Visar inlägg med etikett Paj. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Paj. Visa alla inlägg

tisdag 24 april 2012

VÅRPAJ MED SPARRIS, SPENAT OCH RICOTTA

 





















 


UGN 225° OCH 200°


CA 8-10 PORT


NÖDVÄNDIGHETER
PAJDEG
5 dl vetemjöl
2,5 dl grahamsmjöl
300 g smör
5 msk iskallt vatten


FYLLNING
600 g fryst hackad spenat, tinad
500 g ricottaost
400 g rökt sidfläsk
1-2 dl hackad persilja
3 dl riven lagrad ost
3 vitlöksklyftor
1 citron, saften
1 msk dijonsenap
2 knippen färsk grön sparris
6 ägg
nymald svartpeppar
salt.


















GÖR SÅ HÄR
Börja med pajdegen. Blanda ihop mjölet med det rumstempererade smöret tills det blir en grynig massa. Jag brukar använda händerna då jag tycker att det är lättast. Tillsätt vattnet och arbeta samman till en deg. Tryck ut degen i en långpanna och nagga den med en gaffel. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen tills det blir gyllene, ca 10 minuter. När pajskalet är färdiggräddad sänker du ugnstemperaturen till 200°

Skär bort svålen på sidfläsket. Skär sidfläsket i tärningar och stek dem i sitt eget fett i en stekpanna tills de fått lite färg. Hacka vitlöken och fräs denna i fettet som blev över från fläsket, tillsätt spenaten och fräs några minuter. Blanda spenatröran med ricottaosten, persiljan, hälften av den rivna osten och citronsaften i en bunke. Smaka av med salt och peppar.
Skölj och ansa sparrisen. Skär bort de träiga delarna och dela varje sparris på mitten.
Bred spenat- och ostblandningen jämt i det förgräddade pajskalet. Strö över det stekta sidfläsket och lägg på sparrisen. Knäck till sist sex ägg över pajen och salta och peppra.
Grädda pajen mitt i ugnen i ca 25 minuter.

onsdag 17 juni 2009

TONFISKPAJ


UGN 225°

NÖDVÄNDIGHETER
Pajdeg
125 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
2 msk iskallt vatten

Fyllning
I burk tonfisk i vatten
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
smör till stekning
1 tsk torkad timjan
3 skivade tomater
1 burk tärnad fetaost i olja
1 mozzarella ost
2 ägg
2 dl mjölk eller matlagningsgrädde
1 tsk röd currypasta
salt och peppar

GÖR SÅ HÄR
Blanda smör, mjöl och vatten till en pajdeg. Tryck ut degen i en pajform och nagga degen med en gaffel. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 10-15 min.
Låt tonfisken rinna av. Skiva löken och hacka vitlöken. Fräs löken mjukt i stekpanna. Tillsätt timjan och tonfisk.
Lägg tonfisk- och lökröran i pajskalet. Låt fetaosten rinna av och lägg på den och skivade tomater.
Skär mozzarellan i tunna skivor och lägg överst.
Vispa ihop ägg, mjölk, röd currypasta, salt och peppar till en äggstanning.
Häll äggstanningen över pajen.
Grädda pajen mitt i ugnen i ca 25-30 min.

torsdag 12 mars 2009

SPENAT, FETA OCH TOMATPAJ



4-6 PORT
UGN 225°

NÖDVÄNDIGHETER

PAJDEG
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
125 g rumsvarmt smör eller margarin
2-3 msk iskallt vatten

FYLLNING
ca 350 g spenat
1/2 rödlök
1 vitlöksklyfta
1/2 grönsaksbujongtärning
ca 10 soltorkade tomater
1 burk marinerad fetaost (ca 150 g)
ca 2 riven ost
3 ägg
3 dl matlagningsgräde
salt
svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
Blanda ihop pajdegen.
Tryck ut den i en pajform, nagga med gaffel och förgrädda i ugn i 10 min på 225° (jag vet att det alltid sägs att den ska "vila" i kylen en halvtimma, men hallå, vem orkar vänta på det...?).

Skiva rödlöken och hacka vitlöken.
Fräs tillsammans med spenaten i olivolja i stekpanna.
Smula över den halva grösaksbuljongtärningen och ta några drag med pepparkvarnen.
Rör om.
Strimla tomaterna och tillsätt till spenatröran.
(Stäng av plattan och ta av stekpannan.)
Häll av oljan från fetaosten och rör i även den (men släng för all del inte oljan, den kan man ha till salladsdressing eller något annat).
Lägg blandningen i pajskalet.
Vispa ihop äggen, grädden, salt och peppar.
Häll över blandningen och strö över osten.
grädda ca 30 min i 225°.



lördag 27 september 2008

FLARNÄPPLEN

Är inte detta den mest delikata och lättgjorda äppelpaj som finns så... bit mig i benet höll jag på att säga, men det är kanske onödigt att gå till sådana handgripligheter. Hur som helst är jag nästan övertygad om att ni kommer att hålla med mig, så jag är inte så förfärligt oroad över att få några bett.

Det finns ju så klart driljoners med recept på goda äppelpajer och själv har jag nog iallafall 20-30-40 recept som alla är mycket goda, men detta är ett sådant där recept som jag ständigt kommer tillbaks till och som är lite annorlunda mot alla pajer i "smulpajsligan". Receptet fick jag när jag jobbade i storkök på servicehus i början av 90-talet. (Tack Inger!) Då var ju mängderna något större, därav de lite lustiga måtten som kommer att följa. Jag har väl försökt dela rättvist på något sätt :-) Men faktum är att receptet stämmer bra, den lustiga delningen till trots, och det blir lagom till en pajform av mirakulös läckerhet. Underverket serveras sedan mest fördelaktigt med vaniljglass och blir då ÄNNU godare. Vaniljglass och flarnäpplen älskar varandra nämligen. Ingen hemlig liten romans utan en riktig het förälskelse. Pröva så ska ni se att jag har rätt!




UGN 175° CA: 30 MIN

NÖDVÄNDIGHETER
5-6 äpplen
160 g margarin eller smör
2  1/4 dl havregryn
2  1/4 dl vetemjöl
2  1/4 dl socker
1/2 dl grädde
1/2 dl sirap
1/2 tsk bakpulver

GÖR SÅ HÄR
Skala och klyfta äpplena.
Lägg äppelklyftorna i en smord pajform.
Smält fettet i en lite större kastrull och blanda i havregrynen rak ner i kastrullen.
Tillsätt mjöl, socker, grädde, sirap och bakpulver och blanda väl.
Bred/klicka ut smeten över äpplena och grädda i 175° ca 30 minuter, mitt i ugnen tills ytan blivit gyllenbrun och "knäckat" sig. Ät med vaniljglass till.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...