
6 ägg
1 msk majonäs
1 tsk dijonsenap
2 msk hackad basilika
salt
svartpeppar
GÖR SÅ HÄR
Förväll den frysta sparrisen som hastigast i lättsaltat vatten, det ska bara koka upp. Strimmla skinkan. Lägg sparris, skinka och riven ost i den ordningen i en smord form. Vispa samman ägg, majonäs, dijonsenap och basilika och häll detta över sparrisen, skinkan och osten. Smaka av med salt och peppar. Tänk på att både skinkan och osten ger sälta!
Grädda i ugnen i ca 30 minuter. Klart!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

