Visar inlägg med etikett Mackor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mackor. Visa alla inlägg

söndag 1 juli 2012

DINKEL-OCH VALNÖTSSCONES

Lördag morgon och total torka i skåpen här hemma med avseende på frukostmat. Det fick bli scones. Helt enkelt för att det var den snabbaste lösningen på problemet jag kunde komma på. Jag brukar göra mina scones i bullform istället för den klassiska kakformen. Det ser, enligt mig, trevligare ut och man kan dela bullarna på mitten, vilket faller mig i smaken. Dessa scones med siktat dinkelmjöl och valnötter smakar förträffligt!
























6 ST STORA BULLAR


UGN 200°


NÖDVÄNDIGHETER
4 dl dinkelmjöl
1 dl hackade valnötskärnor
3/4 msk bakpulver
1/4 tsk salt, lite drygt
1 nypa socker
50 g smör
2 dl turkisk yoghurt
1 msk mannagryn


GÖR SÅ HÄR
Ta fram smöret ur kylen så det blir rumstempererat. Blanda alla de torra ingredienserna utom mannagrynen. Tärna i smöret och jobba ihop till en grynig massa. Tillsätt yoghurten och arbeta ihop till en deg. Forma till sex stycken "runda" bullar. Lägg dessa på en bakplåtspappersklädd plåt och strö lite mannagryn på toppen av varje bulle. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter

lördag 28 januari 2012

SIMPEL SMÖRGÅSTÅRTA


Den här smörgåstårtan är verkligen hur simpel som helst att slänga ihop, och hur god som helst också.
Den är en ständigt återkommande favorit på familjens kalas och sammankomster och den brukar gå åt som smör i solsken så gör inte för lite vad du gör...

När jag var liten gjordes oftast en lite mer budgetvariant utan räkor och crabsticks i fyllningen och med enbart sallad, gurka, tomat och kokt ägg som garnering. Jättegott det också men med åren har den lyxats till lite. Fast den kan fortfarande se lite olika ut från gång till gång beroende på tillfälle och kylskåpets innehållsstatus.





















NÖDVÄNDIGHETER
6 halvor hönökaka

FYLLNING
1 burk creme fraiche
3 dl vispgrädde
ca 1 dl kaviar på tub
finhackad purjolök, mängd efter tycke och smak
ca 150 g crabsticks
ca 500 g skalade räkor
ev. salt och peppar

GARNERING
Vad du gillar och vill ha på :-)
Det blir alltid lite olika hos oss. Denna gång hade jag...

finhackad isbergssallad
coctailtomater
kallrökt lax
räkor
kokt ägg
rom
citronhalvor
dill

GÖR SÅ HÄR
Vispa grädden hårt och vispa sedan i creme fraiche tills det blir ganska hårt. Smaksätt med kaviar, finhackad purjolök och eventuellt lite salt och peppar.
Lägg två hönökakor mot varandra på ett fat. Bred på 1/3 av kaviarkrämen. Finhacka crabstickspinnarna och strö dem över krämen.
Lägg på två nya hönökakehalvor men vrid dem så att inte skarvarna kommer åt samma håll som lagret under. täck med ytterligare 1/3 av krämen. Grovhacka räkorna och strö ut dem överst på lagret.
Lägg på de två sista hönökakehalvorna och bred på resterande kräm.

Vill du nu att smörgåstårtan ska bli godare än godast så plasta in den och låt den stå och dra sig till nästa dag då du garnerar den efter tycke och smak innan du serverar den. Den går naturligtvis bra att garnera och äta direkt också men låter man den stå över natten blir den saftigare och godare. Gör som du vill! :-)

lördag 6 juni 2009

KYCKLINGWRAP MED FETAOSTCRÈME

Här kommer nu ett mycket oexakt men gott recept, eller man kanske hellre ska kalla det beskrivning, på goda wraps med kyckling, fetaostcréme och annat mumsigt. Easypeasy och praktiskt till utflykten i sommar eller bara som ett litet snack i kvällssolen på altanen kanske?!


NÖDVÄNDIGHETER
mjuka tortillabröd
stekt kycklingfilé eller färdiggrillad kyckling
fetaost
creme fraiche
salt, peppar
ruccola
salladslök
grillad, inlagd paprika (eller kanske ännu hellre egengrillad?!)

GÖR SÅ HÄR
Krydda kycklingfilé på valfritt sätt och stek, skär sedan i lagom bitar. Eller dela en färdiggrillad kyckling, också detta i lagom stora bitar. Förvirrad? Nej var inte det. Kycklingfilé är ett billigare (och godare tycker jag) alternativ, men färdiggrillad kyckling är absolut det snabbaste. Välj det som passar dig bäst för stunden.

Fetaostcrémen gör du genom att mosa sönder lagom mängd (till det antal wraps du vill göra) god fetaost, vilken du sedan blandar med lagom mängd creme fraiche till en lagom geggig röra. Krydda sedan med lagom av salt (behövs nog bara liite eller inget alls) och lagom av grovmalen svartpeppar och du har en, inte lagom utan mycket god créme att breda på dina wraps.

Nu monterar du wrapsen genom att breda fetaostcréme på tortillabrödet, lägg på valfri mängd av kycklingbitar, ruccolasalad, strimlad salladslök och strimlad grillad inlagd paprika. Sedan viker du ihop brödet om härligheten och mumsar på. Jag brukar börja med att vika upp botten av tortillan och sedan vika in sidorna så det blir en liten "strut" eller "ficka" istället för att rulla wrapen. Då slipper man få all fyllning i knät. Ett annat tips är att inte ta fullt så mycket fyllning som du tycker ser lockande ut för det brukar nästan alltid sluta med en så stor hög att tortillan inte går att vika igen och det är inte bra. Gör hellre fler, men lite mindre wraps så att inte allt gottigt trillar ut innan du ska äta.

Smaklig måltid och smaska på!

söndag 2 mars 2008

LAXRÖRA

Solig söndag och allt så måste man ju bara lyxa till frukosten lite. Jag hade sådan tur idag att jag hade både philadelphiaost och kallrökt lax i kylen. Det blev mums på mackan, och såhär enkelt fixade jag det...




NÖDVÄNDIGHETER
200 g skivad kallrökt lax
200 g philadelphiaost naturell
lite hackad gräslök
salt, peppar

GÖR SÅ HÄR
Skär laxen i småbitar.
Blanda i en skål med philadelphiaosten och gräslöken.
Smaksätt med en nypa salt och några drag med svartpepparkvarnen.
Voilá! Klart!
Ätes med fördel i en bagel, men jag hade det på knäckebröd imorse och det var riktigt smaskens det också minsann (och kanske en aning nyttigare...)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...