onsdag 27 november 2013
Segkladdig chokladkaka med fudgeglasyr
Det här är en riktig liten godisbit, eller kanske snarare en ganska rejäl godisbit... Det blir en ganska mäktig kaka som därför räcker till ganska många! Servera gärna med en klick vispad grädde.
Ugn 175°
NÖDVÄNDIGHETER
Kaka
150 g smör
2 ägg
2 3/4 dl strösocker
1 msk mörk sirap
en nypa salt
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
Glasyr
2 dl vispgrädde
1 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl mörk sirap
100 g choklad 70%
100 g smör
GÖR SÅ HÄR
Smöra och bröa en form med löstagbar kant med ströbröd eller kokos.
Smält smöret. Blanda ägg, socker, sirap och en nypa salt i en bunke och häll ner det smälta smöret. Rör ner mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i äggsmeten. Häll i formen och grädda i 25-30 minuter.
När kakan är klar och tagen ur ugnen sjunker den något i mitten, tryck då ner kanterna så kakan får en jämn yta.
Blanda alla ingredienserna till glasyren utom smöret i en gryta. Koka under omrörning tills smeten tjoknar, ca 10-15 minuter. Ta av grytan från plattan och rör i smöret. Låt fudgen svalna i kylen eller i ett kallt vattenbad. Bred sedan över kakan.
Servera med vispad grädde eller som den är.
söndag 22 september 2013
Cheesecake med äpple, smuldegstopping och kolasås
Helt sanningsenligt så är det här faktiskt ett riktigt höjdarrecept. Det är rätt enkelt att "vispa" ihop. Det går snabbt, är riktigt gott och det bästa... trots sin enkelhet ser det väldigt lyxigt och läckert ut när det ligger färdigt och upplagt på assietten. Många tummar upp för det!
Jag hittade det här receptet via Pinterest och ursprungligen var måtten i cups, men någon vänlig själ hade även angett dem i gram så jag körde med vågen när jag gjorde receptet första gången men har även mätt upp ungefärliga mängder i dl så vill ni hellre mäta på det viset så går det också bra.
Ugn 175 ° 12 bitar
NÖDVÄNDIGHETER
Deg
140 g (ca 2.5 dl) vetemjöl
100g (ca 1 rågad dl) rörsocker strö
225 g smör
Färskostfyllning
500 g philadelphiaost
100 g (ca 1 rågad dl) socker
1 rågad tsk vaniljsocker
2 ägg
Äppelfyllning
2 stora goda äpplen
1 tsk mald kanel
2 msk socker
Smuldeg
60 g (ca 1 3/4 dl) havregryn
100g (ca 1 rågad dl) rörsocker strö
140 g (ca 2.5 dl) vetemjöl
115 g smör
Topping
Kolasås
GÖR SÅ HÄR
Häll i en matberedare vetemjöl, rörsocker och smör i bitar. Kör ihop det hela till en smulig deg som du sedan trycker ut i botten på en form som är ca 30x20 cm. (Degen går naturligtvis bra att få ihop för hand också. Lättast är då att helt sonika använda fingrarna, eller en gaffel.) Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter i 175° tills bottnen är gyllene.
Medan bottnen gräddas vispar du ihop philadelphiaost, socker och vaniljsocker i en bunke. Vispa sedan i äggen ett i taget. När du tagit ut bottnen ur ugnen häller du blandningen på den varma bottnen.
Äpplena skalar du och skär i 1-2 cm bitar. Blanda runt bitarna med kanel och socker och strö dem sedan på färskostfyllningen i formen.
Till sist häller du i matberedaren alla ingredienserna till smuldegen - havregryn, rörsocker, vetemjöl och smör i bitar. (Du behöver inte diska matberedaren mellan de två "degarna.") Kör ihop till en smulig deg och "strössla" den ovanpå äpplen och färskostfyllning. Även denna deg går bra att få ihop för hand om du hellre vill det.
Grädda mitt i ugnen på 175° ca 30 minuter eller tills fyllningen "stannat" och smuldegstoppingen blivit gyllenbrun. Låt svalna och dela i tolv bitar. Vid servering garnera med kolasås. Jag använde färdig på tub från affären men man kan så klart göra egen om man har något bra recept, tid och ork. ;)
söndag 28 oktober 2012
Banan- och chokladkaka
UGN 175°
tisdag 31 juli 2012
Pettsons vinbärskaka
Ursprunget till den här somriga kakan kommer från en gammal pyssel/aktivitetsbok med Pettson och Findus som huvudpersoner, därav namnet. Väl tummat, ändrat, använt och avsmakat åtskilliga gånger, så kan jag verkligen rekommendera det å det varmaste.
