Visar inlägg med etikett Pizza. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pizza. Visa alla inlägg
söndag 13 maj 2012
PIZZA LCHF/GLUTENFRI
I fredags blev det sedvanlig fredagspizza. Eller sedvanlig och sedvanlig. Vi kör ju fredagstacos också, och fredagspasta och fredagshamburgare... men emellanåt blir det alltså fredagspizza.
Maken gjorde en kanondeg som blev perfekta pizzabottnar, men jag testade också något nytt, pizzabotten utan mjöl. Ett recept som jag hittade hos Åse på 56 kilo och som jag bara var tvungen att testa.
Helt ok smak lyder min dom. Det smakar ju inte samma som pizzabotten gjord på vetemjöl men var ändå god och ett bra alternativ om man vill eller behöver undvika mjöl. Tänk bara på att försöka få den så tunn som det bara gå så den blir lite "knaprig". Då är den allra godast tycker jag.
1 PLÅT
225°
NÖDVÄNDIGHETER
5 dl mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 1/2 dl vatten
1 ägg
2 dl riven ost
GÖR SÅ HÄR
Blanda alla ingredienser och låt svälla ca. 10 minuter.
Smeta ut degen på bakpappersklädd plåt. Jag tycker det gick lättast när jag vätte
händerna med vatten, då fastnade inte degen på fingrarna så väldigt.
Grädda i 225° ca. 10 minuter tag sedan ut den och lägg på valfri fyllning och baka
färdigt i ugn tills osten smält och pizzan fått fin färg.
söndag 26 oktober 2008
GODASTE PIZZADEGEN OCH GODASTE PIZZAFYLLNINGEN
I say, vill ni ha riktigt god hemlagad pizza, se då till att skaffa er ett riktigt bra recept på pizzadeg, (vilket jag nu lämpligt kommer att erbjuda, alldeles ödmjukast, om bara en sekund.) Efter det bör ni skaffa er en make som är ett levande pizzadegskavlande underverk. Jag har en och jag säger er, det är en MYCKET praktisk detalj i detta sammanhang. Tyvärr (för er) är dyrgripen inte till utlåning. Med den popularitetsgrad pizzan fått i detta hus sedan maken tog över kavlandet behöver jag honom för mig själv. I´m so sorry!
Nåväl pizzadegsreceptet lånar jag iallafall gärna ut och gärna förslaget på världens godaste pizzafyllning också. Håll tillgodo och fram med kavlarna nu, om ni inte är riktiga proffs som snurrar degen på pekfingret vill säga. Riktigt så avancerade har vi dock inte blivit här ännu. Kavel och ett mjölat bord får duga bra ett tag till :-)
TILL EN LITE TJOCKARE ELLER TVÅ TUNNA UGNSPLÅTAR MED PIZZA
250° CA. 10 MIN
NÖDVÄNDIGHETER
lite drygt 2 dl vatten
25 g jäst
1/2 tsk salt
2 msk olja
ca. 5 dl vetemjöl
GÖR SÅ HÄR
Smula ner jästen i en bunke.
Ljumma vattnet till 37°, häll över jästen och rör tills jästen lösts upp.
Häll i salt och olja och arbeta in mjöl i degen tills den blir smidig.
Jäs under bakduk i ca. en timma.
Dela degen i två bitar om du vill ha en tunnare pizza eller behåll den som den är i en bit.
Tillsätt eventuellt mer mjöl om det behövs och kavla sedan ut degen på mjölat bord till en bakplåts storlek.
Flytta över degen till en plåt, lägg på önskad fyllning och grädda sedan i 250° ca 10 minuter.
FAVORITFYLLNING
I vår familj har vi två favoritfyllningar. De är båda väldigt simpla, men goda, och kommer här.
Min och pizzabagarens, förlåt makens, favorit lyder som följer:
Ett tunt lager tomatsås
Pesto
Mozzarellaost i skivor
Riven pizzaost
Barnens godbit är förstås också en kulinarisk läckerhet som inte får missas och lyder sisåhär:
Ett tunt lager tomatsås
Strimlad skinka
Riven pizzaost
Ananas i skivor
Try it on, lycka till och smaklig spis. Ni kan säkert komma på hundratals egna fyllningar att pröva själva också och det är ju det som gör pizza till en så genial maträtt. Den är totalt anpassningsbar till individen som ska äta den.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

