fredag 28 september 2007

BULLAR A LA YSTER

Jag bakade bullar här om dagen. Rimbobullar var tanken från början, men eftersom jag alltid måste ändra, förenkla och krångla till när jag ska baka och laga mat blev det väl snarare en egen variant av rimbobullar som egentligen inte alls var så lika rimbobullar.
Vem orkar till exempel stå och skära ut små fyrkanter av degen? Inte jag, så jag bestämde mig för att kavla ut och rulla ihop på det gammla hederliga sättet. Och kardemumma vill man ju självklart ha i bulldegen. Tillsatt! Och borde det inte vara gott med hallon i bullar? Bara att testa...
Jag tyckte resultatet smakade bra. Ni får testa och se vad ni tycker!

CA 50 STYCKEN

UGN 250°

NÖDVÄNDIGHETER
50 g jäst
4 dl kall mjölk
400 g rumstempererat smör
2 msk socker
2 msk grovstött kardemumma
c:a 12 dl vetemjöl

Fyllning 1
150 g smör
4 msk socker
4 tsk vaniljsocker

Fyllning 2
225 g hallon
100 g syltsocker
saft av 1/4 citron

Garnering
pärlsocker

GÖR SÅ HÄR
Fyllning 1
Rör ihop smör, socker och vaniljsocker.

Fyllning 2
Blanda hallon, syltsocker och citronsaft i en gryta. Koka i 10-15 min. Låt svalna.

Sätt ugnen på 250°. Smula ned jästen. Tillsätt mjölk och rör tills jästen är upplöst.
Tillsätt smör, socker, kardemumma och mjöl. Arbeta snabbt ihop till en smidig, lös deg. Dela degen i två delar. Kavla ut två stora fyrkanter i två omgångar på mjölat bakbord.
Bred på först smörfyllningen och sedan hallonen. Rulla ihop och skär i centimetertjocka skivor. Ställ skivorna på högkant och tryck till med ett gaffelskaft mitt i. Lägg i formar på en plåt.
Låt jäsa övertäckta c:a 2 timmar i rumstemperatur.
Pensla med uppvispat ägg och strö på lite pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 5-8 minuter.
Låt kallna utan bakduk på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...