Det hör liksom sommaren till när vinbären hänger klarröda på busken att man måste baka den här kakan så igår gjorde vi det igen... och den är redan slut. Till sista smulan uppäten, tillsammans med vaniljvisp denna gång. Annars går det lika bra med vaniljglass, eller grädde med lite vaniljsocker. Varför inte prova alla tre varianterna? Man kan väl aldrig få för mycket av det goda?! ;-)
UGN 190°
NÖDVÄNDIGHETER
2,5 dl socker
2 ägg
75 g smält smör
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl röda vinbär
GÖR SÅ HÄR
Vispa ägg och socker pösigt.
Rör i resten av ingredienserna och häll smeten i en smord och
bröad form med löstagbar kant. Strö vinbären ovanpå smeten.
Grädda kakan i 190° 20-30 minuter.
Kakan ska vara lite kladdig och seg så grädda inte för länge.
söndag 17 juni 2012
MAMMAS RABARBERKAKA
EN LÅNGPANNA
UGN 200°
NÖDVÄNDIGHETER
300 g smält smör
5 dl socker
4 ägg
2 msk vaniljsocker
5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
5 dl tärnad rabarber
GÖR SÅ HÄR
Smöra och bröa en långpanna. Rör med elvisp ihop smält smör, socker, ägg, vaniljsocker, mjöl, bakpulver och kardemumma. Häll smeten i långpannan och fördela den jämt. Strö de tärnade rabarberna ovanpå smeten. Grädda i 200° i ca 40 minuter. Servera kakan som den är eller med vaniljsås eller glass.
måndag 4 juni 2012
NEKTARIN- OCH VINBÄRSKAKA MED STRÖSSEL
En mördegsaktig långpannekaka med sötsyrlig och krispig topping blev resultatet igår när jag bestämde mig för att baka något inför stundande sommarutflykter och oväntade och väntade fikabesök.

MÅNGA RUTOR SMÅ... (jag är ledsen men jag glömde räkna dem!)
UGN 200°
NÖDVÄNDIGHETER
KAKA
2 dl socker
9 dl vetemjöl
2 msk bakpulver
275 g rumsvarmt smör
2 ägg
1 msk potatismjöl
2 dl röda och svarta vinbär
2 tärnade nektariner
STRÖSSEL
75 g smält smör
2 dl havregryn
1 1/3 dl råsocker
1-2 tsk vaniljsocker
1-2 tsk malen kardemumma
GÖR SÅ HÄR
Blanda de torra ingredienserna till kakan (OBS inte potatismjölet). Tärna i det rumsvarma smöret och arbeta ihop till en gryning massa. Tillsätt äggen och jobba ihop det hela till en deg. Tryck ut degen på ett bakplåtspapper i en långpanna. Pudra potatismjölet över kakan. Fördela bären och frukten jämt över kakan.
Smält smöret till strösslet och rör i detta ner havregryn, råsocker, vaniljsocker och kardemumma. Strö strösslet över kakan.
Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter.
måndag 14 maj 2012
MOSTER BIRGITTAS PERSIKOPAJ

UGN 225°
NÖDVÄNDIGHETER
DEG
2 dl vetemjöl
2 msk socker
75 g smör
1 msk kallt vatten
FYLLNING
10 persikohalvor (en burk)
1 dl socker
1 stor citron
1 krm salt
3 ägg
1 dl grädde visp eller mellan
GÖR SÅ HÄR
Blanda samman ingredienserna till degen. Tryck ut degen i en pajform och nagga med en gaffel. Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter. Riv citronskal och pressa ut saft. Vispa ihop socker, citronskal, saft, salt, ägg och grädde. Häll i pajskalet. Lägg i persokohalvor eller klyftor i snyggt mönster. Grädda 15-20 minuter mitt i ugnen.
Servera pajen ljummen med vaniljglass eller grädde.
fredag 4 maj 2012
KOLAKAKOR
ca. 50 st
NÖDVÄNDIGHETER
200 g smör
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
6 msk ljus sirap
ca. 5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa rumsvarmt smör, socker och sirap smidigt.
