måndag 14 maj 2012

MOSTER BIRGITTAS PERSIKOPAJ

Jag har en växt här hemma som är i akut omplanteringsbehov. Däremot har jag väldigt ont om krukor. Därför behövde jag i helgen på något vis äta upp mina konserverade persikor, ja för att kunna plantera i konservburken alltså. Det fick bli en Moster Birgittas Persikopaj. Som namnet avslöjar så är detta ett recept som både jag och Syster fått av kära moster Birgitta. Denna pajen är lite annurlunda, men god och lätt att göra. Jag använde som sagt konserverade persikor eftersom jag ville åt burken, men det blir ju givetvis smarrigt även med färska, kanske till och med ännu smarrigare. I och med mina ständiga försök till tidsbesparande åkte persikorna ner i pajskalet precis så som konservföretaget skapade dem (i halvor vill säga). Givetvis kan man även klyfta dem och skapa ett inovativt eller vackert mönster, använder man sig av färska persikor är detta att föredra.



















UGN 225°

NÖDVÄNDIGHETER

DEG
2 dl vetemjöl
2 msk socker
75 g smör
1 msk kallt vatten

FYLLNING
10 persikohalvor (en burk)
1 dl socker
1 stor citron
1 krm salt
3 ägg
1 dl grädde visp eller mellan

GÖR SÅ HÄR
Blanda samman ingredienserna till degen. Tryck ut degen i en pajform och nagga med en gaffel. Förgrädda pajskalet i ca 10 minuter. Riv citronskal och pressa ut saft. Vispa ihop socker, citronskal, saft, salt, ägg och grädde. Häll i pajskalet. Lägg i persokohalvor eller klyftor i snyggt mönster. Grädda 15-20 minuter mitt i ugnen.
Servera pajen ljummen med vaniljglass eller grädde.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...