Blanda de övriga torra ingredienserna i en skål och vänd sedan ner dem i smeten.
Dela degen i fyra delar och rulla ut till längder på klädd plåt.
(Till den här satsen går det åt två plåtar.)
Platta ut längderna och räffla eventuellt med en gaffel.
Grädda mitt i ugnen tills gyllene i färgen ca. 12-15 minuter.
Ta ut dem och låt svalna lite grann innan längderna skärs till kakor på snedden.
Låt svalna på plåten.
fredag 13 april 2012
TRIPLE CHOCOLATE CHIP MUFFINS
"När man är en björn med mycket liten hjärna och tänker ut saker, upptäcker man ibland att en idé som verkade vara riktigt idéaktig inne i hjärnan, är helt annorlunda när den kommer ut i det fria och andra människor ser på."
Nalle Puh uttrycker den här känslan bara helt klockrent tycker jag. Ibland är ens braiga idéer inte alls lika idéaktiga ute i det fria och det var det jag oroade mig lite för när jag fick min muffinsidé tidigare idag.
Men som tur var så var det inte en sådan dag idag. Idén visade sig faktiskt vara synnerligen idéaktig och min mashup av två goda muffinssorter blev mmmmmmm... väldigt god faktiskt. Gillar du choklad så blir du inte besviken för här kommer choklad tre gånger upp. Chokladsmet, chokladbitar och chokladfrosting. Mer choklad går det nästan inte att få ner i en muffin tror jag. :-)
18 ST NORMALSTORA MUFFINS (Gjorda i en muffinsplåt för 12 muffins)
NÖDVÄNDIGHETER
MUFFINS
6 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 3/4 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
200 g smör
3 dl socker
3 ägg
3 dl gräddfil
100 g 70% mörk choklad
FROSTING
100 g philadelphiaost
325 g florsocker
5 msk smör
4 msk kakao
1 msk vatten
GÖR SÅ HÄR
MUFFINS
Blanda mjöl, bakpulver, kakao, salt och vaniljsocker i en stor skål.
Vispa i en annan skål rumstempererat smör och socker luftigt med elvisp.
Vispa i äggen och tillsätt gräddfilen.
Rör ner äggblandningen i de torra ingredienserna och rör om tills allt är väl blandat.
Hacka chokladen grovt och rör till sist ner den i smeten.
Fördela smeten i pappersklädda muffinsformar nästan ända upp till kanten. (Lite mer än 3/4 fylld.)
Grädda i ca. 20 minuter i 175°.
FROSTING
Rör ost och rumstempererat smör mjukt och luftigt med en elvisp.
Rör sedan i kakao och florsocker.
Vispa tills krämen är slät och rör i vatten till lagom konsistens.
Frostingen ska vara bredbar.
Bred frostingen över de färdiggräddade och avsvalnade muffinsarna.
Dekorera om du vill.
onsdag 11 april 2012
CHOCOLATE CHIP COOKIES

CA 24 ST
UGN 175°
NÖDVÄNDIGHETER
225 g smör, rumstempererat
300 g råsocker
50 g ljust muscovadosocker
2 ägg
400 g mjöl
1 tsk vanilsocker
1/2 tsk salt
5 tsk bakpulver
225 g mörk choklad, grovt hackad
GÖR SÅ HÄR
Vispa samman smör och socker med en elvisp till en jämn smet. Vispa ner äggen ett i taget. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, salt och mjölet lite i taget och blanda samman till en smidig deg. Vänd ner den hackade chokladen för hand och se till att den fördelas jämt i smeten.
Rulla 24 små bollar av degen och placera sex stycken på varje bakplåtspappersklädd plåt. Platta till bollarna lite lätt.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Kakorna skall vara lite gyllene runt kanterna och ganska platta. Låt kakorna svalan något på plåten innan du lägger dem på galler för att kallna.
torsdag 8 mars 2012
KOKOSTOSCAKAKA MED CHOKLADBOTTEN
Man får passa tänderna när man äter den här kakan för den är söt som... socker tänkte jag säga, och det är den ju förvisso, men också försvinnande god med sin chokladiga lite lätt kladdiga botten och sitt knapriga toscatäcke. Mmmm... du kommer inte ångra dig om du prövar.
1 LÅNGPANNA
NÖDVÄNDIGHETER
KAKA
4 ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
180 g smält smör
GLASYR
1 påse (200g) kokosflingor
1 dl ljus sirap
2 dl strösocker
1.5 dl vispgrädde
75 g smör
GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 200 °
Klä en långpanna med bakplåtspapper.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ihop de torra ingredienserna till kakan i en separat skål och rör sedan ner dem i äggvispet tillsammans med det smälta smöret.
Bred ut i långpannan och grädda mitt i ugnen 12-15 minuter.
Under tiden kakan gräddas gör du glasyren.
Blanda ihop alla ingredienserna till glasyren i en kastrull och koka upp under omrörning. Låt sjuda försiktigt i ca 5 minuter.
Tag ut kakan från ugnen och bred på glasyren. Grädda ytterligare 10 minuter tills den fått fin gyllenbrun färg. Tag ut kakan och låt den svalna. Sedan kan du skära den i lagom stora bitar (och vad som är lagom är ju helt upp till dig själv :-) ) med en vass kniv. Sedan är det bara att mumsa på!
onsdag 29 februari 2012
CITRONKAKA
Vill man piffa till det hela skär man skivor av kakan och toppar med lite vispad grädde och hallon, blåbär eller jordgubbar och vips så har man sig en läcker bakelse!

UGN 175°
12-16 BITAR
NÖDVÄNDIGHETER
85 g rumstempererat smör
210 g strösocker
Rivet skal från 1,5 citroner
1,75 dl mjölk
235 g mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
3 äggvitor
CITRONLAG
Saft och rivet skal från en citron
1 dl vatten
50 g strösocker
GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 175°. Lägg smör, socker och citronskal i en bunke och vispa samman alla ingredienser med en elvisp, smeten måste inte vara helt slät. Tillsätt långsamt mjölken och fortsätt vispa tills den blandas ner helt. Blanda mjöl, bakpulver och salt och tillsätt mjölblandningen i smeten. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vänd försiktigt ned äggviteskummet i smeten. Smöra och mjöla formen, häll sen i smeten. Grädda i ca 35-45 minuter. Kakan skall fjädra tillbaka när du trycker på den med fingertoppen.
Medan kakan gräddas gör du citronlagen. Häll citronsaft, citronskal, socker och vatten i en kastrull och låt koka på svag värme tills den reduceras till hälften. Häll citronlagen över kakan direkt efter den tagits ut ur ugnen. Låt kakan svalna i formen innan du stjälper upp den och låter den kallna.
måndag 27 februari 2012
DRÖMBROWNIES

CA 32 ST
UGN 160°
NÖDVÄNDIGHETER
500 gram mörk choklad
500 gram normalsaltat smör
5 dl socker
4 tsk vaniljsocker
4 st ägg
4 st äggulor
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
4 dl mjöl
250 gram vit choklad med krisp eller "ris"
GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 160°. Smält chokladen i vattenbad på spisen. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt vaniljsocker, ägg och äggulor. Vispa tills smeten är slät.
Blanda ner den smälta chokladen lite i taget. Rör i bakpulver, kakao och mjöl, vispa. Vänd till sist ner den hackade vita chokladen.
Smörj och bröa en långpanna eller klä med bakplåtspapper och häll i smeten. Grädda i ca 35 minuter. Testa med en sticka om kakan är färdig, den ska vara lite kladdig. Ta ut ur ugnen och låt svalna i formen. Skär upp i ca 32 bitar.
onsdag 17 augusti 2011
MOROTSKAKA Á LA YSTER
UGN 150°
NÖDVÄNDIGHETER
MOROTSKAKA
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl matolja eller solrosolja
4-5 dl rårivna morötter
1-2 dl hackade rostade valnötter
GLASYR
60 gram mjukt smör
200 gram philadelphia ost
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk pressad citron
rivet skal av en citron
GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 150 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt olja, rivna morötter och rostade valnötter. Häll smeten i smord och bröad form, 24 cm. Grädda i ugn ca 55 minuter. Låt kakan svalna. Rör ihop alla ingredienser till glasyren. Bred över kakan. Dekorera efter tycke och smak!
onsdag 16 mars 2011
BRÖDMUFFINS

UGN 175°
CA 10 ST
NÖDVÄNDIGHETER
1 1/2 dl grovt dinkelmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl havregryn
1 dl solroskärnor
1/2 dl hela linfrön
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 dl naturell yoghurt
2 dl mjölk
1 msk honung
1 dl rivet äpple
1/2 dl riven morot
GÖR SÅHÄR
Rör ihop de torra ingredienserna i en bunke.
Tillsätt yoghurt, mjölk, honung, äpple och morot.
Klicka ut i smorda muffinformar.
Grädda på 175 grader i ca 25-30 min
söndag 28 november 2010
LUSSEKATTER

UGN 225°
CA 40 ST
NÖDVÄNDIGHETER
50 g jäst
100 g smält smör
5 dl mjölk
250 g Kesella kvarg
1-2 msk stött kardemumma
1 msk mald kardemumma
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
russin
1 ägg
GÖR SÅ HÄR
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt kvarg, kardemumma, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev mera mjöl. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Baka ut degen till lussekatter. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Garnera med russin. Låt jäsa 20-30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-7 min. Låt svalna på galler under bakduk.
tisdag 12 oktober 2010
KOLAPAJ
Ett recept som jag klippte ut ur en av farmors otaliga veckotidningar ages ago har jag nu äntligen testat! Men som vanligt inte utan att ändra och trixa lite i ingredienslistan. Hur som haver så blev den ett uppskattat tisdagstreat, både av mig och mina roomisar.Lätt att göra var den också!
CA 15 BITAR
UGN 225°
NÖDVÄNDIGHETER
Pajdeg
3 dl vetemjöl
1 msk socker
125 g smör
1 msk kvarg
1 msk kallt vatten
Fyllning
1 1/2 dl vispgrädde
1 dl farinsocker
1/2 dl socker
1 1/2 dl mörk sirap
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
125 g smör
GÖR SÅ HÄR
Hacka samman mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt kvarg och vatten och knåda till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, försök att göra kanterna så höga som möjligt eftersom de krymper lite under gräddningen. Nagga med gaffel. Grädda pajskalet i mitten av ugnen i 225° i 10 min. Ta ut och låt svalna.
Mät upp fyllningens alla ingredienser utom smöret i en kastrull. Värm upp massan under omrörning och låt sedan koka i ca 12 min. Rör om då och då. Kontrollera att smeten är färdig genom att göra ett kulprov. Klicka sedan ner matfettet och rör smeten slät.
Häll smeten i pajskalet och låt vila i kyl i minst 2 timmar.
Servera gärna med en klick vispad grädde.
måndag 23 mars 2009
FRASIGA FRASVÅFFLOR
Därför kommer här ett litet recept på smarriga våfflor. Dessa våfflor är frasiga både i varmt och ljummet tillstånd, till skillnad från vissa andra våfflor som gärna "vissnar" 5 minuter efter de har lämmnat järnet.
Jag bakade dem här om dagen så jag vet vad jag talar om! MEN jag glömde att fota... ack, ack, ack.
Så här kommer ett recept utan bild, jag ber så väldigt mycket om ursäkt för det!
8 VÅFFLOR
NÖDVÄNDIGHETER
3,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 dl mjölk
2,5 dl kolsyrat vatten
100 g smör
GÖR SÅ HÄR
Smält smöret och låt det svalna något.
Rör samman vetemjöl, bakpulver och salt och vispa samman med mjölken och smöret till en slät smet. (Använd gärna elvisp, smeten blir ganska tjock.)
Häll i det kolsyrade vattnet och rör tills smeten är jämn och slät igen.
Låt smeten vila i minst 20 minuter.
Grädda våfflorna i våffeljärn tills de är gyllenbruna.
Låt våfflorna svalna på galler.
söndag 26 oktober 2008
GODASTE PIZZADEGEN OCH GODASTE PIZZAFYLLNINGEN
tisdag 21 oktober 2008
RARA TANTENS SMÅFALSKA OSTKAKA

200 ° CA 40 MIN
NÖDVÄNDIGHETER
4 ägg
3/4 dl socker
4 dl mjölk
1/2 dl vetemjöl
500 g keso
1 dl hackad mandel
4-5 rivna bittermandlar
en nypa salt
GÖR SÅ HÄR
Smörj en ugnsfast form.
Vispa ihop ägg, socker och mjölk. Vispa ner mjölet och en nypa salt. Rör ner keso, hackad mandel och bittermandel.
Grädda i mitten av ugnen i 200° i ca 40 minuter eller tills kakan har stelnat till och fått lite lagom färg.
Servera med sylt och med fördel grädde.









